יום שישי
29th מרץ 2024

פורטל עמק חפר » תיירות ונופש » רומא לתיירים – אטרקציות מומלצות והצעות לבילויים

רומא לתיירים – אטרקציות מומלצות והצעות לבילויים

חבילות נופש זולות לרומא

רומא היא דוגמה מצוינת לעיר עם עבר עשיר שמשולב בחוכמה בחיי היומיום בהווה ותורם לה ערך מוסף בלי להכביד עליה. ההתיישבות באזור הפורה שליד נהר הטיבר החלה כבר לפני כמעט 3,000 שנה, ובאופן טבעי לאורך ההיסטוריה הצטברו בעיר שהיוותה מרכז תרבותי, דתי ופוליטי אינספור אטרקציות.

מספר תושבי רומא הוא כ-2.7 מיליון. במטרופולין שסביבה חיים כמיליון בני אדם נוספים. העיר, שממוקמת במרכז איטליה, מושכת אליה עוד כ-25 מיליון איש בכל שנה, ומרכז רומא נראה כמעט בכל יום כמו חגיגה צבעונית גדולה של בני אדם מכל העולם. בירת איטליה, כמו המדינה כולה, אהובה מאוד גם עלינו הישראלים והיא נחשבת לאחד מ-5 היעדים הפופולריים מבחינתנו.

איך להרגיש בבית גם ברומא?

רומא משתרעת על שטח גדול מאוד של כמעט 1,300 קמ"ר אבל רוב האתרים התיירותיים מרוכזים בשבע גבעות שמרכיבות את מרכז העיר, כך שקל ונוח לטייל בה. בנוסף בירת איטליה היא עיר ים תיכונית באופיה ולישראלים טבעי להרגיש בה בבית. בכל מקרה נציגי נאזרין נמצאים גם ברומא, ועומדים לרשותכם בכל צורך שמתעורר.

נאזרין אתכם גם בדרך לארץ המגף: נשמח לסייע לכם למצוא טיסה לרומא במועד האופטימלי ובמחיר האידיאלי, אם תרצו נתאים עבורכם חבילת נופש בעיר בהתאם להעדפות שלכם ועוד דרך שבה תוכלו להבטיח לעצמכם חופשה מושלמת היא להיעזר בידע הרב שהצטבר אצלנו ב-40 שנות פעילות.

5 אטרקציות שממש לא כדאי לכם לפספס

רומא כאמור גדושה באטרקציות שלא כדאי לפספס. החמש שאהובות עלינו במיוחד הן:

הפורום

הפורום הוא מתחם רחב ידיים בין גבעת קפיטולינה לגבעת פאלאטין, והלב הפועם של רומא בתקופות המשמעותיות ביותר בהיסטוריה של העיר. המבנים השונים שמרכיבים את הפורום מספרים את סיפורה של האימפריה הרומית גם בעת העתיקה, גם בימי הביניים וגם בתקופת הרנסנס, וכשמשוטטים ביניהם אי אפשר שלא להרגיש את החיים ששקקו במקום ואת כל המאורעות שהתרחשו בו. האטרקציות העיקריות בפורום: שער טיטוס (שנבנה לכבוד כיבוש ארץ ישראל ולקיחתה של מנורת בית המקדש לרומא), מקדש יוליוס קיסר (שבו קבור הקיסר האגדי), מקדש ונוס ובו פסל של אלת היופי, החסד והאהבה ולצידה האלה רומא, מקדש סאטורנוס אליו היו מביאים הרומאים את ביכורי הפירות והירקות (עד שבשלב מסוים נדרשו להביא כסף וזהב…) ובזיליקת קונסטנטינוס.

מומלץ להקדיש זמן גם לגבעת פאלאטין – המרכזית מבין שבע הגבעות שמרכיבות את רומא והמקום שבו על-פי האגדה שמרה זאבה על שני תאומים שמאוחר יותר הקימו את העיר. בפארק שישנו כיום על הגבעה נמצאים שני ארמונות מעניינים ולידם מרחצאות של קיסר בשם ספטימוס סוורוס.

פיאצה נבונה

ברומא יש שפע כיכרות יפות שכיף לשוטט בהן או לשבת עם עוד המון תיירים ולהתרשם מהדולצ'ה ויטה האיטלקי – והיפה שבהן היא פיאצה נבונה. בכיכר המלבנית שבלב האזור העתיק של העיר נמצאת מזרקת ארבע הנהרות היפהפייה (ועוד שתי מזרקות חביבות לא פחות, מורו ונפטון), יש בה פסלים מרהיבים ומבנים מרשימים (ובפרט כנסיית סנט אגנס), וגם גלידריות, בתי קפה ומסעדות עם כל הטוב שיש למטבח האיטלקי להציע. בשעות הערב מתמלאת פיאצה נבונה בציירים ואמנים שתורמים גם הם לקסם שלה.

