יום חמישי
25th אפריל 2024

פורטל עמק חפר » העצמה אישית » תרגילי דימיון מודרך – לדימיון שלנו יש כוח עצום

תרגילי דימיון מודרך – לדימיון שלנו יש כוח עצום

תרגילי דימיון מודרך

לדימיון שלנו יש כוח עצום. כשאנחנו מדמיינים מציאות כלשהי, אנחנו מרגילים את המוח – שלא מבחין בין מציאות "אמיתית" לבין כזו שנמצאת "רק" בראש שלנו – להבין שהדבר שאנחנו מדמיינים אכן אפשרי. בהתאם גדל הסיכוי שהדימיון יתממש ואותו דבר שאנחנו חושקים בו אכן יתרחש. בהתאם פותח מגוון רחב של תרגילי דימיון מודרך, הן כללים והן כאלה שמיועדים למטרות ספציפיות כמו שחרור מועקות, חיבור לילד שבתוכנו, המרת תגובות אוטומטיות בכאלה נכונות יותר עבורנו ועוד. בעמוד זה תמצאו הנחיות כלליות להפעלת הדימיון באופן יעיל, להפקת מקסימום תועלת מכל תרגול ותרגילים לדוגמה שכדאי מאוד לנסות אותם.

הנחיות כלליות

השלב הראשון של תרגילי דימיון מודרך הוא תמיד יצירת סביבה שמנטרלת את הגירויים החיצוניים ומאפשרת להתמקד בדימיון. 

דגש אחד הוא הרפיה פיזית, שבעקבותיה פוחת גם קצב גלי המוח. כדאי לדעת שעצם ההרפיה משחרר מתחים וחרדות ואפילו מחזק את המערכת החיסונית.

דגש שני הוא הנשימה והנשיפה. מודעות לפעולות אלה, שבשגרה מתבצעות מבלי שנקדיש להן תשומת לב, מעלה אף היא את מפלס המוכנות לדמיון המודרך. נשימות עמוקות (אבל לא עמוקות מדי) שמכניסות אוויר אל הבטן מסייעות להאט את קצב גלי המוח. מומלץ לדמיין במהלך הנשימות הכנסת אנרגיות חדשות ונקיות לגוף ופליטת אנרגיות מכבידות שלא באמת משרתות אותנו.

עצימת העיניים היא עוד מרכיב משמעותי בהצלחת תרגילים לדימיון מודרך. כשהעיניים עצומות קל יותר להתעלם מהסביבה ולהתרכז במציאות שנוצרת בדימיון. לפני שמתחילים ודאו שאתם יושבים בתנוחה נוחה, שהסמארטפון במצב שקט (או אפילו סגור) ושאין הסחות דעת אחרות.

איך להבטיח מקסימום תועלת מביצוע תרגילי דימיון מודרך?

  1. לשלב בדימיון את כל החושים – כלומר לדמיין גם מראות, גם קולות, גם ריחות, גם תחושות וגם טעמים. בתחילת הדרך ייתכן קושי להפעיל את החושים, כולם או חלקם, אבל ככל שמתרגלים יותר דימיון מודרך כך מתפתחת המיומנות החיונית הזו.
  2. סמלים – לסמלים יש השפעה של ממש על המוח ולכן כדאי לשלב אותם כשמתרגלים עבודה בדימיון. מומלץ לבחור בסמלים שמדברים אליכם – כוכב זהב, טבעת בוהקת, אגם רחב ידיים, דובדבנים עסיסיים וכו'.
  3. תרגול וחזרתיות – לא קל לשנות אמונות ופרדיגמות שכבר השתרשו במוח שלנו, ולכן חשוב לדמיין עוד ועוד, עד להטמעת דרך החשיבה החדשה.
  4. הנאה – ביצוע תרגילים לדימיון מודרך מתוך הנאה ולא "רק" כדי ליצור שינוי חיובי בחיים מגדיל את הסיכוי שאכן תתמידו, וחשוב יותר, מעצים את האפקטיביות של כל תרגיל.

תרגיל התיאטרון

אחד מאותם תרגילי דימיון מודרך שנועדו לשנות הרגלים אוטומטיים וצורות חשיבה שגויות. 

