יום שישי
26th אפריל 2024

פורטל עמק חפר » תוכן שיווקי » גזים במערכת העיכול – על התופעה ודרכי הטיפול בה

גזים במערכת העיכול – על התופעה ודרכי הטיפול בה

קרדיט לתמונה Freepik

הרבה מאוד אנשים יכולים לסבול במהלך חייהם ממקרים שונים של גזים במערכת העיכול, כאשר בין הסיבות העיקריות להתרחשות התופעה ניתן למנות בליעת אוויר. ליתר דיוק, יחד עם כל בליעת אוויר בממוצע נכנס כ-17.7 מ"ל אוויר לקיבה, ומשמע הדבר הוא כי ביום נכנסים כ-2,600 מ"ל של אוויר. אולם, חשוב מאוד לציין כי גזים במערכת העיכול יכולים לקרות בעקבות מספר סיבות נוספות, עליהם החלטנו להרחיב לכם במהלך כתבה זו. אז מה יכול לגרום לגזים במערכת העיכול, כיצד תוכלו לטפל בתופעה זו ומה עוד עליכם לדעת על נושא זה לפני שתחפשו אחר מומחה לגסטרואנטרולוגיה? בכתבה זו תוכלו למצוא את כל התשובות.

קצת רקע

בענת בה אנו מדברים על  גזים במערכת העיכול, חשוב מאוד לציין קודם לכן כי גזים נפלטים על ידי גיהוק, ספיחה על ידי חיידקי המעי, וכן גם על ידי מעבר אוויר דרך פי הטבעת. כמו כן, כדאי להכיר כי ישנם חמישה סוגי גזים עיקריים – חנקן, חמצן, מימן וכן גם דו-תחמוצת הפחמן. גזים אלו מהווים קרוב ל-99% מהגזים במערכת העיכול, ואילו הגז המרכזי מביניהם הוא חנקן. מעבר לכך, כדאי לדעת כי כמות האוויר שנכנסת למעי הדק מושפעת במידה רבה מתנוחת הגוף. כך לדוגמא, כאשר מדובר על מצב שכיבה, יהיה קשה מאוד לגהק, ולכן בעצם בועת האוויר נלכדת מעל התוכן הנוזלי שמכסה את חיבור הושט-קיבה, באופן בו רוב כמות הגז תעבור מהקיבה למעי הדק.

גורמים נפוצים

לפני שאתם מחפשים אחר מומחה לגסטרואנטרולוגיה שיוכל לסייע לכם עם מקרים שונים של גזים במערכת העיכול, הרי שעליכם להכיר את הגורמים הנפוצים ביותר, ביניהם ניתן למנות:

  • בליעת אוויר – אוויר שנבלע אינו נפלט החוצה בדמות גיהוק, אלא בעצם הוא עובר דרך מערכת העיכול, ואילו בליעה מופרזת של אוויר בהחלט עלולה לגרום לשיהוקים.
  • מזון לא מעוכל – גם פירוק של מזון לא מעוכל יכול לגרום למקרים שונים של גזים במערכת העיכול, ובדרך כלל תופעה זו מתרחשת בעקבות חוסר באנזימים שאמורים לפרק את המזונות אותם אנו אוכלים.

אז מהן דרכי הטיפול?

בימינו קיימות מספר דרכים בהן יהיה ניתן להקל על גזים במערכת העיכול, וכן גם על תסמינים נלווים כמו שיהוקים או נפיחות בבטן. ניתן לשנות את הרגלי האכילה, ובפרט להפחית משמעותית צריכת מזונות שעלולים לגרום לעודף גזים כמו מוצרי חלב, דגנים מלאים וכדומה. מעבר לכך, קיימות תרופות מקלות שתוכלו להשיג ללא תרופות מרשים. נוסף על כך, אנשים עם מחסור באנזים מסוים יכולו גם לרכוש תוספי תזונה אשר מכילים את אותו אנזים שחסר להם בתור דרך טיפול. כמובן שבמקרים בהם מדובר על מחלה מסוימת שגורמת לתסמינים יהיה צורך בטיפול תרופתי תחת מרשם.

קרדיט לתמונה Freepik