יום שלישי
23rd אפריל 2024

פורטל עמק חפר » בנייה, עיצוב ושיפוצים » בנייה מתקדמת – מהי, והאם היא ידידותית לסביבה?

בנייה מתקדמת – מהי, והאם היא ידידותית לסביבה?

יתרונות בנייה מתקדמת 2022

מאז שחר ההיסטוריה מבקשת החברה האנושית להתקדם ולהתפתח. לצד האבולוציה הטבעית, אנו כבני אדם וגם כחברה מחפשים דרכים לצמוח ולהתפתח במיוחד בתנאי החיים ושיפור סביבת המגורים. בענף הבניה ובהנדסה האזרחית נרשמת התקדמות מרשימה, שבאה לידי ביטוי בבניה מתקדמת. לצד קבלנים המתעניינים בכך, לצד מהנדסים ואדריכלים, גם הציבור מגלה עניין רב. להלן נסביר כל מה שחשוב לדעת לגבי מהותה של הבניה המתקדמת (מהי בעצם) וכן לגבי יתרונותיה המרכזיים. מטעמי נוחות ולטובת הבנה מקיפה יותר, נקנח בתצוגה השוואתית, שנועדה להבהיר את השונות שבין בנייה קונבנציונלית לבין הבניה המתקדמת.  

ראשית דבר, מהי בעצם בניה מתקדמת?

בשלב ראשון, קל מאוד להסביר מהי הבניה המתקדמת מתוך נקודת מוצא הפוכה כלומר, איזו בניה נחשבת לפחות מתקדמת. שיטת בנייה קונבנציונלית, שאיננה נעשית בטכנולוגיות מתקדמות איננה בניה מתקדמת. בשיטה המסורתית, מרבית העבודה, שלא לומר כולה, נעשית באתר הבניה עצמו, בעבודת כפיים המבוצעת על ידי מספר ניכר מאוד של פועלים. חלק מהם, אגב, לא מיומנים במיוחד ואינם בעלי התמחות מקצועית מוגדרת שניתן להצביע עליה. בלי לדבר בהכללות, ניתן לומר כי ידוע על פועלים שביום אחד מתבקשים לבצע עבודות טפסנות ויציקות בטון וביום אחר נדרשים לפעמים לבצע דווקא עבודות ריצוף.

הבניה המתקדמת כוללת מרכיב קטן מאוד (אם בכלל) של דרך פעולה כזאת, שרירותית או פחות מתוכננת. דרגת ההתמחות של בעלי המקצוע גבוהה מאוד מעצם השימוש בכלים טכנולוגיים מתקדמים יותר. בשיטה מתקדמת לא מתבססים על יציקה של בטון או הנחת קירות לבנים באתר הבניה. בשיטה מתקדמת נעשה שימוש בדרך אחרת, שבה כמה שיותר חלקים מיוצרים במפעל ומובלים את אתר הבניה כאשר כל מה שצריך זה רק להרכיב ואולי לבצע גם כמה פעולות גימור וחיבור. אם זה נשמע לכם מאוד דומה למשחק הלגו, אתם לא מאוד טועים. בין היתר, נהוג להשתמש בחומרים ממוחזרים, נעשה שימוש בפרופילים של מתכת ופלדה, אפשרי שימוש בלוחות בניה מיוחדים. בפרויקטים רבים אפילו אין צורך להעמיק לחפור יסודות כפי שנהוג בבניה המסורתית (בהתאם לגודל המבנה). כל זאת, בלי לפגוע כמובן ביציבות ההנדסית. בין היתר, משום שהמבנה כולו קל יותר ומסוגל לספוג זעזועים בלי היחלשות מוקדי התמיכה שמספקים יציבות.

יתרונותיה של הבניה המתקדמת

הבניה המתקדמת נחשבת לבניה מאוד ירוקה. אך עצם היותה ידידותית לסביבה ובת קיימא, אין משמעות הדבר כי בכך מסתיימים היתרונות, נהפוך הוא. בין השיקולים לבחירה בין בניה מתקדמת לבין בניה רגילה יש להביא בחשבון את היתרונות הבאים: מהירות הבניה, מחירים מוזלים (פרויקטים יותר כלכליים), ביצוע ירוק, גמישות תכנונית, דיוק וכאמור, גם אספקט מאוד ידידותי לסביבה.

מהירות הבניה

היבט חשוב ביותר של הבניה המתקדמת הינו קיצור זמן הבניה באופן מאוד משמעותי. בין היתר, הדבר הינו תולדה של הצורך בפחות פועלים והשימוש הגובר בתהליכי בניה ממוחשבים, תעשייתיים ומתוכננים. כל מרכיב שאותו בונים באופן מתועש מיוצר הרבה יותר מהר ביחס למרכיב דומה שמיוצר תוך שימוש בכוח אדם. המשמעות איננה רק יעילות משופרת עבור היזם או הקבלן. המשמעות היא גם אספקת מבנים, דירות ונדל”ן בכלל באופן מהיר יותר התואם את העלייה בביקוש.

