יום חמישי
25th אפריל 2024

פורטל עמק חפר » בנייה, עיצוב ושיפוצים » תקן אש ובטיחות באש של לוחות MGO – מה שחשוב לדעת

תקן אש ובטיחות באש של לוחות MGO – מה שחשוב לדעת

תקן אש ובטיחות של לוחות MGO

אש היא אחד מגורמי הסיכון העיקריים שמפניהם חייבים להגן על כל מבנה ועל בני האדם שנמצאים בתוכו. בהתאם כל פרויקט בתחום הבנייה חייב לעמוד בתקני בטיחות באש העדכניים ובפרט חשוב לבחור חומרי בנייה מתקדמים שעמידותם גבוהה במיוחד – הן על-מנת לעמוד בדרישות החוק ולקבל את אישור הרשות הארצית לכבאות והצלה להיתר בנייה, והן על-מנת להבטיח רמת ביטחון מרבית לכל מי שעתיד לשהות במבנה. בעמוד זה תמצאו הסברים אודות שני התקנים הישראלים הרלוונטיים לשריפות וכן לגבי דרישות רשות הכבאות בדרך למתן האישור ההכרחי.

התקנים העדכניים בישראל

ב-2016 בוצעו מספר שינויים בתקני בטיחות באש בישראל. נכון להיום, ישנם שני תקנים רלוונטיים עיקריים – תקן 755 שמותאם לשיטת הבדיקה האירופאית ותקן 931. כמו כן ישנו תקן 921, שקובע באילו חומרים ניתן להשתמש בהתאם לייעוד של המבנה והאזור הספציפי בתוך המבנה. חשוב להדגיש כי בדיקת העמידות לשריפות הינה לצמיתות כך שאין צורך לחדש אותה מדי שנה.

תקן 755 – סיווג בשריפה

החל משנת 2016 מסווגים כל החומרים על סמך התרומה שלהם לחום כשמתרחשת שריפה ובזמן שיא הבעירה (עד לשינוי, המדדים היו דרגת ההתלקחות, צפיפות העשן, עיוות הצורה והטפטוף). סקאלת הציונים השתנתה אף היא וכעת היא מורכבת מהאותיות A עד F, בהתאם לפירוט הבא:

  • חומרים שקיבלו את הציון A – אינם תורמים להתפתחות האש.
  • חומרים שקיבלו את הציון B – תרומתם להתפתחות האש מוגבלת מאוד.
  • חומרים שקיבלו את הציון C – תרומתם להתפתחות האש מוגבלת.
  • חומרים שקיבלו את הציון D – מתאפיינים בתרומה מקובלת להתפתחותה של האש.
  • חומרים שקיבלו את הציון E – מתאפיינים בתרומה מקובלת לתגובה בשריפה.
  • חומרים שקיבלו את הציון F – ביצועיהם אינם מוגדרים.

באופן טבעי מומלץ בחום להעדיף חומרים שמסווגים ב-A1 (הרמה הגבוהה ביותר) או A2. לוחות ה-MGO של STB מסווגים ב-A1 (לשם השוואה, לוחות גבס מסווגים ב-B).

תקן 931 – עמידות באש

תקן 931 בוחן את האלמנטים השונים במבנה (מחיצות, קירות, רצפות, תקרות וכו') על סמך 3 פרמטרים: איבוד השלמות במהלך שריפה, איבוד היציבות והבידוד.

  • איבוד השלמות – מודד את פרק הזמן שחולף מרגע התחלת החימום ועד שמופיע חור או סדק כך שישנו מעבר של עשן או להבות דרכם.
  • איבוד היציבות – מודד את פרק הזמן שחולף מרגע התחלת החימום ועד להתמוטטותו של האלמנט.
  • בידוד – מודד את פרק הזמן שחולף מרגע התחלת החימום ועד לרגע שבו הצד השני של האלמנט, כלומר זה שלא חשוף ישירות למקור הבעירה, מתחיל גם הוא להתחמם.

תקן זה בוחן את אחד המרכיבים החשובים בהגנה מפני שריפות – העמידות לחום ובעצם מהו פרק הזמן שבו נמנע מעבר עשן ואש אל חלקים אחרים של המבנה. לוחות ה-MGO של STB זכו לציון מרשים במיוחד גם על-פי תקן זה: כושר הבידוד הוא 138 דקות, ואיבוד השלמות מתרחש רק לאחר 146 דקות.

מדוע חשוב לבחור מוצרים שעומדים בתקני בטיחות באש?

כל בנייה – בין אם הקמת מבנה חדש ובין אם תוספת למבנה קיים, בין אם מדובר במבנה המשמש למגורים ובין אם לכל מטרה אחרת – מחייבת קבלת היתר בנייה. על-מנת לקבל את היתר הבנייה נדרש בין השאר אישור של הרשות הארצית לכבאות והצלה. כדי לקבוע האם אכן המבנה הינו בטיחותי ולא מסכן את הנמצאים בו, בוחנת רשות הכבאות מספר רב של פרמטרים ובהם כמובן הבטיחות באש.

הדרישות הספציפיות נקבעות בהתאם לסוג המבנה, ייעודו והמאפיינים הספציפיים שלו. כך למשל ישנם הבדלים בין הדרישות מבנייני מגורים בהתאם לגובה שלהם, כשמדובר על גני ילדים מספר הכיתות מהווה שיקול ובחנויות נלקח בחשבון בין השאר גודל השטח המשמש למסחר. בכל מקרה יש להשתמש בחומרים שעומדים בתקנים הנ"ל – וכאמור לוחות ה-MGO של STB לא "רק" עומדים בתקן 755 ובתקן 931 אלא מסווגים ברמה גבוהה במיוחד, כך שהם מספקים מקסימום בטיחות.