יום שישי
26th אפריל 2024

פורטל עמק חפר » אסתטיקה ויופי » ניתוח מתיחת בטן – למי זה מתאים, ואיך נערכים לניתוח?

ניתוח מתיחת בטן – למי זה מתאים, ואיך נערכים לניתוח?

ניתוח מתיחת בטן

הבטן משפיעה במידה ניכרת על המראה החיצוני וגם על התחושות של בני אדם רבים – הן בגלל שהיא ממוקמת בדיוק במרכז הגוף, הן בגלל שהיא מושכת אליה תשומת לב רבה והן בגלל שהיא משתנה מאוד לאורך השנים, ובפרט לאחר הריונות ולידות וגם כתוצאה מעליה או ירידה במשקל. ניתוח מתיחת בטן הוא הליך כירורגי מקיף שמספק מענה גם לעודפי עור באזור, גם לשומן מיותר וגם להיחלשות השרירים. התוצאה: שינוי משמעותי לטובה. בעמוד זה ישנן תשובות מקצועיות לשאלות נפוצות לגבי מתיחות בטן – למי מתאים הניתוח ולמי לא, מהם הסוגים השונים של המתיחה, מה כוללת ההיערכות להליך הכירורגי, כיצד מתבצע הניתוח, מה מאפיין את ההחלמה בעקבותיו ועוד.

למי מתאימה מתיחת בטן ולמי לא?

חשוב לציין שמתיחת בטן אינה תחליף לדיאטה, ולמעשה ניתוח זה מיועד לאנשים עם BMI בטווח הנורמה או מעט מעליו. בנוסף הניתוח לא מתאים לאנשים בעלי מחלות כרוניות כמו סוכרת ומחלות לב. עוד התוויית נגד היא עישון כבד (פירוט לגבי נושא זה מופיע בפסקה העוסקת בהיערכות למתיחת הבטן). לנשים שמתכננות הריונות נוספים ההמלצה היא בדרך כלל לחכות עם ניתוח המתיחה עד אחרי השלמת הקמת המשפחה, וזאת משום שהריון ולידה נוספים עלולים לפגום בהישגי ההליך.

למי כן מתאים ניתוח מתיחת בטן?

א. נשים וגברים עם רקמות עור עודפות באזור הבטן, סימני מתיחה, שרירי בטן רפויים וחולשה של דופן הבטן.

ב. נשים וגברים אחרי ירידה משמעותית במשקל, בין אם דרך דיאטה ובין אם באמצעות ניתוח בריאטרי, שרוצים להשלים את השינוי המשמעותי ולהיפטר מעודפי עור שנשארו אחרי שהשומן נעלם.

ג. נשים אחרי הריונות ולידות שהחלישו את שרירי הבטן ואת דופן הבטן. בפרט עשויה המתיחה לסייע לנשים שעברו ניתוח קיסרי ומבקשות להחזיר לבטן את המראה ההדוק והמתוח שאפיין אותה לפני הלידה.

מה בוחנים מנתחים במהלך מפגש הייעוץ?

השלב הראשון בדרך לשינוי הרצוי במראה הבטן, ובדימוי העצמי באופן כללי, הוא מפגש ייעוץ. למעשה במידת הצורך מקיים ד"ר גם שני מפגשים ואפילו שלושה – עד שהוא יודע בוודאות שהניתוח אכן מתאים למטופל או למטופלת ויספק להם את התועלת המרבית האפשרית.

דגש אחד הוא משקל. מתיחת בטן מיועדת כאמור לבעלי ובעלות משקל בטווח הנורמה או מעט גבוה יותר. כמו כן נדרשת יציבות ושמירה על המשקל הקיים לאורך מספר חודשים לכל הפחות.

דגש שני במקרה של נשים הוא התוכניות העתידיות מבחינת כניסה להריון: אם יש תוכנית כזו, ההמלצה בדרך כלל תהיה לחכות עם הניתוח, אבל כל מקרה לגופו ולכן כדאי תמיד להגיע למפגש הייעוץ הלא מחייב.

דגש שלישי, משמעותי במיוחד, הוא הבשלות הנפשית. מתיחת בטן היא תהליך שכולל גם ניתוח, גם החלמה וגם יכולת להתמודד עם שינוי של ממש בחיים. בנוסף ציפיות שאינן ריאליות עלולות להוביל לאכזבה קשה גם אם הניתוח עצמו משיג את המטרות, ולכן ד"ר בוחן בקפידה גם את המוכנות הרגשית ואת הציפיות.

במקרים שבהם ישנה התאמה לניתוח, משמש מפגש הייעוץ גם לצורך תכנון ההליך הכירורגי. התוכנית מבוססת על בדיקה מקצועית של אזור הבטן, על הניסיון רחב ההיקף של ד"ר ועל קשב רגיש לרצונות ולבקשות של כל מטופלת ומטופל.

