יום שישי
29th מרץ 2024

פורטל עמק חפר » ספורט וכושר » לימודי שחיית מבוגרים – מהיכרות, הסתגלות הדרגתית ועד לשחייה מתקדמת

לימודי שחיית מבוגרים – מהיכרות, הסתגלות הדרגתית ועד לשחייה מתקדמת

אדם מבוגר שוחה

שחייה היא מיומנות בסיסית שבדרך כלל נרכשת בגיל צעיר יחסית, או אפילו צעיר מאוד – בין גיל 4-5 לגיל 11-12. אבל ישנם גם אנשים שמגיעים לגיל מבוגר בלי לדעת איך צולחים בריכה. גם בשלב הזה של החיים אפשר כמובן ללמוד לשחות, כשבמרבית המקרים הלימוד יהיה במתכונת של 1 על 1, עם מדריכה או מדריך בעלי ניסיון ספציפי בהנחלת היכולת הזו למבוגרים.

שלב ראשון – היכרות

השלב הראשון בהקניית יכולת השחייה למבוגרים הוא היכרות. ההיכרות מאפשרת למדריכים להבין מדוע נוצר הרצון ללמוד לשחות ומה בעצם מנע את רכישת המיומנות הבסיסית בגיל צעיר יותר (בפרט חשוב לדעת אם זהו פחד ממים ברמה כזו או אחרת, שזהו למעשה הגורם העיקרי להגעה לגיל מבוגר בלי לדעת לשחות).

ישנן 3 סיבות עיקריות למוטיבציה שצצה לפתע בגיל מבוגר יחסית – כשאנחנו הופכים להורים ורוצים לבלות עם הילדים בים ובבריכה ללא מגבלות, כשאנחנו סובלים ממצוקה רפואית ואחת ההמלצות היא לשחות (השחייה היא פעילות גופנית בריאה מאוד, שמחזקת את הגוף באופן יוצא דופן) וכשאנחנו רוצים להוכיח לעצמנו שאנחנו מסוגלים להתמודד גם עם פחדים עמוקים.

מידע רלוונטי נוסף הוא אם ישנן בעיות בריאות שמחייבות לשחות בסגנון מסוים. להיכרות תפקיד חשוב אחר – לסייע לאדם שלומד לשחות בגיל מתקדם לתת אמון במדריך או במדריכה. חשוב להבין כי למי שסובל מפחד ממים האמון המלא במי שיעזור לו להתגבר על הפחד הוא מפתח קריטי להצלחת הלימוד.

שלב שני – הסתגלות הדרגתית למים

כשהגורם ללימוד השחייה בגיל מבוגר הוא פחד ממים חשוב לפוגג אותו עוד לפני שמתרגלים את התנועות שמאפשרות לנו לעבור מצד אחד של הבריכה לצד השני. בהתאם נדרשת הסתגלות הדרגתית למים, בקצב שמותאם אישית לכל תלמיד או תלמידה. כדי להגביר את הביטחון ולפוגג את החששות ייעשה שימוש נרחב יחסית במצופים ושלל אביזרי עזר נוספים, מוקדשת תשומת לב רבה לאוריינטציה במים ולמודעות בכל רגע לגבולות הבריכה וכמו כן המדריכים מקנים לתלמידים המבוגרים טכניקות ייחודיות של נשימות במים (אחד המרכיבים העיקריים בחרדה במים הוא החשש שלא ניתן יהיה לנשום, ולכן חשוב לספק את הביטחון בהמשכיות הנשימה).

עוד מרכיב משמעותי בדרך להצלחה בשיעורי שחיית מבוגרים הוא התנסויות שונות – למשל ציפה על הבטן, ציפה על הגב, מעברים ביניהן והתקדמות בדרך זו. התנסויות גם מרגיעות את התלמידים וגם מעניקות להם סיפוק בזכות השלמתן, והביטחון העצמי שמתעצם ממפגש למפגש מאפשר לתלמידים לעבור להתנסויות יותר מאתגרות.

שלב שלישי – שוחים!

לאחר נטרול הגורמים לחששות ולהתנגדויות, רכישת הטכניקה עצמה פשוטה למדי. גם בסגנון חזה וגם בסגנון חתירה התנועות שיש לבצע כדי להתקדם במים (בלי לעמוד בהם, כמובן) הן די קלות להטמעה, ועם מעט תרגול תוך זמן קצר להפליא האדם מגלה פתאום שהוא שוחה בלי כל חשש – ובשיא הטבעיות.

גם את סגנון הגב, שנחשב לאחד הבריאים ביותר, ובמצבים רבים הוא המומלץ מכולם, תוכלו לרכוש יחסית בקלות ולגלות שגם כשאתם שוכבים על הגב בתוך המים ההתמצאות שלכם במרחב לא נפגעת כלל.

בדרך כלל לקראת קורס שחיית מבוגרים – שכאמור אפקטיבי במיוחד במתכונת של 1 על 1 אבל אפשרי גם במסגרת קבוצתית – השאלה היא תוך כמה שיעורים יודעים לשחות. התשובה משתנה בהתאם למאפיינים הספציפיים של כל אדם, אבל באופן כללי ניתן לומר שתוך זמן קצר!