שבת
27th יולי 2024

פורטל עמק חפר » רכיבה חשמלית » אופניים חשמליים עם שיכוך מלא – למה זה כדאי?

אופניים חשמליים עם שיכוך מלא – למה זה כדאי?

אקופאן סניף אילת

תחום האופניים החשמליים משתכלל עוד ועוד, ומאפשר לכל מי שרוצה לנצל את כלי הרכב היעיל והנוח מאוד למצוא דגם שמותאם באופן מושלם לכל צורך. אופניים חשמליים עם שיכוך מלא הם דוגמה מצוינת למגמה הזו, ובעמוד זה תמצאו סקירה מקצועית מקיפה אודות סוג זה של אופניים – כדי שתוכלו לדעת האם הם יכולים לשרת גם אתכם.

מה זה שיכוך מלא?

אופניים חשמליים עם שיכוך מלא הם אופניים שהותקן בהם בולם זעזועים נוסף. באופניים “רגילים” ישנם בולמי זעזועים קדמיים, על המזלג שמתחת לכידון. באופניים שמוגדרים כבעלי שיכוך מלא, ישנו גם בולם זעזועים אחורי, והמיקום שלו הוא בין מוט המושב לבין שלדת הגלגל האחורי.

כיצד משפיע השיכוך המלא על חוויית הרכיבה?

לכאורה מדובר בשינוי לא דרמטי, “בסך הכל” עוד בולם זעזועים לצד אלה שכבר קיימים. בפועל התוצאה היא שינוי משמעותי מאוד של חוויית הרכיבה. הסיבה לכך היא שהבולם האחורי מייצר רכות שלא קיימת באופניים חשמליים עם בולמים קדמיים בלבד ובאופני זנב קשיח – ובפרט בשורת מצבים שבהם ההבדל מורגש במיוחד.

באילו מצבים מורגש במיוחד ההבדל בין אופניים חשמליים עם שיכוך מלא לאופניים חשמליים “רגילים”?

המצב הנפוץ ביותר שבו ניתן להרגיש הבדל של ממש בין רכיבה על אופניים חשמליים עם שיכוך מלא לבין אופניים שלא מצוידים בבולם זעזועים אחורי הוא במעבר בין מפלסים בגבהים שונים – מכביש לשביל, ממדרכה לכביש וכו’. במקומות שבהם אין שיפוע, הירידה או העלייה ללא שיכוך מלא גורמים לזעזוע שמתרחש בחלק האחורי של האופניים אבל משפיע כמובן גם על הרוכב או הרוכבת. בהתאם כמעט תמיד יעדיפו הרוכבים לרדת מהאופניים ולבצע את המעבר בין המפלסים כשהם הולכים עם האופניים.

לעומת זאת, כשיש שיכוך מלא, המעבר בין המפלסים נחווה באופן שונה לגמרי – אין צורך לרדת מהאופניים אלא ניתן להמשיך לרכב כרגיל, בזהירות כמובן, והבולם האחורי מרכך את המכה עבור הרוכבים.

מצב נוסף שהופך את בולם הזעזועים האחורי לתוספת מבורכת הוא כשרוכבים על האופניים בשטח. אופני שטח חשמליים עם שיכוך מלא מאפשרים לרכב גם בתוואי שטח מאתגר בלי להרגיש אחר כך כל עצם בגוף.

למי כדאי במיוחד להצטייד באופני שיכוך מלא?

  • * רוכבים הסובלים מבעיות גב – וזקוקים לאקסטרה הגנה על האיבר.
  • * נשים בהריון או לאחר הריון – גם במקרה כזה השיכוך המלא משדרג את ההגנה על הגוף הפגיע.
  • * מבוגרות ומבוגרים – בגיל מבוגר כל מהמורה וכל עלייה או ירידה מורגשות בגוף יותר מאשר בגיל 18 או 23. בהתאם למבוגרים ולמבוגרות שרוצים ליהנות מכל היתרונות של אופניים חשמליים מומלץ לבחור דגם בעל שיכוך מלא.
  • * רכיבה ממושכת – ככל שרוכבים זמן רב יותר, כך גדלה כדאיות השיכוך המלא ושדרוג חוויית הרכיבה. כך למשל לשליחים כדאי במיוחד לבחור דגם בעל שיכוך מלא.
  • * רוכבי כבדי משקל – משום שהשיכוך המלא מקנה לאופניים החשמליים כושר נשיאה גבוה יותר מהרגיל.

כמה עולים אופניים חשמליים בעלי שיכוך מלא?

אופניים חשמליים עם שיכוך מלא יהיו באופן טבעי מעט יקרים יותר בהשוואה לאופניים עם מנוע ללא שיכוך כזה. בדרך כלל הפער נע סביב ה-15% בהשוואה לדגמים דומים מבחינת שאר הפרמטרים המרכזיים (גלגלים, סוללה וכו’). בכל המקרים שצוינו בפסקה הקודמת התוספת לתועלת משמעותית מאוד, כך שבמבחן העלות-תועלת תוספת המחיר מתגלה כהשקעה חכמה.