בנייה כלכלית ומחיר נוח

אין ספק כי כאשר מבצעים פרויקט בניה בשיטת בניה מתקדמת הפרויקט נעשה הרבה יותר כלכלי (כלומר משתלם יותר לביצוע). באופן חלקי, זה נובע מכיוון שדרושים פחות פועלים וחוסכים מרכיב משמעותי מאוד מהעלויות בגין עבודת כפיים. אך יש מרכיבים נוספים שתורמים למחיר מוזל ויעילות כלכלית. בנייה מתקדמת היא ללא ספק מדויקת יותר, ביקורת האיכות פשוטה יותר ואספקת החלקים השונים של המבנה הנתון מתבצעת תוך שמירה על איכות מקסימלית. כל לוח בניה או פרופיל, כל מרכיב מוגמר שמגיע לאתר הבניה מתוכננים ומופקים ברמת גימור גבוהה. אפילו אם יש מרכיב הכולל בטון, הרי שריכוז החומרים השונים שבו יהיה אופטימלי.

בנייה ירוקה, ידידותית לסביבה

בניה מתקדמת הינה שיטת הבניה מאוד ירוקה וידידותית לסביבה. יש לכך כמה טעמים שכדאי להזכיר. ראשית, במהלך הבניה נעשה שימוש ניכר ביותר בחומרי גלם ממוחזרים. למשל, בהקמת אלמנטים לבידוד. אלמנטים מבודדים שמשתלבים בתוך הקירות, ברצפה, אפילו בגגות, עשויים חומרים ממוחזרים מסוגים שונים, לרבות תאית (מתעשיית הנייר הממוחזר והקרטון), כותנה ואפילו זכוכית. הדבר גם חוסך את המשך כריית המחצבים בקצב המוגבר, המביא להרס הסביבה הטבעית.

הבניה המתקדמת ירוקה וידידותית גם מכיוון שמפחיתים את בזבוז חומרי הגלם למינימום. בבנייה המסורתית, במהלך הבניה נוצרת הרבה מאוד פסולת שצריך לפנות, להעביר למטמנות. נוצרים גם תהליכים מזהמים לא מעטים. השימוש בחומרים מתקדמים וידידותיים לסביבה משפר את סביבת החיים של כולנו ומפחית את פליטת גזי החממה.

גמישות הנדסית ותכנונית

הבניית המתקדמת מאופיינת גם בגמישות הנדסית ותכנונית רבה ביותר. ניתן לתכנן מבנה על סמך תוכניות מוכנות מראש ולבצע התאמות רצויות או לתכנן מבנה מאפס בתוך פרק זמן קצר בהרבה ביחס לבניה רגילה, מסורתית וקונבנציונלית. הגמישות הזאת מאפשרת התאמה מלאה לצרכיו של הלקוח, הדייר, המשתמש. ניתן גם לשלב אלה בצד אלה מוטיבים של בניה מסורתית ביחד עם מוטיבים מתקדמים. למשל, ניתן לצקת יסודות, מקלטים או ממ”דים ולהוסיף אחר כך מעטפת המבוססת על הבניה המתקדמת. כמו כן, ניתן גם להוסיף מחיצות או תוספות לשיפור חלוקה פנימית (של בית, דירה, משרד או חנות).

עמידות גבוהה ברעידות אדמה

תנופת חיזוקי המבנים בארץ נמצאת בשיאה וקוראים לכך כידוע, בשם תמ”א 38 (תוכנית מתאר ארצית לחיזוק מבנים). רעידת אדמה בעוצמה חזקה היא רק עניין של זמן ולכן – מן הראוי לציין כי בניה מתקדמת מביאה לידי גמר מבנה עמיד באופן מיוחד בפני רעידות אדמה. כאשר עוסקת בכך חברה מתמחה, המכירה את כל עקרונות הבניה המתקדמת, ניתן להקים מבנה יותר חזק ויותר עמיד לעומת המקבילה – מבנה דומה הבנוי בניה מסורתית, לא מתועשת, לא ירוקה ופחות מדויקת בפרטים הקטנים.

פחות תקלות, פחות תאונות

הזכרנו קודם לכן את מהירות הבניה ולכך מתווספים עוד יתרונות ראויים וחשובים. למשל בבניה מתקדמת קל מאוד לבצע את הכל בדיוק לפי התוכנית (דהיינו, ביצוע דייקני). המשמעות – יש הרבה פחות מקרים שבהם יש צרוך לבצע תיקונים בשל אי הבנות שאירעו בשטח. זו עובדה – ככל שיותר חלקים מיוצרים מחוץ לאתר ומגיעים כשהם מוכנים להרכבה, קורות פחות תקלות. התוצר המתקבל זהה לתוכניות שאושרו, מונעים קשיים בירוקרטיים (רק נסו לקבל אישור אכלוס למבנה שחורג באופן משמעותי מהתוכנית). גם פחות תאונות מתרחשות וזה ראוי לציון על רקע התאונות והפגיעה בנפש (וגם ברכוש) שנרשמו בלא מעט אתרי בניה, שפעלו באותן שיטות בניה וותיקות, קונבנציונאליות. 

