שבת
20th אפריל 2024

פורטל עמק חפר » לימודים » מה לומדים בשיעור שחייה לתינוקות?

מה לומדים בשיעור שחייה לתינוקות?

תינוק שוחה

רוב ההורים מוכנים להשקיע משאבים רבים כדי שהילדים שלהם יהיו מאושרים וכדי שהם יקבלו את התנאים הטובים ביותר להתפתחותם – ואחת הדרכים המקובלות היא חוגים שונים. אם בדורות הקודמים חוגים היו נחלתם של הילדים היחסית גדולים, בהתאם לתחומי העניין שלהם ולכישרונות שרצו לפתח, היום נהנים מפעילות שכזו גם בגיל צעיר יותר ובעצם כמעט מגיל 0. חוג שחיית תינוקות מתאים כבר מגיל 3-4 חודשים – ומאחר שמדובר בשיעורים שמותאמים במדויק לשלב ההתפתחותי, בכל קבוצת גיל התוכן משתנה. בעמוד זה תמצאו מידע אודות הפעילויות השונות בחוגי שחיית תינוקות, כך שתוכלו לבחון האם חוג זה מתאים גם לבייבי היקר או היקרה שלכם (ולכם, כמובן).

למה חשוב להתאים שיעור שחיית תינוקות לשלב ההתפתחותי?

כל הורה יודע עד כמה מהיר קצב ההתפתחות של התינוקות בשנים הראשונות. השינויים המשמעותיים באים לידי ביטוי גם בפן הפיזי, גם בפן הרגשי, גם בפן הקוגניטיבי והחל מסביבות גיל שנתיים גם בפן החברתי. מאחר ששיעורי שחייה לתינוקות תורמים להם בכל ההיבטים הנ"ל חשובה מאוד ההתאמה בין הפעילות המתבצעת בכל מפגש לבין השלב ההתפתחותי. באופן טבעי החלוקה לקבוצות גיל היא רק הבסיס להבטחת הסינכרון האידיאלי בין חוג השחייה לבין כל תינוק או תינוקת, שהרי אין אחידות בין בני ובנות אותו גיל (למשל הצעד הראשון של התינוק/ת יכול להתרחש בגיל 10 חודשים וגם בגיל 20 חודשים).

עוד דגש כללי הוא שהחוג אמנם נקרא שחיית תינוקות, אולם המטרה היא כמובן לא רכישת מיומנות השחייה (את היכולת החשובה הזו אפשר לקבל החל מגיל 4-5 במסגרת חוג לימוד שחייה מתאים) – ובהתאם המהות של חוג שחייה לתינוקות היא פעילות מהנה במים וכתוצאה ממנה פיתוח יכולות פיזיות, קוגניטיביות, רגשיות וחברתיות.

שיעור שחייה לתינוקות בגיל 3-5 חודשים

כאמור ניתן להתחיל להגיע אל שיעורי שחייה לתינוקות כשהבייבי בן/בת 3-4 חודשים. בשלב זה התועלות העיקריות של חוג שחיית תינוקות הן חיבור מצוין בין הבייבי לבין ההורה שזוכה להיכנס איתו למים, יצירת תחושת ביטחון (גם בזכות החיבור עם האם או האב וגם בזכות השהות במקום חדש ושונה לגמרי מהמוכר, שהופך לבטוח ומוגן), ופיתוח התגובה לגירויים שונים. הפעילות מתאפיינת בקצב נינוח, מלווה במוזיקה נעימה והדגש העיקרי הוא על גירוי החושים השונים של התינוק/ת והבטחת הסתגלות מיטבית למים.

חוג שחייה לתינוקות בגילאי חצי שנה עד שנה

בגילאים אלה אחד הדגשים ההתפתחותיים החשובים ביותר הוא יצירת היכולת לאחוז חפצים ולהעביר אותם מיד ליד. בהתאם חוג שחייה לתינוקות בני ובנות חצי שנה עד שנה כולל פעילויות רבות שמפתחות את היכולת הנ"ל, בעיקר דרך משחקים מתאימים במים. מאפיין מהותי נוסף של הפעילות בגילאים אלה הוא גיוון: התינוקות נוטים להשתעמם יחסית מהר, ועל כן כדאי לשנות מקום בתוך הבריכה, לשנות תנוחות, לשנות את המוזיקה וכו'.

שחיית תינוקות בגילאי שנה עד שנה וחצי

בסביבות גיל שנה כדאי להתחיל לפתח אצל הפעוטות תחושת עצמאות מסוימת, כשכמובן במקביל נדרשת עדיין השגחה הורית משמעותית. במסגרת הפעילות הכיפית בבריכה, הדגש העיקרי יהיה על מתן חופש פעולה לתינוקות ואפשור התנסויות עצמאיות על בסיס הסקרנות הטבעית שטבועה בכל ילד וילדה. מפתח חשוב לפיתוח עצמאות בריאה ואיתנה הוא פרגון – החל מגיל שנה אחד האלמנטים הקוגניטיביים שמתפתח אצל פעוטות הוא תפישת ההצלחה והכישלון, ועל כן מומלץ לעודד את הילדים ולהעניק להם חיזוקים חיוביים. חשוב מאוד לפרגן גם במקרים שבהם הפעוטות לא ממלאים את "המשימה", וגם אם פעוטות אחרים בקבוצה כן "הצליחו". תמיד רצוי לספק חיזוק חיובי על הניסיון, המאמץ והמחויבות ולהדגיש את המקומות שבהם כן הושגה המטרה.

חוג שחיית תינוקות בגיל שנתיים

בשלב ההתפתחותי הבא – בסביבות גיל שנתיים – הדגש עובר לפיתוח המוטוריקה העדינה ובהתאם חוג שחייה לתינוקות בגיל זה יכלול שלל משחקים במים שעבורם נדרשות יכולות מוטוריות שונות. עוד אלמנט חשוב שמתפתח במסגרת החוג בשלב זה הוא הכישורים החברתיים הראשוניים – בהתאם חלק מהפעילות תעודד שיתופי פעולה בין הילדים ואינטראקציות נוספות ביניהם. כמו כן נדרשת קביעות מסוימת – אם תינוקות בני עד שנה מפיקים תועלת משינויים וגיוון, בני ובנות השנתיים מפיקים תועלת דווקא מיציבות וחזרתיות על אותה פעולה ואותם משחקים.

בנוסף, בכל שלב של הפעילות – בין אם מדובר על חוג שחיית תינוקות בראשון לציון, שיעורי שחיית תינוקות בסביון, חוג בצפון, בדרום ובכל מקום בעצם – ישנה תועלת עצומה גם מבחינת ההתפתחות הפיזית, הן של שרירים (ובפרט חגורת הכתפיים) והן של מערכות חיוניות אחרות (לב-ריאות, המערכת החיסונית ועוד).