יום שישי
26th יולי 2024

פורטל עמק חפר » כללי » מצאתי את עצמי בגיל 75 עוברת לבית אבות

מצאתי את עצמי בגיל 75 עוברת לבית אבות

בית אבות בישראל

עד לא מזמן, צמד המילים בית אבות היה מעורר בי אי נוחות. רבים מכם וודאי חושבים "יש עוד זמן, כשנגיע לגשר נחצה אותו", בדיוק כמו שאני חשבתי לעצמי בסביבות גיל 65. אבל הזמן עובר מהר וכך אני, ברוריה, אמא לארבעה ילדים וסבתא לעשרה נכדים, מצאתי את עצמי בגיל 75 עוברת לבית אבות בישראל.

"אם לא תהיה ברירה, נעבור יחד לבית אבות"

ההחלטה על מעבר לבית אבות התקבלה בסיומה של השנה הקשה בחיי, שנה שבמהלכה חוויתי בדידות איומה לאחר פטירתו של בעלי דוד ז"ל. דוד ואני תמיד היינו מתבדחים על נושאי הזיקנה והמוות ואומרים "ברוך השם אנחנו בריאים, די פעילים מבחינה גופנית, יש לנו עוד המון זמן ליהנות מהחיים, מהנכדים והאחד מהשני. אם לא תהיה ברירה, נלך יחד לבית אבות", אבל הגורל רצה אחרת. בוקר אחד, דוד חזר מריצה ואמר שהוא לא מרגיש טוב. הצעתי לו שילך לנוח, אבל הוא התעקש ללכת למאפייה לקנות לחם ואמר שינוח כשיחזור. 10 דקות לאחר מכן, קיבלתי טלפון משכן שאמר לי להגיע מהר כי דוד התמוטט במאפייה. בעלי היקר דוד נפטר מדום לב. 

סבתא ברוריה עוברת לבית אבות

השנה הראשונה לאחר פטירתו של דוד הייתה קשה מנשוא. איבדתי את שמחת החיים ולא הייתי מסוגלת אפילו לחשוב על עשיית כל הדברים שמהם דוד ואני נהנינו. ילדיי הגיעו לבקר לעיתים קרובות יותר אך למרות זאת חשתי בודדה וגם המצב הבריאותי שלי היה פחות טוב מקודם. התעלפתי פעמיים כשהייתי לבד כי אני סובלת מלחץ דם גבוה ותשישות נפשית כזו. ילדיי היו מודאגים והציעו לי לעבור לבית אבות אך אני סירבתי בתוקף. ביום השנה לפטירתו של דוד, אמר לי נכדי האהוב עידן בן ה-9: "סבתא, את לא תעזבי אותי כמו שסבא עזב, נכון?" שאלתו של עידן העבירה בי צמרמורת וההחלטה על מעבר לבית אבות נפלה באותו רגע. הבנתי שאם לא אעבור לבית אבות, בריאותי עלולה להתדרדר ולא רציתי להפוך לנטל על ילדיי. ידעתי שדוד היה רוצה שאהיה בריאה ומאושרת גם אחרי לכתו. "לא מתוק, אני לא אעזוב אותך", אמרתי לעידן, חיבקתי אותו חיבוק ארוך וחם ומחיתי את הדמעה שזלגה על לחיי. 

איך בחרנו את בית האבות שהכי מתאים לי?

בית אבות

למחרת בבוקר הודעתי לילדיי שאני מסכימה לעבור לבית אבות. בנותיי טלי ואיילה נרתמו למשימה ואמרו לי שיחד נמצא את בית האבות שייתן מענה לכל צרכיי ושבו ארגיש טוב. הבנות ערכו מחקר מקיף והסבירו לי על סוגי בתי האבות בישראל: 

  • דיור מוגן – דירות קטנות של שני חדרים בדרך כלל, המותאמות במיוחד למבוגרים עצמאיים הרוצים להמשיך ולקיים אורח חיים פעיל עם בני גילם. במסגרות אלה מוצעים לדיירים מגוון חוגים ופעילויות העשרה וקיימת השגחה רפואית ואישית לכל אורך היממה. 
  •  בית אבות למבוגרים עצמאיים – כמו בדיור המוגן, גם כאן מוצעות פעילויות חברה והעשרה לצד שירותים רפואיים 24 שעות ביממה, אך ההבדל המשמעותי הוא בכך שהמגורים הם בחדרים ולא בדירות.   
  • בית אבות סיעודי – כאן ההבדל המשמעותי הוא שצוות המקום והמתקנים נותנים מענה למבוגרים שלא מסוגלים לבצע את הפעולות היומיומיות הבסיסיות ביותר. הדיירים מקבלים טיפול רפואי צמוד והשגחה מסביב לשעון.

לבסוף החלטנו יחד שבית אבות למבוגרים עצמאיים הוא האופציה המתאימה לי ביותר. נסענו להתרשם ממספר מקומות ובסופו של דבר מצאנו את בית האבות המושלם עבורי, בו אני מבלה בחברת אנשים בגילי, חזרתי לעסוק בפעילויות שדוד ואני נהנינו מהן, צוות המקום מסור ודואג וילדיי שקטים כי הם יודעים שאני בידיים טובות. 

אם גם אתם מתלבטים לגבי מעבר שלכם או של יקיריכם לבית אבות בישראל, חשוב שתדעו שאין תחליף לטיפול הרפואי הצמוד והאיכותי שהדיירים מקבלים שם. עובד סיעודי המטפל בקשיש בביתו, לא יכול לספק מענה מקיף כמו זה הניתן בבתי אבות בישראל. בנוסף, בילוי בחברת אנשים בגילנו הוא חלק חשוב מאיכות חיים טובה. 

חשוב מאוד שתקדישו תשומת לב מיוחדת לקריטריונים הבאים: 

  • מקום המשרה אווירה נעימה
  • מקום הערוך לפינוי הדיירים במקרי חירום 
  • הצוות מקצועי, לבבי וקשוב לצרכי הדיירים
  • מקום שבו צוות רפואי מיומן המסוגל לתת מענה רפואי הולם ואיכותי בכל מצב. 
  • רמת הניקיון ואיכות המזון במקום 

לסיום, חשוב לי להתייחס לנושא הכאוב של מקרי ההתעללות בקשישים. מדובר במשהו שבמקרים רבים ניתן למנוע ולזהות אם חלילה זה קורה: 

אם יקירכם במצב מנטלי טוב, שאלו אותו איך הטיפול שהוא מקבל והאם יש משהו חריג שמציק לו. במידה והוא לא מסוגל לדבר, נסו לחפש קשיש אחר שיכול לשוחח עימו ולקבל ממנו מידע על מה שקורה. חשוב שתבקרו את יקירכם לעיתים קרובות מאוד עד כמה שניתן על מנת שצוות בית האבות יידע שהקשיש לא לבד.

אני ממליצה לכם בחום לשתף את המאמר עם כל מי שזקוק למידע החשוב הזה. 

המאמר באדיבות יד לקשיש, דנחי דוד, ייעוץ לגיל הזהב, התקשרו עכשיו 052-25-44-307.

קרדיט תמונות: Unsplash