יום ראשון
5th מאי 2024

פורטל עמק חפר » תוכן שיווקי » זכויות חשודים בחקירה

זכויות חשודים בחקירה

רבים שוגים לחשוב, כי חקירה במשטרה הינה סיטואציה שלא תגיע לפתח דלתם. אולם, המציאות בשטח מוכיחה אחרת. למעשה, חלק ניכר מהאזרחים אשר נחקרים בחשד לביצוע עבירות פליליות הינם אנשים נורמטיביים, שאינם עבריינים מקצועיים ובשל כך אינם בקיאים בכל הנוגע לזכויותיהם בחקירה. בכתבה הבאה, אנו נסביר תחילה מה ההבדל בין מתן עדות פתוחה לחקירה באזהרה, לאחר מכן נסביר אודות הזכויות המרכזיות הקיימות לחשודים במסגרת חקירתם במשטרה.

מה ההבדל בין מתן עדות פתוחה לחקירה באזהרה?

קיים הבדל משמעותי בין אדם שנחקר בחשד לביצוע עבירה לבין עד שנחקר במשטרה. האחרון, היינו העד, צפוי להישאל אודות מקרה שקלט בחושיו או היה מעורב בו, אולם לא כחשוד. למשל: רני ראה את דוד כשזה דוקר את חזי. במצב דברים שכזה, רני הנו עד, דוד הנו חשוד ואילו חזי הוא נפגע העבירה (עד בעל זכויות נוספות מכוח חוק זכויות נפגעי עבירה). כאן המקום לציין כי ההבדל בין רני אשר מוסר עדות פתוחה אודות מה שקרה לבין דוד אשר נחקר בחשד לביצוע עבירה הנו משמעותי ביותר. שכן, אדם אשר נחקר כחשוד צפוי להפוך בבוא היום לנאשם וצפוי לעמוד לדין פלילי על כל המשתמע מכך, בעוד שעד אינו צפוי לעמוד לדין פלילי – אלא אם יתברר במהלך חקירתו כי היה מעורב בעבירה כלשהי – ואף אז יש להזהירו וליידע אותו בדבר זכותו להתייעץ עם עורך דין לפני החקירה וכן זכותו לשמור על זכות השתיקה.

זכויות חשודים בחקירה – זכותו של החשוד לדעת על מה הוא נחקר

זה אולי נשמע מובן מאליו, אולם לא תמיד השוטרים מקפידים להודיע לאדם שנעצר על מה הוא נעצר ובהמשך לכך, חוקרי המשטרה אף הם עשויים להמשיך את המחדל, ולהתחיל בחקירה בטרם החשוד הבין מהן החשדות המיוחסים לו. זכרו! לפני חקירה באזהרה, על חוקר המשטרה ליידע את החשוד מהן החשדות המיוחסות לו וכן עליו ליידע את החשוד בנוגע לשתי זכויות מרכזיות:

  1. זכות ההיוועצות עם עורך דין – לא משנה באיזו שעה נעצרת והיכן נעצרת – בטרם החקירה על החוקר ליידע אותך בדבר זכותך להתייעץ עם עורך דין. כאן המקום לציין כי ישנה חשיבות מכרעת לשיחת הייעוץ לפני חקירתך במשטרה. עורך דין פלילי ידע להסביר לך בטרם חקירתך מהם זכויותיך, יגבש יחד איתך אסטרטגיית הכנה ויכין אותך לתרגילי חקירה. כאן המקום להדגיש כי אם נעצרת מעכשיו לעכשיו, מומלץ ליצור קשר עם עורך דין הנמצא בקרבת מקום, שכן על חוקרי המשטרה אינה חלה חובה להמתין לבואו של הסניגור עד אין קץ אלא אך לפרק זמן סביר. לכן, אם אתה צפוי להיחקר בתחנת עפולה, מוטב ליצור קשר עם עורך דין פלילי בעפולה . לעומת זאת, אם אתה גר באזור המרכז, מוטב יהיה להתייעץ עורך דין פלילי בנתניה והסביבה .
  2. זכות נוספת חשובה ביותר היא הזכות לשמור על זכות השתיקה. משמעותה היא כי זכותו של הנחקר שלא להשיב לשאלות החוקרים ומנגד, חוקרי המשטרה אינם יכולים להכריחו על דרך הפעלת כוח פיזי וכדומה. במצב דברים זה, על חוקר המשטרה לתעד בפרוטוקול החקירה כי הנחקר שומר על זכות השתיקה.
  3. לנחקר יש זכות להיחקר בשפה המובנית לו. אם הנחקר הנו אדם אילם – יש לחקרו בשפת הסימנים.
  4. אין לתשאל או לחקור חשוד באמצע הלילה, למעט במקרים חריגים. כאן המקום לציין כי הוראה זו אינה חלה על חקירה ראשונית, אלא על חקירות המשך.
  5. נחקר שהוא עצור זכאי לתנאי מעצר הולמים ובכלל זאת לארוחות ומקלחות.

לסיכום

אם אתה צפוי להיחקר במשטרה, חשוב לברר בשלב הראשון על מה אתה צפוי להיחקר והאם אתה צפוי להיחקר כעד או כחשוד. ככל שהנך עשוי להיחקר כחשוד, אזי אין להקל בכך ראש ולתאם פגישת ייעוץ עם עורך דין הבקיא ברזי המשפט הפלילי. עורך דין פלילי בעל ניסיון ידאג להכין אותך לחקירה, ליידע אותך בדבר הזכויות המוקנות לך על פי חוק, להזהירך מפני תרגילי חקירה ולהכין אותך אליהם ולגבש עבורך אסטרטגיית הגנה משפטית להמשך ההליך.

קרדיט לתמונות FREEPIK