יום שישי
19th אפריל 2024

פורטל עמק חפר » אסתטיקה ויופי » סנטר בולט – איך מתקנים, וכיצד יישור שיניים משפיע?

סנטר בולט – איך מתקנים, וכיצד יישור שיניים משפיע?

ניתוח שתל סנטר

סנטר בולט, כלומר מצב שבו החלק התחתון של הפנים לא נמצא בהלימה עם האף, המצח והפנים באופן כללי, עלול ליצור בעיה תפקודית. הקושי בא לידי ביטוי במהלך לעיסה ובליעה ולפעמים גם בדיבור. בעיה אחרת שעלולה להתעורר עקב בולטות הסנטר היא בדימוי העצמי – האדם לא יהיה מרוצה מהמראה שלו, ובפרט בפרופיל, וכתוצאה מכך רמת הביטחון העצמי שלו תהיה נמוכה יותר.

בחלק מהמקרים מדובר במצב מולד כתוצאה מתורשה. במקרים אחרים הלסתות גדלות באופן לא סימטרי, ותיתכן גם מחלה שגורמת לסנטר לבלוט. במרבית המצבים ניתן לפתור את הבעיה – באמצעות יישור שיניים ו/או ניתוח אורתוגנטי.

איך יישור שיניים מאפשר לתקן סנטר בולט?

כשהלסת העליונה והלסת התחתונה לא מתואמות, כלומר לא נמצאות בדיוק האחת מעל לשנייה, התוצאה תהיה סגר שיניים לא תקין וגם סנטר בולט. במצב כזה השלב הראשון בטיפול יהיה ליצור סגר נכון לשיניים כדי לפתור גם את הבעיה התפקודית וגם את הבעיה האסתטית. יישור השיניים מתבסס על סמכים ומחייב ניסיון רב בתחום האורתודנטיה.

בשלב הבא ייתכן צורך גם בהליך כירורגי על-מנת למקם את הלסתות בנקודות הנכונות ביותר עבורן, ובכך גם למנוע את תופעת הסנטר הבולט. אם אכן יתבצע הליך כירורגי, לאחריו יושלם יישור השיניים כדי להביא אותן למקומות האופטימליים עבורן בקשת החדשה שנוצרה.

מה כולל ניתוח אורתוגנטי בסנטר?

ניתוח אורתוגנטי, שנקרא לעיתים גם ניתוח אורתו-כירורגי, מתבצע דרך חתך קטן בחלק הפנימי של השפה התחתונה. דרך חתך זה, ודרך החניכיים, רופא שיניים מומחה לכירורגיית פה ולסת מגיע אל עצם הסנטר – ומנסר אותה עם מסורית ייעודית זעירה. הניסור מאפשר להניע את הסנטר וכך למקם אותו מחדש מבלי שיבלוט. לאחר שלב זה מקבעים את עצם הסנטר עם ברגים או עם לוחיות, וסוגרים את החניכיים עם תפרים (שמתמוססים מעצמם תוך שבועיים עד שלושה).

התאמת הסנטר למגדר ולפנים

תכנון ניתוח אורתוגנטי בסנטר מחייב תשומת לב גם לפן האסתטי ולא רק התפקודי. אמנם רופא שיניים, ובפרט מי שעבר התמחות בכירורגיית פה ולסת, בוחנים קודם כל את הפן התפקודי על-מנת שהמטופלים יוכלו ללעוס, לבלוע ולדבר בלי הפרעה, אבל אי אפשר להתעלם מהשפעת מראה הסנטר על הדימוי העצמי ועל איכות החיים – כך שגם שיקול זה נלקח בחשבון במסגרת תכנון ההליך הכירורגי.

על-מנת להגיע לתוצאות היפות ביותר האפשריות, נלקח בחשבון גם המגדר – משום שישנם סנטרים "גבריים" וסנטרים "נשיים". גם התאמה מלאה למבנה הפנים היא באופן טבעי חלק בלתי נפרד מהתהליך כשהוא מופקד בידיים מקצועיות ומנוסות.

היערכות לניתוח תיקון סנטר בולט והחלמה ממנו

ההיערכות לקראת ההליך האורתוגנטי כוללת צילומים רלוונטיים לרבות צילום רנטגן של האזור, וכן בדיקות שונות בהתאם למאפיינים הספציפיים של כל מטופל ומטופלת. הניתוח עצמו מבוצע בהרדמה מלאה ואינו צריך אשפוז – לאחר התאוששות והשגחה ניתן לחזור הביתה. מאחר שהניתוח מתבצע מתוך הפנים, כאמור דרך החניכיים, אין צלקת. משך ההחלמה הוא מספר ימים, וכבר תוך זמן קצר ניתן לראות את השינוי הניכר לעין במראה הסנטר והפנים באופן כללי.