שבת
27th יולי 2024

פורטל עמק חפר » בנייה, עיצוב ושיפוצים » מהי בניה קלה, ומה ההבדלים לעומת בניה קונבנציונלית?

מהי בניה קלה, ומה ההבדלים לעומת בניה קונבנציונלית?

מהי בניה קלה

בניה במובן המקובל בארץ הפכה שם נרדף למשקל כבד. בנייה עתירת בלוקים, הרבה מאוד יציקות בטון. אך רוחות של שינוי כבר מנשבות גם אצלנו בארץ, כאשר עוד ועוד בונים וקבלנים מתחילים להציע שירותי הקמת מבנים בבניה קלה (לפעמים באופן בלבדי, כלומר התמחות בבניה מסוג זה). ניתן לכנות את השיטה הזאת גם בניה מתקדמת ויש לה מאפיינים שונים לעומת אלו של הבניה הקונבנציונלית.

בניה מתקדמת – גם בעץ

בניה קלה, מתקדמת, איננה שוללת מכל וכל את השימוש בבטון, בלוקים ומלט. אלא שמרכז הכובד עובר לשימוש בחומרים אחרים – קלים יותר. החומרים הללו בדרך כלל יהיו יותר קלי משקל אך הקלות נשענת גם על דבר מה נוסף. בניה קלה היא בניה שנועדה לפשט את הדברים ולהפוך אותם מהירים יותר לביצוע. בבניה קלה נעשה שימוש בחומרים כדוגמת מתכת, לוחות בניה קלים, פרופילים ייעודיים אך גם עץ – הרבה עץ. חלקים נרחבים מיוצרים לא באתר הבניה במובנו המקובל כי אם במפעל חיצוני. זה אולי המאפיין המרכזי של הבניה המתקדמת. משם, החלקים הנדרשים מועברים לאתר ושם מורכב המבנה המוגמר במהירות ובקלות.

בניה בעץ – מדוע ולמה

מדוע בניה קלה בעץ הולכת וצוברת פופולריות? יש לכך כמה סיבות. ניתן לבנות מבנים בבניה קלה גם מחומרים כמו פלדה המקנה הרבה מאוד חוזק או חלקי אלומיניום שהם זולים אך הרבה פחות חזקים. בעץ בוחרים מכיוון שהוא הרבה יותר זול מפלדה והוא הרבה יותר עמיד ויציב לעומת פרופילים מאלומיניום שלא יכולים לשמש כקירות חיצוניים. העץ הוא חומר גלם זמין ונפוץ, הוא אומנם פחות מקובל בארץ, אבל בחו"ל נצבר ניסיון של מאות שנים בייצור מבני עץ עמידים ונוחים. בארה"ב למשל וכך גם בקנדה הסמוכה אליה, יש יותר מבני עץ ומבנים בבניה קלה מחומרים נוספים לעומת מבנים מבוססי בטון. בניה בעץ שמתחילה להיקלט בארץ זולה, טובה ואיכותית אך כדי להשיג את מיטב היתרונות ניתן גם לשלב אותה עם חומרים אחרים. השילוב הזה יהיה אידיאלי משיקולי עלות, תועלת ומהירות ביצוע.

בניה קלה וההבדלים לעומת בניה קונבנציונלית

יש לנו לא מעט מה לומר לגבי השילוב בין עץ לבין חומרים אחרים בבניה המתקדמת, אך קודם לכן נרצה לחדד ולסבר את האוזן לגבי הבדלים בין הבניה הקלה לבין הבניה הקונבנציונלית. בניה קלה מתקדמת אורכת זמן קצר הרבה יותר ביחס לזו הקונבנציונלית. מכיוון שמייצרים מרכיבים שונים מראש, בשיטות תעשייתיות מתוכננות ומדויקות, הרי שהם מסופקים בלוח זמנים קצר. באתר עצמו המבנה מוקם במהירות, כאשר עיקר העבודה הינו יצירת התשתית, היסודות, יציקה של ממ"ד במידת הצורך ולאחר מכן חיבור המכלולים לכדי מבנה מוגמר.

הבדל נוסף הינו הגמישות. בניה קלה מאוד גמישה, ניתן בקלות רבה להשתמש בתכנון בסיסי קיים ומשם לשנות על פי צרכיו של המזמין. ניתן בקלות לשנות חלוקה פנימית, להשתמש בלוחות כמחיצות וגם במבנה המוגמר פשוט מאוד לבצע שינויים או תיקונים. בניה קלה צורכת פחות חומרי גלם, היא מותירה אחריה מעט מאוד פסולת והתוצאה ידידותית מאוד לסביבה.

שילוב בנייה בעץ ובניה מתקדמת

ניתן לבצע שילוב בין בנייה בעץ לבין בניה מתקדמת ללא כל קושי. זאת ניתן לראות למשל כאשר עושים שימוש במרכיבי פלדה כקונסטרוקציה בתוספת עץ. ישנה אפשרות להקים מבנה המבוסס רובו ככולו על פלדה או לוחות לבניה קלה, כאשר העץ ישמש לבניה של תוספות. למשל, הוספה של פרגולה יפה מעץ לצד המבנה. אפשר גם להקים דק יפהפה מעץ. אגב, אפשר להקים מבנה עץ בלא שתתלווה לכך חזות כפרית דווקא. אין כל בעיה לשוות לקירות את המראה המקובל, באמצעות חיפויים בדמות לוחות או פאנלים המיוצרים במפעל או שכבת שליכט. אפשרות אחרת היא לחפות בניה קלה המבוססת על לוחות בחיפויי עץ מבפנים. עוד שילובים של עץ בבניה קלה ניתן למצוא למשל בדמות מחסן, סגירה של מרפסת, הרחבה של מבנה מוגמר (יצירת חדר נוסף מעץ).

מה ניתן לבנות בבניה הקלה?

כעת, כל מה שנותר לנו זה להבהיר מה בדיוק ניתן לבנות בבנייה קלה, אילו סוגים של מבנים. בבניה קלה ניתן לבנות מבנים קטנים, וילות ובניה כפרית חד קומתית וכן צימרים ומחסנים. באותה השיטה, ישנה אפשרות להקים גם משרדים, גני ילדים ומחסנים. גם תוספות בניה ניתן להקים בשיטה כזאת, החל ממרפסות, סגירת חדרים או הקמת מחיצות. כאשר משלבים בין חומרים לבניה קלה לבין חומרים קונבנציונליים, כדוגמת בטון, ניתן להקים גם מבנים גדולים למדי. לרוב יהיו אלה בתים פרטיים בני כמה מפלסים וניתן בהחלט להוסיף להם גם מרתף או מחסן.