יום חמישי
25th אפריל 2024

פורטל עמק חפר » רכיבה חשמלית » תיקון אופניים חשמליים – מה עלול להתקלקל, ואיך לשמור על תחזוקה שוטפת?

תיקון אופניים חשמליים – מה עלול להתקלקל, ואיך לשמור על תחזוקה שוטפת?

בחירת מוסך לתיקון אופניים חשמליים

אופניים חשמליים הם כלי רכב מתקדם ומורכב למדי, ובהתאם חשוב מאוד לשמור עליהם היטב, להקפיד על תחזוקה שוטפת נאותה וכמובן לתקן כל תקלה שמתגלה באופן מקצועי, ע"י מומחים בתחום ובעזרת ציוד מתקדם. לשם כך חשוב מאוד לבחור היטב את המקום שבו אתם מטפלים באופניים יקרי הערך – שכן לא כל מעבדת תיקון אופניים חשמליים אכן מאובזרת בציוד הכי משוכלל שיש, ולא בכל מקום שכזה עובדים אנשים בעלי ניסיון עשיר מספיק לאבחן כל תקלה באופן מדויק ולטפל בה באופן מיטבי.

אילו מרכיבים באופניים חשמליים עלולים להתקלקל?

אופניים חשמליים כוללים כאמור מרכיבים רבים: מנוע, בקר, סוללה, כבלים, צמיגים, בלמים, צירים, שרשרת, פנסים ועוד – וכל אחד מהם עלול כמובן להתקלקל, ובפרט אחרי שימוש ממושך ומשמעותי. ברגע שצצה אינדיקציה לתקלה כלשהי באחת ממערכות האופניים, בין אם המכניות ובין אם החשמליות, חשוב להגיע מידית למרכז שירות, שכן רכיבה על אופניים שעלולים להיות תקולים אינה בטיחותית, מה גם שאתם עלולים להיתקע בלי יכולת להמשיך ברכיבה (וכידוע לכולנו, אנחנו תמיד נתקעים בזמן הכי לא מתאים ובמקום הכי לא מתאים…). בנוסף התעכבות עם תיקון האופניים עלולה להסב להם נזק חמור ואפילו בלתי הפיך, בעוד שתקלה קטנה ניתן לפתור במהירות וללא עלות כספית גבוהה מדי.

בין המקרים שבהם כדאי להגיע למעבדת תיקון אופניים חשמליים:

  • רעשים חריגים מהמנוע – במקרים אלה סביר להניח שהסיבה היא שחיקה של המיסבים, או לחילופין בעיה בציר (כולל מחסור בשמן). בדיקה מקצועית תגלה מהי הבעיה הספציפית, ותאפשר תיקון מהיר ויעיל.
  • רעידות של המנוע – במקרים אלה סביר להניח שהסיבה היא השתחררות של השפיצים (או בשם המקצועי, חישורים). גם בעיה זו ניתן לפתור בפשטות יחסית, כשבנוסף יש לבצע איזון של הגלגל האחורי.
  • האופניים נכבות תוך כדי רכיבה – סביר להניח שהבעיה נעוצה בסוללה ויש לבדוק אותה באמצעות ציוד ייעודי.

סיבות נפוצות נוספות להגעה למעבדת שירות לאופניים חשמליים היא סוללה שלא מצליחים להטעין אותה או שמתרוקנת מהר מדי, מנוע שלא פועל היטב (סביר להניח שהבעיה היא בבקר או בכבל המנוע), פגיעה כלשהי בבקר וצג שלא פועל כראוי.

תחזוקה שוטפת הכרחית

מרכיבים שונים באופניים חשמליים יש לבדוק באופן תקופתי כדי לוודא שהם תקינים, ובעצם להקדים תרופה למכה. בפרט חשוב לבחון את תקינות הבלמים, את מצב הצמיגים ואת שרשרת. סיבה אחרת להגעה אל מעבדה לאופניים חשמליים היא רצון לשדרג את הדגם הקיים – חשוב לעשות זאת במקום מקצועי שמקפיד על יושרה מלאה, ויבצע רק שדרוגים שאכן מתאימים לאופניים שבידיכם.

אופניים חשמליים הם לא רק כלי רכב כיפי ויעיל להפליא, אלא גם אמין ועמיד עד מאוד. יחד עם זאת גם הם עלולים להתקלקל, וכשזה קורה, כדאי להקדיש תשומת לב לבחירה נכונה של המקום בו תתקנו אותם.

ניסיון עשיר, ציוד מתקדם

בניגוד לתחום המכוניות, שבו ישנה הפרדה מוחלטת בין המקומות שבהם נמכרים כלי רכב לבין המקומות שבהם הם מטופלים, כלומר המוסכים, בתחום האופניים החשמליים המקום הטוב ביותר לתקן זוג תקול הוא בחנות שמחזיקה גם מרכז שירות. כמובן שלא כל חנות אכן מתאימה לטיפול באופניים חשמליים – חשוב מאוד לוודא שהעובדים במקום ותיקים ושהציוד חדשני. שילוב בין מכשור מתקדם לניסיון עשיר, הן בתפעול המכשירים והן באבחון תקלות שונות וזיהוי הפתרונות המיטביים, מאפשר תיקון מהיר שיחזיק מעמד זמן רב, כך שתוכלו לחזור ליהנות מהאופניים החשמליים תוך זמן קצר ומבלי לדאוג שמא התקלה תחזור על עצמה.

סוגי תקלות באופניים חשמליים

את הבעיות האפשריות באופניים החשמליים ניתן לחלק לשתי קטגוריות: תקלות מכניות ותקלות חשמליות. תקלות מכניות עלולות לפגוע בתפקוד הבלמים, בגלגלים, במיסבי ההיגוי ועוד, ואילו תקלות חשמליות עלולות להשבית את האופניים.

המקרים שבהם מומלץ להגיע מידית למרכז שירות מקצועי לתיקון אופניים חשמליים הם כשהמנוע משמיע רעשים חריגים, כשהאופניים נכבות תוך כדי נסיעה, כשהצג לא פועל כהלכה, כשהבלמים לא מספקים בלימה מהירה וחלקה, כשישנה בעיה כלשהי עם הבקר, ובאופן טבעי ישנם עוד מקרים.

חשוב לזכור שכל תקלה קטנה שאינה מטופלת מידית, ועל ידי אנשי מקצוע מיומנים ומנוסים, עלולה להפוך לבעיה גדולה ולעלות לכם ביוקר – כך שלא כדאי להתעכב עם ההגעה למרכז השירות. דגש נוסף במסגרת תיקון אופניים חשמליים הוא שימוש בחלקים איכותיים שמתאימים לדגם שברשותכם, ואסור להתפשר על כך.

שירותים נוספים

מרכז שירות מקצועי לאופניים חשמליים לא רק מתקן אותם כשמתגלית בבעיה אלא גם מטפל בהם באופן שוטף ומבטיח תחזוקה מיטבית ומניעת בעיות עוד לפני שהן צצות. עוד אופציה היא שדרוג אופניים קיימים כדי שהרכיבה עליהם תהיה עוד יותר בטוחה, מהנה ויעילה.

בין השירותים שניתן לקבל במרכז שכזה: החלפת קרנק, כיוון הילוכים, חיזוק מיסבי היגוי, החלפת חישוק, איזון גלגל (עם או בלי החלפת שפיצים), החלפת רפידות דיסק, החלפת קליפר, החלפת מפרק כידון ועוד.