יום רביעי
17th אפריל 2024

פורטל עמק חפר » לימודים » מהי הדרך הטובה ביותר ללמוד לשחות בגיל מבוגר?

מהי הדרך הטובה ביותר ללמוד לשחות בגיל מבוגר?

אישה מבוגרת לומדת שחייה

בדרך כלל כשאנחנו שומעים על לימוד שחייה האסוציאציה המידית שצצה לנו בראש היא של ילדים קטנים ואפילו קטנים מאוד – בין גיל 4-5 ל-7-8 – שמתרגלים את התנועות הנדרשות כדי להתקדם במים, ואת ההורים הגאים עומדים על שפת הבריכה ומנציחים את התפתחות הילדים ובפרט את הפעם הראשונה שבה הם צולחים את הבריכה. אבל ישנם גם מצבים שבהם מי שלומד שחייה הוא אדם מבוגר. לעתים הסיבה לרכישת המיומנות בגיל מבוגר היא הרצון לעסוק בענף הספורט המתגמל מאוד הזה (שחייה נחשבת לספורט הבריא ביותר, הן בשל העובדה שהסיכון לפציעות הוא נמוך ביותר והן בזכות חיזוקן של מערכות רבות וחיוניות בגוף), לפעמים המניע ללימודי השחייה הוא רצון לבלות בבריכה עם הילדים ללא מגבלות וישנם גם מבוגרים שפשוט מבינים כי מוטב מאוחר מאשר לעולם לא. בעמוד זה תמצאו מידע מפורט אודות לימוד שחייה למבוגרים, כך שתוכלו להחליט אם ברצונכם לקפוץ למים ולצאת מהם מנצחים, וגם להבין מהי הדרך היעילה ביותר להשלים את הלימודים בהצלחה.

מהן הדרכים שבהן תוכלו ללמוד שחייה גם בגיל מבוגר?

לימוד שחייה בגיל מבוגר אפשרי בשלוש דרכים: לימוד עצמי, במסגרת קורס שחייה שמיועד לקהל מבוגר או בעזרת שיעורים פרטיים עם מדריך שחייה מקצועי (ורצוי כמובן בעל ניסיון בהדרכת מבוגרים). ברוב רובם של המקרים נבחרת אחת משתי הדרכים האחרונות. אם בחרתם לרכוש את המיומנות שנחשבת לבסיסית בכוחות עצמכם, ישנם מספר כללים שחובה להקפיד עליהם (פירוט בהמשך). בכל מקרה כדאי לקחת בחשבון כי למרות שהשחייה עצמה הינה פעולה פשוטה למדי בסופו של דבר, נדרשת הסתגלות למאפיינים הספציפיים של התנועה במים ושל השהות בתוך בריכה – כך שהאופציה של לימוד שחייה בעזרת אנשי מקצוע שזוהי מומחיותם תהיה ברוב רובם של המקרים יעילה יותר ותוכלו להשלים את הלמידה בזמן קצר יותר. אם יש לכם גישה חופשית לבריכה לאורך זמן רב, תוכלו כמובן לנצל אותה ולהתקדם בהדרגתיות, אבל אם כל כניסה לבריכה כרוכה בתשלום הרי שגם בהיבט הכלכלי לימוד שחייה עם מדריך הוא אפשרות נכונה יותר עבורכם.

על מה חובה להקפיד כשלומדים שחייה לבד?

כאמור דרך הלימוד המהירה ביותר, ולא רק המהירה ביותר אלא גם זו שמקנה את הסגנון הנכון ואת התנועות המדויקות (ובהתאם מקסימום תועלת מהפעילות הספורטיבית), היא חוג שחייה למבוגרים (כפי שגם לימוד שחייה לילדים מתבצע באופן המיטבי בהדרכתם של אנשי מקצוע מנוסים שלמדו את התחום וכבר סייעו לזאטוטים רבים להפוך לשחיינים לכל דבר). יחד עם זאת ישנם גם מבוגרים שלמדו לשחות בכוחות עצמם.

במקרים אלה מומלץ להקפיד על מספר כללים חשובים: ראשית, הדרגתיות. התקדמות איטית תסייע לכם לא להיקלע למצבים מסוכנים בבריכה ותצמצם גם את הסיכוי לכישלונות שעלולים לגרום לייאוש ולוויתור על הרצון לרכוש את המיומנות של השחייה. שנית, מומלץ בחום להגיע לבריכה בכל פעם עם מלווה – מישהו שכמובן יודע לשחות ושיהיה צמוד אליכם (גם אם בבריכה ישנה נוכחות קבועה של מציל).

ההמלצה השלישית היא לתרגל נשימות במים, ציפה והליכה עוד לפני תנועות השחייה. כך למשל תוכלו להתהלך במים בחלק הרדוד של הבריכה כדי להסתגל למים ולהבטיח נינוחות מרבית – גוף מתוח יתקשה לשחות, ולכן עדיף לוודא שאתם מרגישים בטוחים לגמרי במים. באופן דומה את התנועות של השחייה חשוב לבצע בהתחלה כשאתם צמודים לקיר, ולאט לאט ובהדרגה להתרחק ממנו.

סגנון השחייה שאיתו כדאי להתחיל הוא חזה. זהו גם הסגנון שנלמד ראשון במרבית המסגרות המקצועיות של לימוד שחייה למבוגרים, בעיקר לנוכח העובדה שהוא קל ללימוד ופשוט יחסית ליישום. לאחר שתשיגו שליטה מלאה בסגנון זה תוכלו ללמוד גם סגנונות נוספים, ובפרט גב, שכן לכל סגנון שחייה יתרונות אחרים ותועלות משלו במישור הפיזי.  

לימוד שחייה למבוגרים עם הידרופוביה

כאמור באופן כללי מומלצת האופציה של לימוד שחייה למבוגרים בעזרת מדריכים מנוסים, בין אם במסגרת קבוצתית ובין אם במתכונת של שיעורים פרטיים. כשמדובר על מבוגר עם פחד ממים ברמה כזו או אחרת, ההמלצה תקפה שבעתיים ולמעשה אין שום דרך אחרת פרט ללימוד של אחד על אחד עם מדריך או מדריכה שמתמחים בעבודה עם בעלי הידרופוביה. כדאי לדעת שלמרות נקודת המוצא המאתגרת, מדריכים מנוסים מצליחים לשחרר את הפחד מהמים ולהפוך גם מבוגרים שלא האמינו כי יצליחו לעבור בריכה שלמה לשחיינים נינוחים שמגלים, גם בגיל מאוחר, שהכל אפשרי.