יום חמישי
25th אפריל 2024

פורטל עמק חפר » בנייה, עיצוב ושיפוצים » אדני רכבת לבית ולגינה – סוגים, אפשרויות וטיפים לבחירה

אדני רכבת לבית ולגינה – סוגים, אפשרויות וטיפים לבחירה

אדני רכבת

בית עם גינה הוא מימוש של חלום מהנה במיוחד. כידוע הגשמת חלום אחד מובילה מיד לעוד חלום, ובמקרה זה הרצון לעצב גינה ייחודית, מעניינת ומרשימה. אדני רכבת הם פריט מושלם למטרה זו. בעמוד זה תמצאו מידע לגבי השימוש באדנים והמלצות שיסייעו לכם לבחור נכון ולהפיק מהם מקסימום תועלת.

סוגי אדני רכבת

כשמהנדס המכונות הבריטי ג'ורג' סטיבנסון התחיל לתכנן מסילות רכבת, בתחילת המאה ה-19, הוא בחר בעץ על-מנת לייצר אדנים שיאפשרו חלוקה שוויונית של העומסים. בסוף המאה ה-20, וכמובן גם כיום, האדנים המודרניים עשויים מבטון או מפלדה. חידוש מסילות רכבת במקומות שונים ברחבי העולם ובפרט החלפת האדנים הובילו למצב שבו ישנם אדני רכבת מפורקים רבים. אדנים אלה הוצעו למכירה במחיר אטרקטיבי – ועד מהרה גילו אותם אדריכלים מובילים והם הפכו לפריט עיצובי שיש לו גם איכויות פרקטיות.

נהוג להגדיר סוגי אדני רכבת בעיקר לפי ארץ המוצא, כשעוד אופציה היא על סמך העץ שממנו עשוי כל אדן – למשל אלון אמריקאי. באופן עקרוני אדנים שמגיעים מארה"ב נחשבים טובים יותר מאלה שמקורם במדינות ברית המועצות לשעבר, ובעיקר אוקראינה. הסיבה: החשש מפני חשיפה לחומרים מזהמים מסוכנים.

האפשרויות השונות של הוספת אדני רכבת לגינה

הוספת אדני רכבת לגינה משדרגת אותה מאוד, בעיקר בהיבט האסתטי – האדנים מתאפיינים במראה מיוחד ולמעשה יש להם אופי של ממש אחרי ששימשו שנים רבות כחלק ממסילת רכבת. בדרך כלל הם מגיעים ברוחב של 25 ס"מ ועובי של 15-18 ס"מ, כשהאורך נמצא בטווח של 250-300 ס"מ (הסטנדרט של אדנים אמריקאיים הוא 260 ס"מ). הגוון שלהם כהה, וחשוב לוודא שהם עברו אימפרגנציה – תהליך שבו טובלים אותם בחומר נוגד מזיקים כך שאף חרק לא יכרסם בהם.

כאמור בהחלט ייתכנו גם תועלות פונקציונליות. שימושים אפשריים של אדנים לגינה:

  • תיחום אזורים – בזכות המסיביות שלהם, אדני עץ יכולים להפריד אזורים שונים בגינה באופן בולט לעין מצד אחד ומצד שני גם להשתלב באופן מושלם עם כל סוגי הצמחייה.
  • שבילים – שימוש שמשמר באופן מסוים גם את הייעוד המקורי של אדני הרכבת. לצורך הקמת שביל על בסיס אדנים יש צורך לחתוך אותם. עוד אופציה דומה היא מדרגות בין מפלסים שונים.
  • תמיכה – הוספת אדנים לגינה יכולה להיעשות לצורך בניית מעין קיר תומך לטראסה. החוסן של האדנים מספק תמיכה מסיבית, אבל חשוב לתכנן בחוכמה את האזור כדי שאדני הרכבת לא ישתלטו על האזור.
  • עמודים לפרגולה – מומלץ לעשות זאת רק כשיש פרגולה גדולה יחסית.

איך לבחור נכון אדנים לגינה?

כשמחפשים אדני רכבת מחיר כל אופציה הוא מן הסתם שיקול מרכזי – אבל מומלץ בחום לבחון גם את האיכות ולא רק את העלות. מחיר אדני רכבת לגינה נקבע בהתאם לסוג העץ, מקור האדן ופרמטרים נוספים, ובכל מקרה כדאי לקחת בחשבון את העובדה שהם לא זקוקים לתחזוקה ושההשקעה בהם מניבה נחת רבה לטווח ארוך מאוד.

עוד יתרון משמעותי של שימוש באדנים בגינה הוא בהיבט האקולוגי. כל אדן שפורק ממסילת רכבת ולא מושלך לאתר פסולת מקטין את כמות האשפה בעולם וגם את היקף כריתת העצים. השימוש מחדש הוא אחד מעקרונות היסוד של הקיימות, ובעידן של משבר אקלים הולך ומחריף כדאי לחיות לפי עקרונות אלה – ובמיוחד כשהרווח הוא גם גינה מרהיבת עין.