יום שלישי
16th אפריל 2024

פורטל עמק חפר » בנייה, עיצוב ושיפוצים » בניית גלריה – היתרים וגלריות הבנויות על פי התקן המחמיר ביותר

בניית גלריה – היתרים וגלריות הבנויות על פי התקן המחמיר ביותר

יתרונות בנייה מתקדמת 2022

גלריה היא פתרון מתקדם ובעיקר משתלם גם במרחבי מגורים וגם במרחבים שונים בבתי עסק. הוספת קומת הביניים בין הרצפה לתקרה מאפשרת ניצול טוב יותר של השטח הקיים וכך משפרת את איכות החיים (כשמדובר בדירה או בית) ומייעלת את ההתנהלות השוטפת (כשמדובר על שימוש עסקי). אחד הדגשים החשובים ביותר במסגרת תכנון הגלריה והקמתה הוא קבלת ההיתרים המתאימים. בעמוד זה תמצאו תשובות לשאלות חשובות כגון כיצד יש לבצע בניית גלריה על פי חוק תכנון ובניה ואיך להבטיח מקסימום בטיחות כך שתוכלו ליהנות מקומת הביניים בראש שקט.

מה קובע חוק תכנון ובניה לגבי גלריות?

על פי חוק התכנון והבניה, נדרש היתר (שאותו מנפיקה ועדה מתאימה) לכל סוג של בניה – בין אם מדובר על בנייתו של מבנה חדש, בין אם זו תוספת למבנה קיים ובין אם על הפרק שינויים מהותיים במבנים משותפים. הוספת גלריה היא אחת מאותן פעולות שמחייבת קבלת היתר שכזה, גם כשמדובר על גלריה לעסק וגם כשהבנייה היא של גלריה ביתית. בתקנות התכנון והבניה ישנו פירוט לגבי המרכיבים ההכרחיים בקומת הביניים, וכך לדוגמה בגלריה שיכולה להכיל בין 50 ל-100 בני אדם יש ליצור שתי דרכי מוצא.

עוד כדאי לדעת שאת הבקשה לקבלת היתר לבניית גלריה יש להגיש באופן מסודר ומוקפד, עם חתימה של מהנדס, הנדסאי או אדריכל מוסמך. בקשה שנבחנה על-ידי אנשי מקצוע ועומדת בכל הדרישות בהתאם לתקנות העדכניות תטופל במהירות כך שתוכלו לצאת לדרך ולהתחיל בבנייתה של הגלריה ללא עיכובים מיותרים.

דגש חשוב נוסף הוא החומרים שמהם נבנית הגלריה – חובה לוודא כי כל החומרים עומדים בתקנים הרלוונטיים. חובה זו היא כמובן גם האינטרס של בעלי הבית או העסק, שכן רק כך אפשר להשתמש בגלריה מבלי לחשוש ומתוך ידיעה ודאית שהיא בטיחותית לחלוטין.

היתרי הלוחות שעומדים בתקנים המחמירים ביותר

כאמור במסגרת תכנון בניית גלריה היתרים הכרחיים הם סוגיה רבת חשיבות ואסור לזלזל בכך. בניה בניגוד לחוק עשויה לשלול את רישיון העסק, ובמקרים אחרים אף להוביל להוצאתו של צו הריסה לקומת הביניים (גם כשמדובר על גלריה בתוך דירת מגורים!).

בניית גלריה על פי חוק תכנון ובניה יכולה להתבסס על מספר חומרים – אבל האופציה הטובה ביותר היא לוחות MGO. לוחות אלה מיוצרים על בסיס מגנזיום אוקסיד בתוספת פרלייט, סיבי זכוכית וסיבי צלולוז שמשפרים עוד יותר את המוצר המוגמר, ומהווים בסיס איתן לכל גלריה שתרצו.

היתרון המשמעותי ביותר של גלריה מלוחות MGO הוא העמידות לאש – איכות זו חשובה הן על-מנת לקבל היתר לבניית גלריה והן למען בטיחותם של המשתמשים בגלריה והמגיעים אליה. לוחות ה-MGO של STB, שנקראים Strong Floor, עומדים בתקן ישראלי 755 שמדרג חומרים על סמך ההתנהגות בזמן שריפה (הציון שקיבלו לוחות אלה הוא A1, כלומר לא תורמים להתפתחות השריפה). כמו כן עומד ה-Strong Floor גם בתקן ישראלי 931 שבוחן עמידות לאש – על פי בדיקות מעבדה אובייקטיביות ומוסמכות, כושר הבידוד של הלוחות מספיק ל-138 דקות (כלומר כשעתיים ורבע עד למעבר האש מצד אחד לצד שני). בנוסף מצטיינים הלוחות מבחינת העמידות בפני מכות וחבטות, מבחינת כושר הנשיאה שלהם וגם בפן האקולוגי החשוב מאין כמותו בימינו.