יום חמישי
25th אפריל 2024

פורטל עמק חפר » בריאות » דימיון מודרך בבית – איך עושים את זה נכון?

דימיון מודרך בבית – איך עושים את זה נכון?

דימיון מודרך בבית

היכולת לדמיין היא אחת היכולות המרתקות ביותר של המין האנושי. יש לא מעט עדויות לכך שדמיון עשוי לספק גם תועלת רבה – כך למשל יש סיפור מפורסם על קצין אמריקאי שנפל בשבי במלחת וייטנאם. במשך 7 השנים שבהן היה כלוא הוא דמיין שוב ושוב כיצד הוא משחק גולף. שבוע לאחר השחרור הוא עלה למגרש – ולמרות המצב הפיזי הבעייתי, בזכות האימונים האינטנסיביים בדמיון הוא הצליח להשיג תוצאה מדהימה. ישנם גם מחקרים בתחום הרפואה, למשל על הקשר בין מהירות ההחלמה לאחר אירוע לב לבין טיפולים בדמיון מודרך.

המסקנה המתבקשת: דמיון מודרך הוא כלי רב עוצמה – ובפרט כשלוקחים בחשבון את העובדה שאפשר לתרגל אותו גם בבית, בנוחות וביעילות.

על מה חשוב להקפיד כשמתרגלים דמיון מודרך בבית?

  • אווירה מרגיעה – כדאי לתזמן את תרגול הדמיון המודרך לשעות שבהן הבית שקט ואין הסחות דעת, לא מבפנים ולא מבחוץ. אפשר להשמיע ברקע מוזיקה שקטה או מדיטטיבית, בהתאם להעדפות של כל אחד ואחת.
  • תחושה נינוחה – חשוב לדמיין כשהגוף נינוח לגמרי. ישיבה לא נוחה עלולה לגרום למחשבות לנדוד אל התחושות הפיזיות, וחבל.
  • זמן – גם דמיון מודרך שנמשך 10 דקות מחולל פלאים, ובכל מקרה רצוי לפנות מספיק זמן לטובת התרגול כדי להפיק ממנו מקסימום תועלת.

למה חשוב להפעיל את כל החושים בדמיון?

על-מנת שתרגול דמיון מודרך בבית יהיה אפקטיבי במיוחד, נדרשת הפעלה של כל החושים – כלומר לדמיין גם מראות, גם קולות, גם טעמים, גם ריחות וגם תחושות. ככל שהדמיון עשיר יותר ומפורט יותר, כך המוח "מאמין" לו יותר, ומתייחס אליו כאל מציאות לכל דבר.

סביר להניח שבפעמים הראשונות שתנסו לדמיין, חלק מהחושים לא יופעלו. ככל שתתמידו בתרגולים, ותקדישו תשומת לב לאותם חושים שקשה לכם לדמיין אותם – כך גם הם ייכנסו לתמונה ויהפכו אותה לסוחפת באמת.

לא לשכוח נשימות

עוד מרכיב משמעותי בהצלחת תרגולי דמיון מודרך בבית הוא נשימות. נשימה נכונה מנקה את הגוף מרעלים, משפרת את העברת החמצן לכל תא ותא ומשדרגת גם את תפקוד המוח ובפרט את היכולת לדמיין. נשימה נכונה ממלאת את הבטן התחתונה באוויר ואז מוציאה אותו החוצה, בקצב המתאים ביותר לכל אדם. גם הגעה לנשימה שתהיה לא שטחית אבל גם לא עמוקה יתר על המידה, ובעיקר תשקיט את המוח ותסייע לו להתרכז בדמיון, מושגת בזכות תרגול והתמדה.

סוגי דמיונות מודרכים

אנחנו חיים בעידן שבו שפע אינסופי כמעט של מידע נגיש עבורנו, וממתין שננצל אותו. גם כשרוצים לתרגל דמיון מודרך בבית ניתן להיעזר בתכנים שמצויים באינטרנט, ובפרט כשרק מתחילים להפעיל את הכוח רב העוצמה הזה.

הדמיונות המודרכים נחלקים לקטגוריות שונות, בהתאם למטרה העיקרית. כך למשל ניתן למצוא דמיון מודרך להרגעה והפגת לחצים, דמיון לחיזוק הדימוי העצמי, דמיון מודרך להרפיה ולשינה עמוקה, לשחרור רגשות שליליים, לנטרול השפעת אירועי עבר בעייתיים, למלא את הגוף והנפש באנרגיות חדשות (למשל בבוקר), ליצירת שינויים משמעותיים והגשמה, ועוד.

הצהרות חיוביות עם אחיזה במציאות

דרך מומלצת להעצים את האימפקט של הדמיון המודרך היא לשלב בו הצהרות חיוביות. חשוב מאוד לתכנן באופן מושכל את ההצהרות, כך שהן יהיו כמובן חיוביות ומאוד מעצימות, ומצד שני כאלה שיש להן אחיזה אמיתית במציאות – וזאת משום שאפשר, ורצוי כמובן, לכוון את המוח אל תרחישים חיוביים, אבל בתנאי שהם אכן ישימים. כך לדוגמה "אני יכול להרשים מאוד את המנכל" לקראת ראיון עבודה חשוב היא הצהרה טובה יותר מ"אני תמיד מרשים את כולם".

האם כדאי לנסות לפרש סמלים ומוטיבים שעלו בדמיון?

תוך כדי תרגול דמיון מודרך בבית עולים בראש שלל אלמנטים ומוטיבים, כולל כאלה מפתיעים ו/או מסקרנים. זהו אחד הדברים היפים בדמיון, ובמקרים רבים ישנו רצון להבין מה המשמעות שעומדת מאחוריהם. אמנם יש סמלים אוניברסליים, אבל כדי שהפרשנות תהיה מדויקת ומהימנה נדרש ניסיון מקצועי בתחום. בכל מקרה, גם בלי להבין עד הסוף את מה שייצר עבורנו הדמיון, כדאי לתרגל באופן קבוע, גם לבד בבית וכמובן שעם מדריך מיומן התועלת גבוהה אף יותר.