יום חמישי
25th אפריל 2024

פורטל עמק חפר » אסתטיקה ויופי » ניתוח עפעפיים בהרדמה מקומית – הליכים לשיפור מראה העפעפיים

ניתוח עפעפיים בהרדמה מקומית – הליכים לשיפור מראה העפעפיים

ניתוח עפעפיים בהרדמה מקומית

לשני זוגות העפעפיים מספר תפקידים חשובים: הם מגנים על העיניים, עוזרים להוציא גופים זרים מהעין (באמצעות תנועת המצמוץ) ובנוסף מאפשרים לנו לווסת את כמות האור שנכנסת לכל עין. לעפעפיים ישנה גם השפעה על המראה שלנו, וזאת בשל הקרבה לעיניים. תופעות בלתי נמנעות שמתרחשות החל מגיל מסוים עלולות להוביל לצניחת עפעפיים ולמראה מבוגר ואפילו עייף מאוד. במקרים אלה כדאי לשקול ניתוח עפעפיים, הליך כירורגי שניתן לבצע בחלק מהמקרים בהרדמה מקומית, מתאפיין בהחלמה פשוטה יחסית ומייצר שינוי משמעותי לטובה.

באילו מקרים כדאי לשקול ניתוח עפעפיים?

ישנן 3 תופעות עיקריות שמשפיעות על מראה העפעפיים ואיתו מראה הפנים באופן כללי:

  • א. עודפי עור בעפעפיים העליונים
  • ב. צניחה של העפעפעיים העליונים
  • ג. עודפי שומן בעפעפיים התחתונים
  • ד. חולשה של העפעפיים התחתונים

לכל אחד מהמקרים הנ"ל ישנו פתרון אחר, אבל כולם נקראים בשם הכולל ניתוח עפעפיים. אצל חלק מהמטופלות והמטופלים ההמלצה תהיה שילוב של מספר הליכים כירורגיים. חלק מניתוחים אלה מתבצע תחת הרדמה מקומית. 

ההליכים האפשריים לשיפור מראה העפעפיים והצערת הפנים

  • * הרמת עפעפיים עליונים – הליך שניתן לבצע דרך חתך זעיר לאורך העפעף, בתוך קו הקפל, כך שמידת הנראות של הצלקת תהיה מינימלית. בחלק מהמקרים תשולב בהרמה גם הסרת רקמות עור עודפות מהאזור. בניתוח עפעפיים שכולל הסרת עור חובה להיזהר מפני הסרת יתר שעלולה לפגוע במפתח העין.
  • * עודפי שומן בעפעפיים התחתונים – שנקראים גם "שקיות" וגורמים לאדם להיראות מבוגר יותר מגילו והרגשתו – מוסרים דרך חתכים נסתרים בחלק הפנימי של כל עפעף (חלק שנקרא לחמית). בדרך זו לא נדרש חתך בעור עצמו, וההחלמה מהירה יותר.
  • * חיזוק עפעף תחתון – עפעפיים תחתונים שנחלשו יחוזקו על בסיס קיצור הגידים הצידיים. לאחר מכן יחובר הגיד מחדש לקיר בארובת העין.

פעולה אפשרית נוספת היא חיזוק השריר שמתחת לעור באזור העפעפיים התחתונים – שריר הבעה שנקרא אורביקולריס. פעולה זו מספקת מענה לאובדן אלסטיות בעור, כשעוד אופציה שמהווה פתרון מוצלח לבעיה זו היא הסרת רקמות עור. חלופה נוספת היא טיפולים משלימים בנפרד מניתוח העפעפיים.

חשיבות האבחון המדויק

מראה מבוגר כתוצאה ממצב העפעפיים עלול להיגרם כאמור ממספר רב של סיבות. בהתאם ישנה חשיבות רבה מאוד לאבחון מדויק של איש מקצוע בעל ניסיון רב. ד"ר רם סילפן הוא מנתח פלסטי ותיק שכבר עזר לרבים ורבות להיראות כפי שתמיד חלמו ובפרט בעזרת ניתוח עפעפיים בהרדמה מקומית.

האבחון הוא חלק ממפגש ייעוץ שמשמש גם כדי לוודא שהציפיות מהניתוח ריאליות – כך שלא תיגרם אכזבה עקב פער בין ציפיות שאין להן בסיס במציאות לבין תוצאות ההליך. דגש חשוב נוסף בהיערכות לקראת כל סוגי ניתוחי העפעפיים הוא בדיקות רפואיות שונות במטרה לדעת בביטחון מלא שההליך הכירורגי לא מסכן את האדם. בפרט מתבצעות בדיקות עיניים מקיפות – למשל של מידת היובש בעיניים, בדיקת שדה ראייה ועוד.

באילו מקרים ניתן לבצע ניתוח עפעפיים בהרדמה מקומית?

ניתוח עפעפיים עליונים יתבצע במרבית המקרים תחת הרדמה מקומית ובתוספת טשטוש. בהקשר זה כדאי לדעת שבמרכז תל אביב לכירורגיה פלסטית ישנו חדר ניתוח מאובזר ומצויד בכל המכשור הרפואי הדרוש, כך שניתן לעבור ניתוחים בהרדמה מקומית בתנאים אופטימליים. כשההליך כולל גם טיפול בעפעפיים התחתונים או הרמת גבות, ייערך ניתוח בהרדמה מלאה.

החלמה בעקבות ניתוח עפעפיים ללא הרדמה

תהליך ההחלמה בעקבות ניתוח עפעפיים בהרדמה מקומית נמשך בדרך כלל 5-7 ימים, שלאחריהם מוסרים התפרים (אם נדרשו כאלה). אין צורך באשפוז, וכבר לאחר מספר שעות שבהן תישארו להשגחה תוכלו לחזור לביתכם (עם מלווה). בימים הראשונים מומלץ לפרגן לגוף, ולעיניים, מנוחה, אם כי ניתן לבצע עבודות קלות לרבות עבודה מול מחשב. חשוב להגן על העיניים מפני חשיפה מופרזת לשמש. תופעת הלוואי העיקרית היא נפיחות, והיא מתפוגגת ברובה תוך כשבועיים (וממשיכה להיעלם מעצמה עד שהיא כבר לא מורגשת כלל).

חשוב להדגיש שגם בתקופה זו זוכים כל המטופלים והמטופלות לליווי צמוד של הצוות המיומן של מרכז תל אביב לכירורגיה פלסטית, ובפרט של ד"ר סילפן. הליווי נועד להבטיח החלמה מיטבית, והוא כולל מענה מידי לכל שאלה או חשש. התוצאות נראות לעין אחרי שהנפיחות מתפוגגת, ומצב העפעפיים ממשיך להשתפר גם בחודשים שלאחר מכן. המראה החדש והצעיר יותר מחזיק מעמד לטווח ארוך, ומשפר במידה ניכרת גם את הדימוי העצמי.

התועלת הבריאותית של ניתוחי עפעפיים בהרדמה מקומית

ניתוח עפעפיים בהרדמה מקומית עשוי לתרום לא "רק" להצערת הפנים ולהרגשה טובה יותר, אלא גם לשיפור הראייה. הסיבה לכך היא שעודפי עור בעפעפיים מגבילים את הראייה ההיקפית – ובהתאם הסרתם עוזרת לאדם לראות טוב יותר לצדדים. בחלק מהמקרים שדה הראייה מתרחב גם כלפי מעלה.