יום חמישי
28th מרץ 2024

פורטל עמק חפר » בריאות » כלים מרכזיים המאפשרים התפתחות אישית

כלים מרכזיים המאפשרים התפתחות אישית

כלים מרכזיים שמאפשרים התפחות אישית

אחד המאפיינים הבולטים של המין האנושי הוא השאיפה להתפתח. גם כשטוב לנו, ובמיוחד כשאנחנו מרגישים פער משמעותי בין הרצוי למצוי, אנחנו מנסים לפתח בעצמנו יכולות חדשות שיעזרו לנו להגיע לחיים טובים יותר. הניסיון נתקל בלא מעט מכשולים. מכשול אחד הוא הקושי למצוא את המטרות האמיתיות שלנו בחיים. מכשול שני הוא הדחיינות וחוסר ההצלחה לייצר הרגלים שיובילו אותנו למטרה והמכשול השלישי הוא טראומות, פחדים וקונפליקטים שמצטברים אצלנו עם השנים וחוסמים את הדרך שלנו להתפתחות.

בעמוד זה תמצאו הסברים איך אפשר להתמודד עם המכשולים הנ"ל ובפרט איך NLP עוזרת לנו לצלוח אותם.

למה?

שאלת ה"למה?" היא שאלה קריטית בתוך כל התפתחות אישית, ולמרות זאת לא תמיד אנחנו מקדישים לה מספיק תשומת לב.

דוגמה טובה היא דיאטה. מי שינסה לרדת במשקל בלי לשאול את עצמו למה הוא עושה את זה עלול לגלות שהדיאטה אולי הצליחה, אבל החיים שלו לא טובים יותר (מה שגם עלול להוריד לטמיון את הישגי השינוי ולהחזיר את הקילוגרמים שירדו). לעומת זאת, אם נשאל למה לפני גיבוש התפריט החדש, ולמשל התשובה תהיה דימוי עצמי משופר, נרוויח פעמיים: קודם כל מקור מוטיבציה לרגעים הקשים, ובנוסף הבנה של מה חשוב לנו, ואולי מציאת עוד דרכים לחיזוק הדימוי העצמי כך שישתפר הסיכוי להגיע למטרה האמיתית שלנו.

עוד דוגמה נפוצה היא חיפוש בן/בת זוג – כשאנחנו שואלים את עצמנו למה בעצם אנחנו רוצים בן/בת זוג, קל לנו להבין מה באמת אנחנו צריכים וגם לבחור נכון.

המלצה: לשאול "למה?" על כל בחירה בחיים, כולל אלה היומיומיות שנראות לנו מובנות מאליהן.

עכשיו!

מרכיב חשוב אחר בכל תהליך התפתחות אישית הוא הנעה לפעולה מידית. במקרים רבים אנחנו מתקשים לראות את סוף הדרך ואת כל התהליך ולכן מרימים ידיים – אבל כשמייצרים הרגלים נכונים ובונים את היכולות בהדרגה, קל הרבה יותר ליישם את הכלים השונים להתפתחות אישית.

ההשוואה הטובה ביותר היא לפעילות גופנית. אם עד היום לא התאמנו בכלל ואנחנו רוצים להתחיל לעשות את זה, אין טעם להציב יעדים כמו 30 בריכות בחצי שעה. מן הסתם לא נצליח לעמוד בכך, ולמעשה אפילו המחשבה על כך שאין לנו סיכוי מובילה לדחיינות. לעומת זאת אם נגדיל באופן הדרגתי את מספר הבריכות, נצליח.

המלצה: לבנות תוכנית פעולה מסודרת, עם יעדים שניתן לעמוד בהם, וכזו שמתחילה כבר היום.

איך להתגבר על פחדים ודפוסי חשיבה שגויים?

גם כשמתנהלים על סמך ההמלצות הנ"ל התפתחות אישית עדיין לא מובטחת. הסיבה לכך היא שלכל אחד ואחת מאיתנו יש פחדים, אמונות חוסמות ודפוסי חשיבה שלא משרתים אותנו. בדרך כלל כל אלה הם תוצר של אירועים שליליים שחווינו. לפעמים הם עברו אלינו מההורים שלנו או שהם מייצגים תפישות חברתיות מקובלות – ובכל מקרה הם מעכבים אותנו מלהגיע לחיים שאנחנו באמת רוצים, גם כשאנחנו יודעים למה אנחנו עושים את מה שאנחנו עושים ואפילו מצוידים בהרגלים נכונים.

כאן נכנס לתמונה הקשר בין התפתחות אישית וNLP. באמצעות שיטה זו ניתן לזהות את כל אותם דפוסי חשיבה שגויים ואמונות שהן לא לטובתנו – וגם לנטרל אותם ביעילות. הבסיס לזיהוי המדויק הוא קשב לאדם, ולאחר מכן הפניית תשומת הלב שלו לכל אותן פרדיגמות שמפריעות לו להתפתח.

בשלב הבא נעשה שימוש בשלל כלים דוגמת דמיון מודרך כדי לפוגג את האמונות הלא נכונות והפחדים המכבידים – עוד סיבה לכך שהקשר בין התפתחות אישית וNLP חזק כל כך.