יום חמישי
18th אפריל 2024

פורטל עמק חפר » בריאות » כיצד שחייה עוזרת להתגבר על בעיות אורטופדיות?

כיצד שחייה עוזרת להתגבר על בעיות אורטופדיות?

אדם מבוגר שוחה

בעיות אורטופדיות – כלומר שבר כתוצאה מטראומה שנגרמה למערכת השרירים והעצמות, נקע, דלקת, זיהום או ליקוי אחר במערכת זו – הן נפוצות מאוד ומגבילות במידה בלתי מבוטלת את חופש התנועה של האדם ואת יכולתו לבצע פעולות יומיומיות. אחת הדרכים האפקטיביות להתמודדות עם בעיות אלה היא שחייה – בין אם שחייה רגילה, בין אם שחייה טיפולית ובין אם שילוב של פעילות גופנית זו, שמומלצת כמובן גם כאמצעי הגנה על השרירים והעצמות, עם טיפול במים.

לאילו בעיות אורטופדיות שחייה יכולה לעזור?

בגוף האדם מספר רב של שרירים ועצמות, ובהתאם עלולות להיווצר שלל בעיות אורטופדיות שונות. הנפוצות שבהן הן כאבים בגב (לעתים בגלל שחיקה מתמשכת ובמקרים אחרים עקב טראומה חד פעמית), דורבן בעקב (דלקת חמורה באזור של כף הרגל שגורמת לכאב עז), דלקת בגיד האכילס (פציעת ספורט רווחת למדי), נקעים בקרסול (עקב הרגישות הרבה של מפרק זה), כאבים בברכיים מסיבות שונות, פגיעות בצוואר ועוד. אצל ילדים ישנן בעיות אורטופדיות שכיחות אחרות ובהן פלטפוס, עקמת, פריקה של מפרק הירך, צליעה ואחרות.

לכל אדם בכל גיל ישנם מאפיינים ספציפיים מבחינת מבנה מערכת השלד והשרירים ועל כן גם הדרך שבה הליקוי האורטופדי בא לידי ביטוי ומשפיע על ההתנהלות היומיומית עשויה להיות שונה משמעותית. בהתאם, המפתח להפקת מלוא התועלת האפשרית מהשחייה כדי להתגבר על הבעיה האורטופדית הוא אבחון מעמיק ויסודי. אופציה אחת היא להגיע לאורטופד מומחה ולקבל ממנו המלצות לגבי פעילות גופנית במים, ועוד אופציה היא להגיע לפיזיותרפיסט שתחום מומחיותו היא טיפולים במים ולעבור אצלו אבחון שיוביל למציאת סגנון השחייה האופטימלי, כמות הבריכות המומלצת, התדירות והקצב הרצויים ובאופן כללי הדרך המיטבית לשיפור המצב.

היתרונות המשמעותיים של המים

במקרים רבים גם מי שנאסר עליו לבצע פעילות גופנית ביבשה יוכל לשחות ובכך לחזק את המערכות השונות בגוף. בפרט אידיאלית השחייה כדרך להתאושש מפציעות ספורט שמגבילות את התנועה מחוץ למים. בנוסף המים הם סביבה טיפולית אידיאלית, וזאת בזכות היתרונות הבאים:

  • ציפה – אחד החוקים הבסיסיים בפיזיקה הוא זה שהיטיב לזהות ארכימדס. ארכימדס היה מתמטיקאי, מהנדס, מדען ואחד מגדולי החוקרים בהיסטוריה, שכבר במאה ה-3 לפני הספירה הבין שעל גוף אשר נמצא בתוך מים מופעל כוח מנוגד לכוח הכבידה – וזהו כוח הציפה. בזכות הציפה, מופעל על המפרקים השונים בגוף לחץ נמוך בהרבה מזה המופעל עליהם מחוץ למים, וגם על עמוד השדרה מופעל לחץ נמוך במידה משמעותית. עבור אדם שסובל מבעיות אורטופדיות זהו כמובן יתרון קריטי.
  • לחץ הידרוסטטי – המים מפעילים עלינו לחץ הידרוסטטי, וכתוצאה מכך מערכת הנשימה צריכה להתאמץ יותר ולמעשה היא מתחזקת. התוצאה: שיפור של תפקודי הלב והריאות, דבר שיש לו השפעה חיובית על היכולת של הגוף להתמודד עם בעיות פיזיות שונות.
  • ההתנגדות של המים – המים מייצרים התנגדות לתנועת האדם בתוכם, ועל כן ניתן לחזק שרירים פגועים, הן באמצעות תרגילים ייעודיים והן באמצעות שחייה בסגנון המותאם לבעיה שאיתה מתמודדים.
  • הרפיה – הטמפרטורה הנעימה בבריכה, הזרימה המתמדת של המים והערבול סביב הגוף מייצרים תחושת הרפיה שגם לה יש כמובן השפעה מיטיבה במקרים של כאבים באיבר כזה או אחר.

בנוסף לכל הנ"ל בריכה מזוהה אצלנו באופן כללי עם מקום שכולו נחת והנאה, כך שההתנגדות לטיפול נמוכה עד לא קיימת וניתן להשיג את מלוא הרווחים האפשריים.

מה ההבדל בין שחייה "רגילה" לשחייה טיפולית?

כאמור גם שחייה "רגילה" יכולה לשפר במידה ניכרת את המצב של מי שסובל או סובלת מבעיות אורטופדיות שונות – כשחשוב מאוד לבחור בסגנון השחייה המתאים למצב הפיזי, ולא פחות חשוב להקפיד על התנועות הנכונות (שכן שחייה לא נכונה עלולה לא רק שלא לשפר את המצב אלא אף להחמיר אותו!)

שחייה טיפולית מטבעה מבטיחה תועלת רבה יותר. הכוונה היא לשחייה שמטרתה היא טיפול באותה בעיה אורטופדית, כלומר התאמה אופטימלית של התנועות המבוצעות במים למטופל או למטופלת ולמטרה שלשמה הם נכנסים למים.

כאמור למי שרוצה להתגבר על בעיה אורטופדית ישנה עוד אופציה: שילוב בין שחייה וטיפולים במים, כלומר הידרותרפיה. במסגרת ההידרותרפיה ישנן דרכים רבות לחזק את השרירים הזקוקים לחיזוק, לפוגג כאבים ובאופן כללי לשפר את המצב הפיזי. במקביל תורם השילוב גם בפן הרגשי, כך שלמטופלים ישנם כוחות רבים יותר להתמודד עם הבעיה – ולגבור עליה.