יום חמישי
18th אפריל 2024

פורטל עמק חפר » לימודים » קורס קבלן רשום ענף 100 – כל מה שרציתם לדעת

קורס קבלן רשום ענף 100 – כל מה שרציתם לדעת

יתרונות בנייה מתקדמת 2022

קריירה בענף הבנייה יכולה להיות מתגמלת מאוד, גם מבחינת הסיפוק בעבודה וגם מבחינת רמת ההכנסות שאפשר להגיע אליה. הדרך לקריירה כזו כוללת באופן טבעי גם הכשרות מקצועיות רלוונטיות, ובפרט כדאי להכיר שתי תחנות מומלצות: קורס קבלני בניין 100 וקורס קבלן רשום.

מה זה קורס קבלן 100?

עבודה בענף הבנייה כקבלן שלוקח חלק משמעותי בפרויקטים ואף מוביל אותם מחייבת ידע רחב היקף. הבסיס לקבלת כל הידע הנחוץ הוא קורס שנקרא קורס קבלני בניין 100 (מקור השם הוא בכך שבפנקס הקבלנים של משרד הבינוי והשיכון המספר של ענף הבנייה הוא 100).

הנושאים הנלמדים בקורס רבים ומגוונים. ביניהם: תורת החומרים ובפרט אלה המשמשים לבנייה כמו בטון, יציבות מבנים, חישובי כמויות, קריאת תוכניות, מדידות, טופוגרפיה, פיתוח סביבתי, מלאכות הבנייה, ארגון אתר עבודות, חוקים רלוונטיים, תקנות ועוד.

הלימודים משלבים הקניית ידע תיאורטי עם התנסויות מעשיות ובחלק מהמקרים גם סיורים מקצועיים באתרי בנייה. בדרך כלל משך הקורס הוא מספר חודשים ומספר שעות הלימוד הוא 300-350. ישנם מוסדות לימוד שמאפשרים לימודים בשעות אחה"צ או בימי שישי כך שניתן לשלב הכשרה ועבודה.

מה זה קורס קבלן רשום?

תחנה נוספת בקריירה, למי שכבר עוסק בתחום הבנייה, צבר ניסיון ורוצה להתקדם, היא קורס קבלן רשום.

קורס זה מסייע לקבלנים שמבקשים להירשם בפנקס הקבלנים, שכאמור מנוהל ע"י משרד הבינוי והשיכון, לעשות זאת ללא עיכובים מיותרים. חשוב לציין כי ישנם תנאים נוספים לרישום ובהם ניסיון (בהתאם להיקף ההכשרה) וכן עבר שלא כולל עבירות הקשורות לעיסוק בתחום הבנייה (אלא אם כן חלפו יותר מ-3 שנים ממועד נשיאת העונש).

קורס קבלן רשום מהווה למעשה הכנה לבחינה שעורך רשם הקבלנים לאנשי המקצוע שמבקשים להירשם בפנקס. בנוסף הוא מקנה זכאות לעבור בחינה מצומצמת שכוללת 50 שאלות במקום 100. השאלות הן גם בנושאים מקצועיים וגם בנושאי בטיחות וגהות בעבודה.

עוד יתרון למעבר קורס קבלן רשום הוא מבחינת האפשרות לעבור עוד בחינה במקרה של כישלון. בוגרי קורס מוכר ע"י רשם הקבלנים זכאים להיבחן שוב כבר אחרי חודש, לעומת נבחנים אחרים שנדרשים להמתין חצי שנה. במקרה של כישלון שני, תקופת ההמתנה היא חצי שנה לעומת שנה שלמה כשלא עוברים את הקורס (שכאמור בכל מקרה מפחית משמעותית את הסיכון לכישלון משום שהוא מבוסס על החומר של המבחן ומאפשר למשתתפים בו לתרגל שאלות דומות).

למה כדאי לעבור קורס קבלן רשום?

כפי שקורס קבלן 100 מקנה את היסודות לעבודה בענף הבנייה, כך קורס קבלן רשום מהווה בסיס לטיפוס לשלב הבא בקריירה – קבלנים רשומים מורשים לבצע עבודות בהיקפים כספיים גבוהים בהרבה בהשוואה למי שלא נרשמו בפנקס של משרד הבינוי והשיכון.

הסכומים משתנים בהתאם לענף הספציפי. לדוגמה בענף הבנייה קבלנים לא רשומים יכולים לקחת על עצמם פרויקטים בשווי כספי של עד כ-90,000 ש"ח (הסכום המדויק משתנה אחת לשנה), ואילו קבלנים רשומים יכולים לבצע גם עבודות שהתמורה עבורן היא כ-4.3 מיליון ש"ח (עבור קבלנים בסיווג 1, הראשון בפנקס. לאחר הרישום ניתן בהדרגה להעלות את הסיווג ואיתו גם את הסכום המקסימלי לעבודה).