יום חמישי
18th אפריל 2024

פורטל עמק חפר » חברה וסביבה » לשמור על הסביבה – לוותר על הפלסטיק

לשמור על הסביבה – לוותר על הפלסטיק

שמירה על איכות הסביבה

המודעות לחשיבות השמירה על הסביבה הולכת וגוברת בקרב הישראלים. נכון, הכי קל לעצום עיניים ולהמשיך לזהם את הסביבה בה אנו חיים, אך אין לנו כדור אחר בו ניתן להתיישב, לכן כל אדם חייב לשמור על הסביבה ולוותר על הפלסטיק המזהם.

חשוב לציין כי השימוש בפלסטיק גבר במרוצת השנים לכן בכל מקום שבו נטייל נוכל למצוא בקבוקים, שקיות, אריזות ופסולת אחרת מפלסטיק. כדור הארץ טובע תחת פסולת הפלסטיק וחוקרים גילו את ההשפעה המזיקה של החומר על הסביבה, ובתוך כך גם על חיי האדם ובעלי החיים.

מדוע פלסטיק מזיק לסביבה?

האנושות התמכרה למוצרי הפלסטיק, במיוחד למוצרים החד פעמיים. הפלסטיק הוא חומר פולימרי עמיד שאינו מתפרק ביולוגית, ובפועל הוא מתפרק לחתיכות קטנות הנקראות מיקרופלסטיק. כדאי לדעת כי ייצור הפלסטיק בעולם ממשיך לצמוח, היקף הייצור העולמי של חומרי הפלסטיק גדל פי 20 בהשוואה להיקפי הייצור בשנות ה-60 של המאה הקודמת, ולמעשה חלק משמעותי מהמוצרים העשויים מפלסטיק מיועד לשימוש חד פעמי. 

לכן, המוצרים לא עוברים טיפול מוסדר כמו מיחזור, הטמנה או טיפול אחר, ומוצרי הפלסטיק מגיעים בכמויות בלתי נתפסות לסביבה, כולל נחלים, אגמים ואוקיינוסים. מאחר והפלסטיק אינו מתפרק ביולוגית, הוא גורם לזיהום הסביבה, וזיהום הפלסטיק הפך לאחת מבעיות הסביבה החמורות והקשות ביותר במאה ה-21.

חוקרי הסביבה טוענים כי למעלה מ-90% מהפלסטיק שיוצר עד היום לא עבר מיחזור. נתון זה ממחיש את הסכנה לסביבה. על פי הערכות המשרד להגנת הסביבה בישראל, מדי שנה נוצרת פסולת פלסטיק במשקל של יותר ממיליון טון, כלומר כל תושב בארץ מייצר למעלה מ-100 ק"ג פסולת פלסטיק. בנוסף על כך, הישראלים צורכים מעל 2 מיליארד שקיות חד פעמיות מפלסטיק וכ-1.7 מיליארד בקבוקי שתייה חד פעמיים. משקי הבית בארץ ידועים גם בחיבתם לכלים החד פעמיים, לכן הממשלה החליטה על הטלת מס על כלים חד פעמיים כדי להקטין את צריכתם, אך פעולה זו אינה מספיקה כדי לשמור על הסביבה וגם אנחנו חייבים לקחת חלק פעיל בנושא ולצמצם את צריכת הפלסטיק בחיינו באופן דרסטי.

חלקיקי הפלסטיק נמצאים בקיבתן של רוב החיות ביבשה ובים. הפלסטיק גורם לנזקים בלתי הפיכים לקיבה של החיות, הן עלולות להגיע למצב של רעב, חנק או הרעלה בגלל חלקיק הפלסטיק. כך למעשה חלקיקי הפלסטיק מגיעים גם לצלחת שלנו מאחר וחיות אוכלות את הפלסטיק שנראה עבורן כמו מזון.

מה אנחנו יכולים לעשות?

לאחר שהבנו כיצד הפלסטיק מזיק לסביבה וגורם לנזקים חמורים המשפיעים גם על חיינו ובריאותנו, נשאלת השאלה מה אנחנו, האזרחים הקטנים, יכולים לעשות בנושא. אם כל אחד ישנה הרגלים כולנו נהנה מסביבה נקיה ופחות מזוהמת, ונוכל לשמור על כדור הארץ ובעלי החיים. הטיפים הבאים יכולים לסייע לנו במאמץ המשותף לשמירה על הסביבה:

מפסיקים להשתמש בכלים חד פעמיים – רוב הכלים החד פעמיים מגיעים לסביבה, ניתן למצוא כמויות עצומות של כלי חד"פ בחופי הים, בשמורות הטבע, בפארקים, בנחלים ועוד. אפשר לעבור לחלופות טובות כמו כלים אקולוגיים המתכלים בעצמם או להשתמש בכלים רב פעמיים. 

מתקינים בר מים בבית במקום קניית בקבוקים מזהמים – בקבוקי השתייה הם מקור משמעותי לזיהום הסביבה, לכן כדאי להזמין ברי מים איכותיים וחסכוניים וכך אין צורך לסחוב בקבוקי שתייה כבדים ומפחיתים את הזיהום הסביבתי.

שקיות רב פעמיות – במקום לדרוש שקיות פלסטיק מזהמות וחד פעמיות בכל הקניות שלנו, בדגש על הקניות בסופר, אפשר לבוא מהבית עם שקית רב פעמית העשויה מבד. 

לא משתמשים בקשים – קשים לשתייה מיוצרים מפלסטיק מזהם, מומלץ להפסיק להשתמש בהם ויש גם תחליפים ראיים כמו קש אקולוגי מחומרים מתכלים טבעית.