יום שני
29th אפריל 2024

פורטל עמק חפר » תוכן שיווקי » האם אתם זכאים למחיקת חובות?

האם אתם זכאים למחיקת חובות?

קרדיט לתמונות PIXABAY

לפני כמה מאות שנים אנשים שהיו חייבים כסף ולא הצליחו לשלם את החוב נתפשו כעבריינים. היום התפישה שונה לגמרי: המציאות הכלכלית גורמת לכך שכל אדם, שקול וזהיר ככל שיהיה, עלול להיקלע לחובות, וגם חברות יציבות שמנוהלות באופן מושכל עלולות לגלות שאין ביכולתן לפרוע את ההתחייבויות הפיננסיות שלהן. בהתאם פותח הליך למחיקת חובות, וכאן בעמוד תמצאו מידע מפורט לגביו.

תום לב ושיתוף פעולה מלא

באופן טבעי לא כל מי שצבר חובות זכאי למחיקתם. ההגדרה המשפטית למחיקת חובות הינה "הפטר", והתנאי הראשון לקבל ההפטר הוא תום לב. כלומר, רק אדם או חברה אשר נקלעו לחובות מכורח הנסיבות ולא עשו זאת מתוך כוונה תחילה יוכלו לפתוח דף חדש.

תנאי בסיסי שני הוא שיתוף פעולה מלא. הגוף שמולו מתבצע ההליך בשלב הראשון הוא רשות האכיפה והגבייה, באמצעות לשכות ההוצאה לפועל, ובהמשך נכנס לתמונה גם בית משפט שממנה נאמן אשר תפקידו הוא לבחון את היכולות הכלכליות של החייב ולבנות תוכנית שיקום מקיפה.

אילו חובות לא ניתן למחוק?

דגש חשוב נוסף לגבי מחיקת חובות הוא שלא כל חוב ניתן למחיקה: קנסות, למשל, חייבים בתשלום בכל מצב. כך גם חובות הנובעים מאי החזר משכנתא וגם חובות עקב אי תשלום מזונות. בכל מקרה רשות האכיפה והגבייה בוחנת גם את עמדת הנושים כדי להחליט אם היא מאפשרת את קיומו של הליך מחיקת החובות (ובשמו הרשמי, הליך חדלות פירעון ושיקום כלכלי).

כיצד מתבצעת מחיקת החובות?

במקרים שבהם החייב, בין אם אדם ובין אם עסק, עומד בקריטריונים הרלוונטיים למחיקת החובות, השלב הראשון הוא מתן צו לפתיחת הליכי חדלות פירעון ושיקום כלכלי. מרגע שניתן צו זה, מתחיל פרק זמן שמוגדר "תקופת ביניים".

בתקופת הביניים נאמן מיוחד שממונה על-ידי בית המשפט בוחן את מצבו הכלכלי של החייב, על-מנת להבין איזה חלק מהחובות הוא כן מסוגל לפרוע. בחלק מהמקרים מוטלות מגבלות שונות על החייב, ובהן למשל איסור יציאה מהארץ.

בתום תקופה זו, שאורכת כשנה, הנאמן מגיש לממונה על הליכי חדלות פירעון דוח מפורט. הממונה בונה על סמך הדוח תוכנית מקיפה לשיקומו הכלכלי של החייב וזו מוגשת לבית המשפט. אם בית המשפט מקבל את התוכנית, וכך גם החייב, יינתן צו לשיקום כלכלי – צו שלמעשה מורה על מימוש התוכנית. לרוב מוקצבות לכך כ-3 שנים ורק בסיומן נמחקת יתרת החוב (בתנאי שהחייב עמד בתוכנית שנקבעה לו). יש גם מקרים שבהם יינתן הפטר מידי.

איך להבטיח מחיקת חובות יעילה?

על-מנת לצלוח את התהליך המורכב בתנאים אופטימליים מומלץ להסתייע בשירותיו של עורך דין. בעזרת עורך דין מחיקת חובות תושלם עם מינימום מגבלות וגם בפרק הזמן הקצר ביותר האפשרי, כך שתוכלו לצאת לדרך חדשה באמת בתנאים מיטביים.