רגע אחד, אין חסרונות?

על האמת להיאמר, כמו כל דבר בחיים, גם לבניה המתקדמת יש חסרונות לצד היתרונות. למשל, מדובר בשיטת עבודה שמצריכה ידע וקליטה של חידושים, לרבות היבטים טכנולוגיים. לא מעט קבלנים חוששים מהדבר הזה, ולכן נוטים לדבוק בקיים ובמוכר. אי לכך, הבניה המתקדמת לא נקלטה בארץ באותו קצב מהיר שבו היא נקלטה בחו”ל, במדינות כדוגמת ארצות הברית וקנדה או בחלק ממדינות אירופה. ביצוע של עבודת בניה מתקדמת על ידי חברה קבלנית שאיננה מתמחה בכך עד הסוף עלול להביא תוצאות לא רצויות.

בניה באמצעות שימוש בלוחות בניה

בניה מתקדמת יכולה להתבצע תוך שימוש בחומרים שונים, לרבות פלדה ומתכת, עץ ואלומיניום אבל גם שימוש בלוחות בניה מובנים. מהם בדיוק הלוחות הללו ומה ניתן להשיג בעזרתם? הלוחות הללו מיוצרים מחומרים חזקים ועמידים, הכוללים למשל שימוש במלט מגנזיום או לוחות שעשויים שילוב של מלט וחול עם מינרלים אחרים התורמים לעמידות.

את הלוחות הללו מיצרים הרחק מאתר הבניה והם מסופקים לקבלנים כשהם מוכנים להתקנה. הלוחות הללו יכולים לשמש בהתקנת רצפה וגם בהקמת קירות וכן לצורך חיפויים מוכנים לשימוש, חיפויים אקוסטיים או חיפויים דקורטיביים. ניתן להשתמש בלוחות הבניה גם לבידוד תרמי וכן לצורך הסתרה של מערכות כדוגמת צנרת חשמל, צנרת מים ביוב. ניתן להזמין לוחות לבניה מתקדמת בעלי עמידות לתנאים מיוחדים, כדוגמת עמידות אש ועמידות בפני מים. ניתן להזמין לוחות המיוצרים כך שניתן ליישם אותם על גבי קונסטרוקציה הדומה לזו המשמשת בקירות גבס, אך תוך הצגת עמידות משופרת בהרבה.

השוואה בין בניה קונבנציונלית לבניה מתקדמת

כסיכום מקוצר ונוח לקוראים, ערכנו למענכם השוואה מועילה ומאירת עיניים בין הבניה הקונבנציונלית לבין הבניה המתקדמת:

בניה מתקדמתבניה קונבנציונלית
קצב הבניה  קצב הבניה הרבה יותר מהירקצב בניה פחות מהיר והתארכות בשל עיכובים וטעויות
הקשר בין טכנולוגיה לכוח האדםבזכות טכנולוגיה מתקדמת, נדרש פחות כוח אדם בלתי מיומן. דרוש מעט כוח אדם, המבוסס על כישורים והכשרה מתקדמתפחות שימוש בטכנולוגיה מתקדמת, מרכיב כוח האדם הבלתי מיומן גדול, מרכיב כוח האדם המיומן – קטן
עלות הבניהעלות הבניה נמוכות יותר, הפרויקטים יותר משתלמים כלכליתעלות הבניה גבוהה, בשל בזבוז חומרי גלם, מיעוט שימוש בחומרים ממוחזרים, מרכיב משמעותי של כוח האדם
דיוק והיצמדות לתוכניות הבניהכל מכלול וכל מרכיב המיוצרים בנפרד ומראש תורמים לדייקנות. ביצוע תואם את תוכניות הבניהבניה באתר בשיטה מסורתית מונעת אחידות. טעויות קטנות אך מצטברות מביאות לעיכובים. ביצועים פחות מדויקים וחריגות מתוכנית הבניה יותר נפוצות
איכות סביבהשמירה גבוהה על איכות הסביבה בזכות אלמנטים כגון מיעוט פסולת בניין וניצול נכון יותר של אנרגיה. כמו כן, רבים מתוצרי הבניה המתקדמת ניתנים למחזורקיימים אלמנטים בלתי מבוטלים של פגיעה בסביבה, ריבוי פסולת בניין לרבות חומרים מזהמים, שיטת בניה בזבזנית מבחינה אנרגטית