אתם יושבים באולם תיאטרון. אתם בוחרים את המקום. על הבמה יש שחקנ/ית שמשחק/ת את החיים שלך. הסצנה היא של סיטואציה מתוך החיים שלכם, כזו שמעסיקה אתכם. בדקו בתשומת לב מלאה את ההתנהגות של השחקנ/ית. כשאתם מזהים בחירה שלא טובה לכם, הנחו את השחקנ/ית לשחק אחרת. ניתן לבצע כמה חזרות שאתם רוצים, עד שהסצנה מושלמת מבחינתכם. כשמי שנמצא/ת על הבמה מגלמ/ת את הדמות שאתם באמת רוצים להיות, הודו לו/לה. כעת עלו על הבמה בעצמכם, ובצעו את אותה סצנה. 

שחרור הרס עצמי

דמיינו מקום בגוף שבו מרוכזת אנרגיית ההרס העצמי שמחבלת בחיים שלכם. כעת מצאו נתיב שבו היא אט אט מפעפעת החוצה מהגוף. אפשר לראות אותה בצורת עשן כהה, נחיל זבובונים, פטיש מעוות או כל מוטיב שלילי אחר שמתאים לכם. ראו כיצד אותו סמל להרס העצמי מתרחק מכם והופך בהדרגה לאוויר. אופציה אחרת היא לחפור בור באדמה ולקבור בתוכו את מה שיצא מתוככם.

ירידה אל תת המודע

אתם יורדים אל מרתף ונכנסים פנימה. במרכז המרתף ישנו שולחן ועליו נר דולק. ליד הנר ישנו ספר עבה. פתחו את הספר בעמוד שמרגיש לכם נכון. בדף שפתחתם רשומה אמונה מתת המודע שלכם. 

תרגילי דימיון מודרך שכוללים נבירה בתת המודע משמשים ל-2 מטרות: קבלת תשובה לשאלה שמטרידה אתכם או סילוק אמונה מגבילה. אם העבודה בדימיון היא למטרה הראשונה, המסר שהופיע בספר שבמרתף יעזור לכם להחליט נכון. קראו אותו, סגרו את הספר, וצאו מהמרתף כשאתם קלילים יותר. בחוץ השמש זורחת, השמיים כחולים ואפשר להוסיף סמלים חיוביים אחרים.

אם אתם רוצים לשנות אמונה, תלשו את הדף שבו רשומה האמונה שלא משרתת אתכם ושרפו אותו בעזרת הלהבה של הנר. כעת פתחו דף חדש בספר, וכתבו בו את האמונה הנכונה לכם. חשוב להיות חיוביים אבל גם מדויקים – למשל לא לכתוב "אני בזוגיות נהדרת", אלא "אני יכולה להיות בזוגיות מעצימה", "מגיעה לי זוגיות מכבדת ומשמחת" וכו'.

קפיצה למים

באופן טבעי בתחום של דימיון מודרך תרגילים רבים עוסקים בשחרור מפחדים שונים ובהעצמת היכולת להגשים חלומות. דוגמה טובה לכך היא תרגול קפיצה למים.

דמיינו את עצמכם יושבים ליד אגם גדול שמשתרע עד לאופק (אפשר כמובן להמיר את האגם בבריכה או בים). נסו להפוך את הדימיון למוחשי ככל האפשר – ראו סביבכם עוד אנשים (או שלא), שמעו את אוושת הגלים, הריחו את המים, הסתכלו לשמיים ובדקו האם הם כחולים או מעוננים, וכו'. נסו לזהות כל דבר שמונע מכם להיכנס למים – למשל, מים שנראים קרים מדי, צפיפות גבוהה בתוך המים, סירות מרוץ שעוברות במהירות, אין לכם בגד ים ועוד.

הסירו כל מכשול באמצעות מציאת פתרון מתאים, או פשוט שינוי התמונה שאתם מדמיינים – עד שכבר אין שום דבר שמונע מכם להיכנס למים. כשאתם בפנים, דמיינו את המים בדיוק בטמפרטורה הרצויה מבחינתכם, צרו נוף מושלם מסביב, הוסיפו מוזיקה שאתם אוהבים ובאופן כללי הבטיחו תחושות חיוביות במיוחד. 

בין השאר ניתן באמצעות תרגול דימיון מודרך זה להפחית פחד במה, פחד ממבחנים ועוד.