יום חמישי
28th מרץ 2024

פורטל עמק חפר » בנייה, עיצוב ושיפוצים » רצפה צפה – מה זה? ומה השימושים?

רצפה צפה – מה זה? ומה השימושים?

רצפה צפה

עולם הבנייה לא מפסיק להשתכלל ולהציע לכל הקבלנים, וכמובן ללקוחות הרבים שלהם, מגוון הולך ומתרחב של פתרונות בנייה מתקדמים. אחד מהם הוא רצפה צפה – מוצר שכבר מניב תועלת עצומה בשלל חללים ומעורר עניין רב ביותר. בעמוד זה תמצאו מידע מפורט אודות רצפות צפות: מה זה רצפה צפה, הסוגים השונים של פתרון הבנייה היעיל, כל השימושים המקובלים, עלות ואינפורמציה נוספת שתסייע לכם להפיק את מלוא הרווח האפשרי מאופציה זו.

הגדרה

הבסיס להבנת איכויות האופציה הוא הבנת מהותה. כשמדברים על רצפה צפה הגדרה מקובלת היא רצפה שאינה מודבקת או ממוסמרת למשטח שמתחתיה. ישנן גם הגדרות אחרות שמתמקדות בסוג החיפוי של הרצפה, וישנם גם סוגים ספציפיים של רצפות צפות שמטרתן הפחתת רעש ו-ויברציות (רצפה אידיאלית לאולם ספורט או סטודיו לריקוד, למשל), אבל ההגדרה הנכונה ביותר היא כאמור היעדר החיבור למשטח שמתחת לרצפה באמצעות מסמרים או דבק.

הציפה של הרצפה מושגת באמצעות רגליות מתכוונות, כשהגובה נקבע בהתאם לצרכים הספציפיים של כל לקוח ולקוח.

מהו המרחק בין הרצפה הצפה למשטח שמתחתיה?

הפרש הגבהים בין הרצפה הצפה לבין המשטח שמתחתיה משתנה בהתאם למטרת החלל ולצורך בסוג רצפה זה. מנעד האפשרויות רחב מאוד, החל מהפרש גבהים צנוע של סנטימטרים בודדים (למשל 3 אינץ' שהם כ-7.7 ס"מ) וכלה ברצפות צפות בגובה של מטר וחצי ואף למעלה מכך.

הטווח הרחב מחייב תכנון מושכל, כך שהלקוח יקבל בסופו של דבר חלל מותאם בדיוק לצרכים השונים שלו ולכל העדפותיו.

היתרונות של רצפה צפה

לרצפה צפה ישנם כאמור שלל יתרונות, שבאים לידי ביטוי בכל השימושים השונים בפתרון בנייה מתקדם זה.

סביבת עבודה אידיאלית

רצפה צפה לחדרי חשמל, חדרי בקרה, חדרי מחשבים ומשרדים מבטיחה סביבת עבודה נוחה במיוחד. כך למשל בחדרי בקרה, מעבדות וחדרים נקיים מאפשרות רצפות צפות את העברת כל הכבלים החיוניים מתחת לאותה רצפה צפה, כך שהנגישות אליהם גבוהה וניתן להגיע אליהם בקלות ובפשטות, ובמקביל הם לא פוגמים בעבודה השוטפת.

יציבות

השם "רצפה צפה" עשוי אולי לעורר אסוציאציות של חוסר יציבות, אולם בפועל מדובר במשטח יציב לחלוטין שמסוגל לעמוד בעומסים גבוהים – ובפרט אם בוחרים נכון את סוג הרצפה, כלומר את החומר שממנו היא עשויה.

עמידות לאש

עוד יתרון חשוב של הרצפה הצפה הוא היותה עמידה לאש, כך שבנוסף לנוחות הרבה, חללי העבודה מתאפיינים גם ברמת בטיחות מרבית.

משקל נמוך ופרקטיות גבוהה

בחירה מושכלת של החומר ממנו מיוצרת הרצפה הצפה – כאמור ישנו מגוון אפשרויות – מבטיחה שהיא תהיה קלת משקל ועל כן נוחה להרמה בכל פעם שמתעורר בכך צורך. בנוסף גם החלפתן של רצפות צפות היא פעולה פשוטה למדי, כך שבסך הכל מדובר במוצר פרקטי להפליא.

השימושים האפשריים השונים ברצפות צפות

את היתרונות המגוונים של הרצפות הצפות ניתן לנצל בחללים רבים.

שימושים עסקיים

שימושים נפוצים במיוחד באופציה של רצפה צפה הם כאמור בחדרי מחשבים, חדרי חשמל, חדרי בקרה, מעבדות וכן משרדים.

בכל המקרים הנ"ל חשוב מאוד להקפיד על תכנון מדויק ומקצועי במיוחד של הרצפה הצפה על-מנת שכל יתרונותיה יבואו לידי ביטוי.

סטודיו לריקוד או אולם ספורט

סוג אחר של שימוש ברצפה צפה נועד להבטיח מינימום רעש ותנודות של הרצפה – והוא מיועד לסטודיו לריקוד, אולמות ספורט ועוד חללים דומים.

שימושים במרחבי מגורים

שימוש אפשרי אחר הוא רצפה צפה למרפסת – כך שניתן יהיה למקם באופן שאינו בולט לעין כבלי חשמל, מערכות מיזוג אוויר תת רצפתיות ועוד מערכות חיוניות (למשל כיבוי אש או אינסטלציה בחלק מהמקרים). גם במקרים אלה התועלת היא הן פרקטית והן אסתטית.

מאילו חומרים עשויות רצפות צפות?

ניתן להקים רצפה צפה מחומרים רבים ובהם בטון, אריחי אלומיניום, פח, סיבית דחוסה עם ציפוי PVC ועוד. לכל סוג יתרונות וחסרונות, כשלמשל פח מתאים רק למשרדים שבהם המרווח בין הרצפה הצפה לרצפה שמתחתיה הוא לא יותר מ- 80 מ"מ.

כיצד נקבעת העלות של רצפה צפה?

באופן טבעי במסגרת בחירת רצפה צפה מחיר פתרון הבנייה המתקדם הוא אחד השיקולים המשפיעים ביותר. במקביל חשוב לקחת בחשבון גם את התועלת, וכשמחשבים את יחס העלות תועלת המוצר המומלץ ביותר הוא רצפה שמורכבת מבטון קל היצוק לתבנית פלדה שמבטיחים את מיצוי כל היתרונות של הרצפה הצפה.