יום חמישי
25th אפריל 2024

פורטל עמק חפר » בנייה, עיצוב ושיפוצים » בניית מבנה נייד – כל מה שרציתם לדעת

בניית מבנה נייד – כל מה שרציתם לדעת

בית עץ

מבנים ניידים זוכים לביקוש הולך וגדל, גם בגלל היתרונות המשמעותיים שלהם וגם בגלל המודעות המתפתחת לקיומה של האופציה הזו. בין השאר משמשים המבנים הניידים כמשרדים, למשל באתרי בנייה, כמחסנים, ככיתות לימוד, ביתנים למאבטחים וגם לטובת מגורים. כדי להבטיח מבנים איכותיים ומשתלמים, חשוב להפקיד את המלאכה בידיים מקצועיות ובעיקר מנוסות, ולהקפיד על תהליך עבודה מסודר לאורך כל הדרך.

שלב ראשון: בדיקת הקרקע וקבלת היתרים

עוד לפני בניית המבנה, חשוב לוודא שהקרקע שעליה הוא אמור להיות מוצב מתאימה לכך. סקר הקרקע כולל בחינה מדוקדקת של מידת היציבות, כולל התייחסות לתרחישים כמו תנועת אדמה או חול, זרימה של מי גשמים ועוד. עוד היבט שנבחן הוא מכשולים שעלולים לשבש את ההצבה של המבנה הנייד.

פעולה מקדימה נוספת היא קבלת היתר בנייה. כל הצבת מבנה נייד מחייבת אישור מהוועדה המקומית לתכנון ולבנייה, לאחר הגשת תוכנית חתונה בידי אדריכל ומהנדס בניין. ללא ההיתר לא ניתן להתחבר לתשתיות החיוניות (מים, חשמל, גז וכו').

שלב שני: הכנת הקרקע

סקר הקרקע מספק גם מידע חיוני ליישור הקרקע והכנתה להצבת המבנה. מי שמופקד על החלק הזה בתהליך הוא קבלן שלד, שבין השאר עשוי גם להוסיף אדמה או להסיר שכבות מסוימות כדי להגיע לתוצאה הרצויה. בחלק מהפרויקטים בניית מבנה נייד כוללת גם יציקת בטון שעליה יונח המבנה.

יישור הקרקע הכרחי גם כדי לוודא שלא יצוצו בעיות איטום, נזילות או שיבושים אחרים שעלולים לפגום בשגרת החיים בהמשך הדרך. באופן טבעי עבודה מקצועית בשלב זה מאריכה באופן דרמטי את תוחלת החיים של המבנה – ובהקשר זה כדאי לציין שהמבנים האיכותיים יכולים להחזיק מעמד עשרות שנים, גם כשמעבירים אותם ממקום למקום (למשל כשמדובר על משרד מכירות בפרויקט של חברת בנייה, שנודד בין האתרים השונים שלה).

שלב שלישי: הבנייה עצמה

בניית מבנה נייד מתבצעת במפעל ייעודי ולא בשטח עצמו. בזכות עובדה זו מתאפיינים המבנים הניידים במספר יתרונות משמעותיים.

ראשית, משך הבנייה קצר, אפילו במידה ניכרת, בהשוואה לבנייה בשיטות המסורתיות. באופן טבעי החיסכון בזמן בא לידי ביטוי במקרים רבים גם בחיסכון כספי, למשל כשהמבנה הנייד משמש כיחידת דיור וחוסך לבעליו את הצורך לשלם שכירות במקום אחר.

יתרון שני הוא בהיבט האקולוגי. בגלל שהבנייה מתבצעת במקום סגור שמותאם במיוחד למטרה זו, מצטמצם זיהום האוויר. בניית מבנה נייד מעץ מובילה ליתרון נוסף והוא בידוד אפקטיבי (שתורם גם הוא לחיסכון הכספי, בזכות האפשרות להפחית את היקף השימוש במזגנים ותנורים).

הובלה מקצועית וחיבור לתשתיות

לאחר השלמת בניית מבנה נייד מגיע השלב האחרון והוא ההובלה שלו למקום שבו יש בו צורך, וחיבורו לתשתיות. את ההובלה חובה לבצע אך ורק עם חברה שכבר צברה ניסיון רב בכך, ושיש לה את הציוד המתאים, וזאת על-מנת שלא ייגרם שום נזק למבנה בשלב רגיש זה.

לאחר הצבת המבנה וכמובן ביצוע בדיקה יסודית שהכל כשורה, הוא יחובר לתשתיות המים, הביוב, החשמל וכו'. עוד כדאי לדעת לגבי המבנים הניידים שהתכנון הפנימי שלהם גמיש מאוד, ולכן ניתן להתאים אותם באופן מושלם לכל צורך ולכל מטרה. גם רמת הגימור של מבנה נייד יכולה להיות גבוהה מאוד, בהתאם לדרישות הספציפיות של כל לקוח.