שבת
20th אפריל 2024

פורטל עמק חפר » אסתטיקה ויופי » ניתוח לסת – מה חשוב לדעת?

ניתוח לסת – מה חשוב לדעת?

מתיחת פנים עם חוטים

ניתוח לסת הוא הליך כירורגי דנטלי שמטרתו תיקון פגמים מבניים בלסת. בחלק מהמקרים מבוצע ניתוח זה משיקולים רפואיים, במקרים אחרים כחלק משיקום הפה והגולגולת ויש גם מצבים שבהם המניע הוא אסתטי. בעמוד זה תמצאו מידע על התיקונים שניתן לבצע באמצעות ניתוח הלסת, על ההכנה להליך הכירורגי, על האופן שבו הוא מתבצע ועל ההחלמה ממנו.

באילו מקרים מתבצע ניתוח לסת?

ניתוח לסת מאפשר כאמור לעצב מחדש את הלסת התחתונה. בהתאם הוא מבוצע כשיש עיוות בעצמות, כשהמבנה של הלסת הוא א-סימטרי, אצל אנשים בעלי ליקויים בדיבור או קשיים בלעיסה עקב עיוות גרמי במפרק ה-TMJ, כשהסנטר לא פרופורציונלי למבנה של הפנים, כשיש עיוותים מולדים בלסת וגם בעקבות טראומה לאזור או שברים באחת או יותר מעצמות הפנים.

עוד מצב שבו עשוי להתבצע ניתוח של הלסת הוא לאחר ניתוח להסרת גידול שבעקבותיו נשאר שקע בלסת או פגם אחר במבנה של הבסיס הגרמי.

מה כוללת ההכנה לניתוח הלסת?

כמו לקראת כל ניתוח, נדרשת היערכות יסודית. מרכיב אחד בהכנה הוא בירור רפואי מקיף על-מנת לוודא שאין מחלה או מאפיין כלשהו שעלולים להפוך את הניתוח למסוכן עבור המטופל או המטופלת הספציפיים. כמו כן יש לבצע בדיקות דם (ספירת דם, כימיה בדם וגם תפקודי קרישה), מאותה סיבה – בירור היכולת של הגוף לעבור את ההליך הכירורגי בהצלחה וללא נזקים.

בחלק מהמקרים תתבצע הדמיה של הפנים – באמצעות צילום רנטגן או CT – כדי לקבל תמונת מצב מפורטת של הלסת וסביבתה, ובפרט לגבי סדקים, שברים וממצאים אחרים שמשפיעים על תכנון הניתוח. בגיל מבוגר ייתכן גם צורך בא.ק.ג ו/או בצילום חזה.

הנחיה נוספת היא צום של 8 שעות לפני ביצוע ההליך הכירורגי. כמו כן תיתכן הפסקת נטילת תרופות מסוימות.

כיצד מתבצע ניתוח בלסת?

ניתוח לסת אורך שעה עד 3 שעות ומתבצע תחת הרדמה – כללית או מקומית, בהתאם למאפיינים הספציפיים שלו. הוא מבוסס על חתך באזור מפרק ה-TMJ או חתך תת לסתי. כשמטרת הניתוח היא עיצוב אזור הסנטר ולא מעבר לכך, הוא יכלול הסרה של שומן תת עורי ומעט רקמות יחסית.

כשהסיבה לביצוע הניתוח היא עיוותים משמעותיים בלסת נדרשים בדרך כלל מספר חתכים, והפעולות שיתבצעו הן הסרת חלקי עצם, השתלת חלקי עצם וגם השתלה של רקמות תת לסתיות שמאפשרות הגעה לסימטריה רצויה.

לאחר תפירת החתכים האזור ייחבש כך שהתחבושת תלחץ על האזור. בחלק מהניתוחים יושארו נקזים על-מנת לאפשר הוצאת שאריות נוזלים ודם מהרקמות באזור הלסת.

החלמה בעקבות ניתוחי לסת

בדרך כלל אחרי ניתוחי לסת המטופלים מאושפזים לכ-24 שעות לצורך השגחה צמודה. החבישה מוסרת כעבור מספר ימים והתפרים – כעבור כ-10 ימים. תופעות הלוואי העיקריות הן שטפי דם מתחת לעור באזור המנותח, נפיחות וכאב מסוים שאותו ניתן לטשטש באמצעות משככי כאבים.

המגבלה העיקרית במהלך ההחלמה אחרי ניתוח לסת היא הימנעות מכיפוף הצוואר ומאימוץ שרירי הפנים במשך מספר ימים. סיבוכים אפשריים הם זיהום, דימום, פגיעה עצבית, נפיחות תת לסתית ונזק לשיניים. הסיבוכים נדירים, ובפרט כשעוברים את הניתוח בלסת במרפאה שעובדים בה נשות ואנשי מקצוע מיומנים. בכל מקרה של תגובה חריגה חשוב לפנות מיד למרפאה.