יום חמישי
25th אפריל 2024

פורטל עמק חפר » בנייה, עיצוב ושיפוצים » בטון אדריכלי – שימושים, עלויות וההבדל העיקרי מבטון רגיל

בטון אדריכלי – שימושים, עלויות וההבדל העיקרי מבטון רגיל

בטון אדריכלי לבנייה

בדרך כלל כשאנחנו שומעים את המילה "בטון", האסוציאציה הראשונה שעולה היא חומר בנייה חזק אבל משעמם. בטון אדריכלי, לעומת זאת, הוא כבר משהו אחר לגמרי – זהו חיפוי רצפה וקירות שמהווה אלמנט דקורטיבי, ובאופן כללי עוד אחד מפתרונות הבנייה המתקדמים הרבים שיש כיום ושמעשירים את האפשרויות של אנשי המקצוע בתחום.

מה ההבדל בין בטון לבין בטון אדריכלי?

כבר בימי הממלכה האשורית והאימפריה הבבלית, לפני אלפי שנים, ידעו בני האדם להכין תערובות בטון. הבטון המודרני פותח באמצע המאה ה-18 בבריטניה, וכיום התערובת כוללת חול, חצץ, צמנט ומים. מאפיין נוסף של הבטון של ימינו הוא השאיפה להשתמש בחומרים ממוחזרים ובפרט באפר שמהווה תוצר לוואי של תחנות כוח. שתי התכונות הבולטות של הבטון הוא חוזק הלחיצה הגבוה וחוזק המתיחה הנמוך – כלומר מדובר בחומר שמצד אחד ניתן להעמיס עליו משקל רב (בזכות חוזק הלחיצה הגבוה) אבל מצד שני הוא עלול להישבר אם מותחים אותו (עקב חוזק המתיחה הנמוך). הפתרון המקובל על-מנת להפוך את הבטון לעמיד יותר הוא הוספת רשתות ברזל, כבלים מפלדה או מוטות חיזוק עשויים מברזל.

בישראל של שנות ה-50 וה-60 במאה הקודמת השימוש בבטון היה רווח מאוד. על-מנת לקלוט ביעילות מרבית את גלי העלייה, נוצר צורך לבנות במהירות כמות גדולה מאוד של בניינים, והכרח זה התחבר לסגנון האדריכלי שנחשב מתקדם באותם ימים ואשר נקרא ברוטליזם (מהמונח הצרפתי beton brut, כלומר בטון חשוף). התוצאה: בכל רחבי הארץ צצו מבני בטון בעלי נוכחות מובהקת ואסתטיקה שכיום נחשבת שנויה במחלוקת.

בטון אדריכלי, לעומת זאת, משמר את החוזק והעמידות של הבטון ומוסיף עליו אסתטיקה מרשימה מאוד. חיפוי בטון אדריכלי הוא למעשה בטון לבן, שמתקבל על-ידי הוצאת אפר הפחם מהתערובת, או לחילופין בטון שמוסיפים לו גוונים שונים. החיבור בין הנוכחות המרשימה מטבעה של הבטון לבין האסתטיקה העדינה והמדויקת מבטיח שדרוג משמעותי למראה של כל מבנה וכל חלל, ועל כן אין פלא שפתרון בניה מתקדם זה אהוב מאוד על אדריכלים ומשמש למטרות שונות.

השימושים השונים של חיפוי בטון אדריכלי

לוחות בטון אדריכלי משמשים לחיפוי חיצוני של קירות ומתאימים בעיקר למבנים שרוצים להעניק להם מראה אורבני ועוצמתי, כזה שמתבלט מיד בכל סביבה. בנוסף לאסתטיקה המרהיבה, הבטון גם מספק הגנה מפני פגעי מזג אוויר שונים ונשמר לאורך זמן גם כשהוא חשוף לשמש, לרוחות ולגשמים.

חיפוי בטון אדריכלי מתאים גם כריצוף. לאדריכלים שבוחרים בחיפוי זה ישנה בחירה בין לוחות בטון אדריכלי שעוביים הוא 2-10 מ"מ לבין לוחות עבים יותר – 7-15 ס"מ. האופציה העבה מגיעה בשלל צורות – בטון אדריכלי צרוב, מלוטש, צבוע, חלק, צמנטי או מוטבע. באופציה הדקה נעשה שימוש כשישנו כבר משטח קיים ולא רוצים לפרק אותו אלא רק לייפות אותו – במקרים אלה מניחים את אותו ריצוף בטון אדריכלי שנבחר על הריצוף הקיים וכמובן ישנה את המראה של החלל כולו באופן דרמטי.

העלות של השימוש בבטון האדריכלי

עבור כל מי ששוקל לנצל את היתרונות הרבים של לוחות בטון אדריכלי מחיר המוצר הוא כמובן פרמטר שנלקח בחשבון. עלותו של הבטון האדריכלי משתנה בהתאם לסוג החיפוי והמטרה שלשמה הוא משמש, ובכל מקרה יש לבחון את יחס העלות-תועלת (שכאמור הינה גבוהה מאוד). עוד כדאי לציין בהקשר זה שישנם עוד פתרונות בנייה מתקדמים לחיפוי קירות ורצפות שעשויים להיות משתלמים לא פחות ואף יותר, ובפרט כדאי להכיר את לוחות ה-MGO.

עלות נוספת של חיפוי בטון אדריכלי (בין אם מדובר על חיפוי קירות חוץ ובין אם על ריצוף בטון אדריכלי) היא העלות האקולוגית. בעידן שבו כבר ברורה לחלוטין השפעת הבחירות השונות שלנו על הסביבה ועל היכולת שלנו לחיות כאן בנחת וברווחה גם בעתיד (ולאו דווקא העתיד הרחוק, אלא גם זה הקרוב), מומלץ בחום להעדיף מוצרים ברי קיימא. בטון אדריכלי, כדאי לדעת, מיוצר על בסיס חומרים טבעיים וזמינים (אין צורך בייצור או בהובלה), הוא ניתן למחזור וגם לעמידות שלו יש ערך אקולוגי שכן הוא ישמש את מי שבחר בו למשך שנים רבות. בהתאם הבטון נחשב לחומר בנייה "ירוק", אם כי כדאי לדעת שמלט, אחד מחומרי הגלם של הבטון, מחייב חציבה לעומק וכי הייצור שלו עצמו פולט כמות גדולה של גזים רעילים. מבחינה זו לוחות ה-MGO הם פתרון בנייה מתקדם שמצמצם את הפגיעה בסביבה.