היערכות לקראת ניתוח למתיחת בטן

בנוסף למפגש או מפגשי הייעוץ, מתבצעות גם בדיקות רפואיות שונות, ובפרט בדיקות דם לרבות תפקודי קרישה, אק"ג, צילום חזה, בדיקה של תפקוד הריאות או US בטן אם יש בכך צורך, וכן קבלת חוות דעת מרופאים מומחים במקרים של מחלות רקע או כל חשש מסיכון לפגיעה במהלך הניתוח.

אם כל הממצאים מעידים על כך שהניתוח בטוח למטופל או למטופלת ייקבע מועד לביצוע המתיחה. לקראת תאריך היעד נדרשות מספר פעולות על-מנת לאפשר את יישום התוכנית הכירורגית באופן מיטבי. בפרט יש צורך להפסיק להשתמש בתוספי מזון שמדללים את הדם (למשל אומגה 3 או ויטמין E) וכן בתרופות עם השפעה דומה.

דגש חשוב במיוחד הוא הפסקת העישון החל מכ-3 שבועות לפני הניתוח. הסיבה לכך היא שהכימיקלים בסיגריות מחבלים בזרימת הדם התקינה בגוף ולכן מונעים הגעת חמצן בכמות מרבית לרקמות השונות. לאחר ניתוח מתיחת בטן המחסור בחמצן עלול להקשות על הריפוי ולגרום להצטלקות קשה.

איך מתבצע ניתוח מתיחת בטן?

כל מתיחת בטן מותאמת ע"י ד"ר למטופל או למטופלת הספציפיים. המרכיבים האפשריים הם הסרת עודפי עור בהתאם לכמות בכל חלק של הבטן, קירוב של מעטפת שרירי הבטן לצורך חיזוק דופן הבטן, שאיבה של שומן מיותר ובמידת הצורך גם תיקון בקע.

מיקום החתך נקבע בהתאם להעדפות המטופל/ת, כששינויים אופנתיים – ובפרט לגבי קו הביקיני – נלקחים גם הם בחשבון. לצורך החתך תתבצע הפרדה של רקמות עור ושומן מהשרירים, עד גובה הצלעות.

במרבית המקרים הניתוח נמשך בין שעתיים לשלוש, והוא מתבצע תחת הרדמה מלאה. בתום ההליך הכירורגי יש לחבוש חגורת בטן, וכמו כן נשארים באזור המנותח נקזים ותפרים נמסים.

סיבוכים אפשריים עקב המתיחה של הבטן

מנתח פלסטי אחראי ובעל יושרה מבהיר מראש לכל המטופלים שאמנם אחוזי ההצלחה של ניתוחים למתיחת בטן גבוהים, אבל ייתכנו גם סיבוכים. השכיחות נמוכה, אבל חשוב לדעת שייתכן זיהום, דימום, הצטברות של נוזלים באזור המנותח והיעדר תחושה בבטן התחתונה או דווקא רגישות יתר.

סיבוכים אפשריים נדירים הם תסחיף ריאתי, נמק בעור וצלקות היפרטרופיות בולטות מאוד. אם מופיע סימפטום חריג, וגם כשיש חשש כלשהו או ספק, חשוב לפנות מיד לד"ר – שבכל מקרה מקפיד על ליווי צמוד של המנותחים לאחר השלמת המתיחה והשחרור הביתה.

החלמה בעקבות ניתוח מתיחת בטן

בחלק מהמקרים המנותחים משוחררים לביתם כבר ביום הניתוח, לאחר מספר שעות של התאוששות תחת השגחה צמודה, ובחלק מהמקרים נדרש אשפוז ללילה אחד. ההחלמה עצמה נמשכת כשבועיים, ובמהלך פרק זמן זה אפשר להתחיל לחזור לשגרה באופן הדרגתי – כשהדגש העיקרי הוא הימנעות מהרמת משא כבד וממאמצים פיזיים (אבל מומלץ בחום לא לשכב במיטה אלא להתהלך, כדי להאיץ את ההחלמה).

דגש נוסף הוא שימוש בחגורת בטן בשעות היום כדי לחזק את הישגי הניתוח. כשהנוזלים שהצטברו באזור הבטן לאחר הניתוח מסיימים להיספג, כלומר כעבור חודשיים-שלושה, אפשר לוותר על החגורה וזהו גם השלב שבו תוצאות מתיחת הבטן באות לידי ביטוי מלא – וניתן ליהנות מהשינוי ומהשיפור הממשי במראה ובדימוי העצמי.