יום חמישי
25th אפריל 2024

פורטל עמק חפר » נדל"ן » קבלן שלד רשום – מהן האפשרויות, ואיך נרשמים בפנקס הקבלנים?

קבלן שלד רשום – מהן האפשרויות, ואיך נרשמים בפנקס הקבלנים?

בנייה מתקדמת באמצעות לוחות בנייה

כשאנחנו מסתכלים על מבנה, בדרך כלל אי אפשר לראות את השלד שלו – אבל באופן טבעי זהו המרכיב החשוב ביותר, והוא חייב להיות לא פחות ממושלם. בהתאם בחירת קבלן שלד, לפרויקטים מכל הסוגים, היא בחירה שמוקדשת לה תמיד תשומת לב רבה במיוחד. בפרט ישנה העדפה לקבלנים רשומים בפנקס הקבלנים של משרד השיכון, ולכן מומלץ לכל איש מקצוע בתחום ספציפי זה שעדיין לא מופיע בפנקס למהר ולעשות זאת.

בעמוד זה תמצאו הסברים לגבי תהליך הרישום של קבלני שלד לפנקס הקבלנים, וכן פירוט של היתרונות מהם נהנה קבלן שלד רשום.

מהן האפשרויות שנפתחות כשהופכים לקבלן שלד רשום?

קבלן שלד שלא נכלל בפנקס הקבלנים מורשה על-פי חוק לבצע עבודות בהיקף כספי של עד 47,255 ש"ח בלבד. קבלן שלד רשום לעומת זאת רשאי לבצע פרויקטים בהיקף של מיליוני שקלים, בהתאם לסיווג שלו. עבור הסיווג ההתחלתי, קבלן שלד סוג 1, התקרה היא 2,665,000 ש"ח, וככל שעולים בסיווג עולה גם הרף: קבלני שלד סוג 2 יכולים לבצע עבודות של עד 5,335,000 ש"ח, קבלנים סוג 3 – 10,670,000 ש"ח, קבלנים סוג 4 – 21,340,000 ש"ח וקבלן שלד סוג 5 לא מוגבל כלל. הסבר לגבי העלאת הסיווג מופיע בהמשך העמוד.

עוד אפשרות משמעותית שרלוונטית אך ורק לקבלני שלד רשומים היא השתתפות במכרזים ממשלתיים. בהקשר זה חשוב להדגיש שגם קבלנים ותיקים שביצעו עבודות רבות עבור גופים ממשלתיים מנועים מלהגיש הצעות למכרזים חדשים בעקבות הרפורמה המקיפה בתחום.

בהתאם, קבלן שלד לא רשום יתקשה מאוד לממש את היכולות שלו. בנוסף, קבלנים רשומים מורשים להעסיק באופן ישיר עובדים זרים, וגם מבחינת הביטוח הם נהנים מראש שקט באמת.

איך להירשם בפנקס הקבלנים במהירות וביעילות?

הגוף שמוסמך על בדיקת הבקשות לרישום בפנקס הקבלנים של משרד השיכון הוא רשם הקבלנים. הבדיקה היא על סמך קריטריונים שונים, חלקם כלליים וחלקם ספציפיים לכל ענף.

באופן עקרוני קבלן שלד נדרש להציג מסמכים המעידים על ניסיון רלוונטי בהיקף מספק ועל הכשרות מתאימות. הציפיה מכל קבלן שלד רשום היא כמובן בקיאות מעמיקה בכל המרכיבים של עבודתו: מדידות, כלונסאות, יציקת יסודות בטון, ביסוס מבנה, קירות המעטפת החיצונית, התקרות, קירות הפנים, קיבוע מפתחי הדלתות והחלונות, גגות המבנים, קירות תמך, עמודי תמך ועוד. גם אם ישנן פעולות ספציפיות שאותן מבצעים אנשי מקצוע ספציפיים, עדיין האחריות הכוללת היא של קבלן השלד – ומדובר באופן טבעי באחריות עצומה.

בהתאם גם רשם הקבלנים בוחן בקפידה כל בקשה, וחשוב להקפיד למלא אותה באופן מפורט ומדויק, רצוי בעזרת אנשי מקצוע שכבר צברו ניסיון בכך. תנאי נוסף מעבר לניסיון ולבקיאות המקצועית הוא היעדר הרשעה בעבירה הקשורה לעבודת הקבלן (או שלחילופין חלפו יותר מ-3 שנים ממועד ריצוי העונש).

על-מנת להעלות את הסיווג, נדרש קבלן שלד רשום להציג מסמכים המעידים על ביצוע פרויקט בהיקף של לפחות 70% מהמקסימום המותר בסיווג הנוכחי שלו. כך למשל עבור קבלן שלד סוג 1 המקסימום הוא כאמור 2,665,000 ש"ח, ולכן אם הוא משלים פרויקט של 1,865,500 ש"ח הוא רשאי להגיש בקשה להעלאת הסיווג.

דרך נוספת היא ביצוע במקביל של שני פרויקטים, כשכל אחד מהם הוא בהיקף של 40% ומעלה מהמקסימום הנוכחי, וביחד הם עוברים את התקרה הקיימת – למשל שני פרויקטים של 1.5 מיליון ש"ח כל אחד.