יום רביעי
24th אפריל 2024

פורטל עמק חפר » בנייה, עיצוב ושיפוצים » קומת גלריה בבית – הפתרון המושלם והחסכוני

קומת גלריה בבית – הפתרון המושלם והחסכוני

קומת גלריה בבית

הוספת קומת גלריה לבית היא פתרון יעיל במיוחד בשורה ארוכה של מקרים ומאפשרת לנצל את השטח הקיים באופן אופטימלי. הקמת גלריה בדירה מחייבת ידע נרחב ובחירה נכונה של הרצפה – בעמוד זה תמצאו מידע מפורט בנושא והמלצות שיעזרו גם לכם ליהנות מהתוספת רבת היתרונות לבית שלכם.

מהי גלריה ומהם יתרונותיה העיקריים?

גלריה הינה קומת ביניים. ההגדרה הפורמלית כוללת עוד שני מרכיבים: הקומה החדשה שמוקמת בחלל הדירה פתוחה בחלקה ביחס לרצפת החלל, ובנוסף שטחה אינו חורג משטח הדירה. הוספת גלריה לדירה עשויה לנבוע ממספר צרכים ובהתאם יכולה קומת הביניים לשמש לכמה וכמה מטרות שונות, כשהמכנה המשותף לכולן הוא כמובן הרצון למצות את השטח הקיים ולהבטיח ניצול מלא שלו – ובעידן שבו לכל מטר רבוע, גם בערים גדולות וגם בישובים קטנים, גם במרכז הארץ וגם בפריפריה, ישנה עלות גבוהה מאוד, בניית גלריה היא צעד שמניב תועלת כלכלית גבוהה מאוד (מה גם שבמקרים רבים הבחירה היא בין חלופה זו לבין חיפוש דירה גדולה יותר, צעד שכרוך בהשקעת זמן וכסף ובנוסף מגדיל את ההוצאות השוטפות על הדיור).

עוד כדאי לדעת שגם במרחבים העסקיים והתעשייתיים נהוג להשתמש בפתרון זה כדי לנצל את החלל ביעילות מרבית. הוספת קומת גלריה למגורים מחייבת עמידה בתקנים רלוונטיים וכמו כן שימת דגש על המאפיינים הספציפיים של שימוש זה, שהופך רווח יותר ויותר ככל שגדלה מצוקת הדיור ובמקביל מתרחב גם היצע הפתרונות המתקדמים בתחום הבנייה.

בתים עם גלריה, כדאי לדעת, הופכים לא "רק" לפרקטיים הרבה יותר אלא משתדרגים גם בהיבט האסתטי – ובפרט כמובן במקרים שבהם תכנון קומת הביניים ובנייתה בוצעו באופן מקצועי ועל בסיס ניסיון רלוונטי. הוספת גלריה לבית מקנה לו ייחוד ולמעשה הופכת אותו לבעל אישיות של ממש – עוד סיבה טובה להתעמק בנושא זה ולממש את הפוטנציאל של הגלריות.

איך להבטיח מקסימום בטיחות לקומת גלריה בדירה?

באופן טבעי לצד ההקפדה על האסתטיקה ותשומת הלב המלאה לתכנון מדויק בדרך להפקת מלוא התועלת האפשרית מהשטח שמתווסף לדירה, דגש משמעותי במיוחד הוא הבטיחות.

על-מנת להבטיח מקסימום בטיחות, ובהתאם שקט נפשי מלא לכל בני הבית ובפרט למי למשתמש בגלריה לצורך כזה או אחר, מומלץ להעדיף את האופציה של גלריה מפלדה. גלריות לבית על בסיס פלדה נבנות למעשה מלוחות STRONG FLOOR או לוחות פייבר צמנט לרצפה- לוחות שמהווים פתרון בנייה מתקדם ובעל יתרונות רבים: ראשית, לוחות אלה עמידים בפני דליקות (ועומדים בתקן הישראלי המחמיר בסוגיה קריטית זו, ובפרט בהשוואה לאחת האלטרנטיבות שהיו נפוצות בעבר, רצפת עץ). שנית, לוחות פייבר צמנט עמידים גם בפני רטיבות (בעוד חלופה אחרת, גלריה מברזל, אינה עמידה למים וכתוצאה מהקורוזיה אף עלולה להתפורר). יתרון שלישי הוא המשקל הקל של רצפת גלריה מפלדה ובה בעת כושר הנשיאה המרשים שלה – ובהתאם קל יחסית לבנות אותה ואילו לבני הבית מובטחת רצפה חזקה במיוחד. מרכיב נוסף בעמידות הגבוהה של גלריה מפלדה הוא בפני נגיפה, ועוד כדאי לדעת שגם בפן האסתטי גלריה לדירה על בסיס לוחות פייבר צמנט היא אופציה מצטיינת – שכן ניתן לבחור בין צביעתה לבין חיפוי הלוחות (בפרקט, באריחי קרמיקה, באריחי שיש ובאפשרויות נוספות).

דוגמאות לשימוש מרשים במיוחד של גלריה לבית

היתרונות הרבים והמגוונים של הוספת גלריה בבית פרטי או בדירה הפכו את האופציה הזו לפופולרית למדי – כפי שניתן לראות בדוגמאות הבאות:

מקסימום שימושים במינימום שטח

דוגמה אחת היא דירה קטנה יחסית (50 מ"ר) בשוק הפשפשים ביפו – לוקיישן שמחייב ייחודיות ושטח מצומצם שמחייב מציאת פתרונות חכמים בדמות הוספת גלריה בדירה. במקרה הספציפי הזה מדובר על אדם שאוהב לארח ועל כן נדרש שטח נרחב יחסית לטובת פעולה זו. על-מנת לפנות את השטח המבוקש ולא לגרום לצפיפות יתר, הוקמה קומת גלריה. מיקום הגלריה נבחר כך שלחלל המשמש לאירוח ולמטבח ייכנס מקסימום אור טבעי (שתמיד תורם לנחת ממרחבי מגורים), ועל-מנת ליצור תחושה ביתית חמימה ואסתטיקה מוקפדת נבחרה האופציה של מדרגות לגלריה (שמשמשת לשינה) במקום סולם. השטח שמתחת למדרגות מנוצל לטובת אחסון (נעליים) כדי להבטיח מקסימום יעילות.

גלריה כאלמנט בולט בחלל

דוגמה נוספת של הוספת גלריה לדירה ניתן למצוא בדירה לונדונית מעוצבת בשכונת קמדן מלאת השיק. במקרה זה הגלריה שוכנת על גבי קוביה שהוקמה במרכז החלל המרכזי ומחלקת אותו לשימושים השונים (מטבח, רחצה, אחסון, סלון וכו'). הגלריה מנצלת את הפרשי הגובה בדירה באופן אופטימלי ומשקיפה על קומת הבסיס.

גלריה בעליית הגג של ההורים

במקרים רבים הוספת גלריה בבית היא תוצאה של מצוקת הדיור. דוגמה מצוינת לכך היא גלריה שהקים סטודנט להנדסת תעשייה וניהול בבית הוריו – גלריה שהיא בעצם דירה לכל דבר בשטח של 48 מ"ר עם מטבח, סלון, מרחב עבודה ואפילו מרפסת.