יום חמישי
18th אפריל 2024

פורטל עמק חפר » בנייה, עיצוב ושיפוצים » היתר לבניית גלריה – כל מה שחשוב על על תקנים וחוקים בעולם הגלריות

היתר לבניית גלריה – כל מה שחשוב על על תקנים וחוקים בעולם הגלריות

היתר לבניית גלריה

בניית גלריה היא מהלך שיש לו יתרונות רבים, גם בהיבט התפעולי וגם בהיבט הכלכלי. הוספת קומת ביניים בעסק מבטיחה ניצול אופטימלי של החלל ומהווה חלופה משתלמת מאוד לשכירת או רכישת שטח נוסף (או מעבר למקום גדול יותר) וגם הקמת גלריה לצרכי מגורים משדרגת משמעותית כל בית או דירה.

לקראת הוספת קומת ביניים ישנן כמובן כמה וכמה סוגיות שחשוב להקדיש להן תשומת לב – ואחת מהן היא הבירוקרטיה וליתר דיוק הצורך בקבלת היתר לבניית גלריה. בעמוד זה תמצאו מידע מפורט לגבי היתרי בנייה ובפרט לגלריות, דגשים עיקריים מבחינת עמידה בתקנים רלוונטיים והמלצות אודות הדרכים היעילות ביותר לביצוע הבנייה באופן בטוח וחוקי.

איך לצלוח מכשולים בירוקרטיים בתחום הבנייה?

רוב בעלי העסקים, ובעצם מרבית בני האדם, רואים בבירוקרטיה מכשול. אמנם לעתים קרובות החוקים והתקנות מסרבלים פעולות פשוטות ומכבידים עלינו מבלי שתהיה לכך הצדקה, ובמקרים אחרים ישנם נהלים שרירותיים ומתסכלים, אולם מצד שני לפחות כשמדובר בתחום הבנייה ישנו צורך אמיתי בתקינה מדויקת ובאכיפה בלתי מתפשרת – למען בטחוננו וכדי שכל מי שנכנס לכל מבנה שהוא יוכל לעשות זאת בראש שקט ומתוך ידיעה ודאית כי המקום בנוי כך שלא צפויה לו סכנה.

בהתאם כל בניה מכל סוג (כמעט) מחייבת קבלת היתר. היתרי בניה נדרשים גם עבור הקמת מבנים חדשים, גם עבור הריסת בניין קיים, גם כשרוצים לבצע שינויים בתוך מבנה ועוד סוג של היתר בניה הוא לטובת שימוש חורג במבנה (כלומר שימוש שחורג מהמצוין בתוכנית המתאר הרלוונטית.

מי שמוסמכת על-ידי החוק להנפיק היתרי בניה, ובכלל זה היתר לבניית גלריה, היא הוועדה המקומית לתכנון ולבנייה. בכל רשות מקומית ישנה ועדה שכזו, שבוחנת כל בקשה לקבלת היתר ומחליטה האם לאשר את הבנייה, השינויים או ההריסה. על-מנת לקבל את ההיתר בפרק הזמן הקצר ביותר האפשרי חשוב להגיש את הבקשה בדיוק לפי הנהלים, ועוד לפני כן להקפיד על תוכניות בנייה בהתאם לדרישות החוק.

מדוע לא כדאי לבנות גלריה ללא היתר מתאים?

כאמור לקראת בניית גלריה היתרים רלוונטיים הינם חובה. שימו לב – נסיונות להתחכם ולהקים גלריה ללא קבלת ההיתר הנדרש מהוועדה המקומית לתכנון ובנייה עלול להסתיים בענישה חמורה, וחבל להסתכן שלא לצורך. בהקשר זה כדאי לדעת כי עסק שנבנית בו גלריה ללא האישור ההכרחי הנ"ל עלול לאבד את רישיון העסק שלו, ועל כן לעצור את פעילותו השוטפת עד להסדרת הנושא. סנקציה אפשרית נוספת כלפי עסק שהוקמה בו גלריה ללא היתר היא צו הריסה שמן הסתם גורם להוצאות כספיות גבוהות, טרחה רבה ובסופו של דבר העסק נשאר ללא קומת הביניים הנחוצה לו. במקרים מסוימים רשאית הרשות המקומית, דרך המחלקה המשפטית, גם לתבוע את בעל העסק – וכשזה המצב, מתווספת לכל הנזקים הנ"ל גם החובה להתייצב בפני בית המשפט, חוויה לא נעימה שפוגמת בתדמית העסק ותוצאותיה עלולות להיות חמורות במיוחד.

גם בבתים פרטיים ובדירות מומלץ בחום לבצע בניית גלריה על פי חוק תכנון ובניה ולא לוותר על בקשה לקבלת היתר מתאים. סיבה אחת לכך היא שהחוק כאמור מחייב זאת ועוד סיבה טובה היא שבדרך זו תוכלו להיות סמוכים ובטוחים שהגלריה אכן עומדת בכל התקנים העדכניים ומספקת מקסימום בטיחות לכל בני הבית.

ההיבט הבטיחותי של בניית גלריה

אחד הדגשים העיקריים במסגרת בחינת בקשות לקבלת היתר לבניית גלריה הוא הנושא הבטיחותי. גם אנחנו ב-STB שמים דגש רב על היבט קריטי זה וכל המוצרים שלנו עומדים בכל התקנים המחמירים ביותר. בנוסף נשמח לספק לכם מידע וייעוץ לגבי תכנון גלריה והקמתה, כך שתוכלו להשלים את בנייתה של הגלריה בלי עיכובים מיותרים.

המוצר האופטימלי לצורך הקמת קומת ביניים הוא לוחות MGO. לוחות אלו בנויים מתערובת של MGO (מלט מגנזיום), סיבי זכוכית, סיבי צלולוז ופרלייט ורצפת גלריה שמבוססת עליהם תהיה חזקה ועמידה להפליא. בפרט חשוב להדגיש את העמידות לדליקות: על-פי חוק התכנון והבנייה, גלריה חייבת להיות בנויה מחומר שאינו דליק (וכך גם המדרגות שמובילות אליה והמעקה שתוחם את המדרגות). לוחות ה-MGO של STB, שנקראים Strong Floor, נבחנו על-ידי מכון התקנים וזכו לסיווג הגבוה ביותר הקיים – לא דליקים ברמה A1. העובדה שלוחות אלה עומדים בתקן ישראלי מספר 755 מבטיחה שמבחינת סעיף משמעותי זה הוועדה המקומית לתכנון ולבנייה תאשר את הבקשה לקבלת היתר לבניית גלריה וכמובן יוצרת רמת בטיחות גבוהה לקומת הביניים עצמה כך שתוכלו להפיק ממנה את התועלת המיוחלת בראש שקט.

בנוסף לעמידות בפני דליקות, לוחות Strong Floor מצטיינים גם בעמידות בפני רטיבות וכן ביחס לנגיפה. הלוחות קלי משקל ובה בעת בעלי כושר נשיאה מרשים – יתרון משמעותי נוסף הן עבור גלריה לעסק והן עבור גלריה למגורים, ומן הסתם גם בהיבט הבירוקרטי.

עוד כדאי לדעת שנוח מאוד לעבוד עם לוחות MGO ושאת רצפת הגלריה שתקימו עם ה-Strong Floor תוכלו לחפות בכל חומר שתרצו: אריחי קרמיקה, פרקט, שיש וכו', או פשוט לצבוע את הלוחות בגוון הרצוי – כך שגם מבחינה אסתטית ולא "רק" בפן הבירוקרטי והפרקטי מדובר בפתרון מושלם.