גני בורגזה

כרם גדול שהפך לגן פרטי, תחילה בסגנון צרפתי ולאחר מכן בסגנון אנגלי. כיום זהו פארק ציבורי גדול ושובה לב, שהכניסה אל רוב שטחו היא חינמית, והוא מציע מגוון בילויים ובפרט מפגש עם טבע יפהפה מעוטר ביצירות אמנות, מזרקות מעוצבות, אגם שאפשר לשוט בו ועוד. בלב הפארק נמצאת וילה בורגזה, מבנה מסוגנן שמשמש כגלריה מצוינת לאמנות, ועוד אתרים שכדאי להגיע אליהם הם וילה יוליה (בית הקיץ של משפחת בורגזה שהפך גם הוא למוזיאון), גן פסלים גותיים ייחודי והמרפסת על גבעת פיצ'יו שממנה תוכלו להשקיף אל רומא ולראות כמה היא יפה.

בזיליקת סנטה מריה מג'ורה

כנסייה גדולה ומפוארת שנמצאת על גבעה ליד קרית הוותיקן. הבזיליקה שנקראת על שמה של מרים אמו של ישו הוקמה במאה ה-4, שופצה ועוצבה מחדש לאורך השנים אבל גם שמרה על חלקים מהמבנה המקורי. כיום היא נחשבת לאחת הכנסיות החשובות לקתולים ומגדל הפעמון שלה הוא הגבוה ביותר ברומא. בתוך הבזיליקה ישנן 3 קפלות (כולל אחת שיצר מיכאלאנג'לו), תקרת זהב, פסיפסים מרתקים שמציגים סיפורים מהתנ"ך ומהברית החדשה, עמודי שיש מעוטרים, רצפה שכולה אלמנטים גאומטריים וגם העתק של פסל מפורסם של ישו כילד (הפסל המקורי נגנב ב-1994). על-פי אגדה מקובלת, הכנסייה נבנתה לאחר שאמו של ישו הופיעה בחלומו של אפיפיור בשם ליבריוס והנחתה אותו להקים כנסייה עבורה במקום שבו ירד למחרת שלג. למחרת, למרות שהיה זה אמצע הקיץ, נקודה מסוימת ברומא כוסתה פתיתי שלג ושם נבנתה הבזיליקה.

ארמון ברבריני

ארמון ברבריני הוא דוגמה לאדריכלות הרנסנסית במיטבה ובנוסף הוא משופע בציורי קיר של אמנים מוערכים. האולם המרכזי שלו הוכתר פעמים רבות כיצירת מופת, וכמו כן שוכנת בו הגלריה הלאומית לאמנות (שמציגה ציורים מהמאות ה-15 עד ה-18 ותערוכות נוספות מתחלפות). עוד אטרקציות מעניינות בארמון, שנבנה במאה ה-16 ועוצב מחדש בסגנון ונציאני במאה ה-17 (כשעבר ממשפחת ספורצה למשפחת ברבריני), הן החצר המדהימה, מדרגות הספירלה וחדר הנסיכה.

אם נסתפק ב-5 האטרקציות הנ"ל, הרומאים עלולים להיעלב מאיתנו – ולכן נציין עוד 5 אטרקציות: הקולוסאום שהוכתר כאחד משבעת פלאי העולם החדש, קרית הוותיקן ובפרט כנסיית פטרוס, המדרגות הספרדיות, גני טיבולי (שאמנם נמצאים מחוץ לרומא, במרחק של כ-30 ק"מ, אבל הנסיעה אליהם משתלמת מאוד) ומזרקת טרבי (שעל-פי האמונה מי שמשליך לתוכה מטבע יזכה לחזור לרומא ולבקר בעוד ועוד אטרקציות שיש בה).

רוצים לבלות ברומא יום מושלם? יש לנו כמה הצעות עבורכם

יש דרכים רבות לבלות יום מושלם ברומא. הידע הרב שהצטבר בנאזרין לגבי בירת איטליה והאפשרויות שאנחנו מציעים יכולים לעזור גם לכם לתכנן חופשה מהנה במיוחד. לפניכם מספר דוגמאות ליום רומאי שכולו נחת וסיפוק:

יום 1

חופשה ברומא כדאי להתחיל במקום שממנו צמחה העיר של היום: הפורום. עוד לפני הפורום אפשר לעבור בקולוסאום, המבנה העצום שנשאר ממנו קיר אחד, ולחשוב על מלחמות הגלדיאטורים של פעם ועל בידור להמונים היום. כדי לחסוך זמן בכניסה לפורום כדאי לקנות כרטיסים מראש או להשתמש בכרטיס רומא פאס (שמקנה כניסה חינם וללא תור לאתרים רבים וגם נסיעה חופשית בתחבורה ציבורית). כדאי לקחת בחשבון שרוב שטח המתחם חשוף לשמש, ולהיערך בהתאם. ישנם סיורים מודרכים במקום ואפשר גם לטייל בין האתרים השונים לבד. אחרי הפורום וגבעת פאלאטין ומנת ההיסטוריה הגדושה, ניקח פסק זמן באחד המקומות הקסומים (וגם הרומנטיים) של רומא – גן התפוזים (ג'ארדינו דלי אראנצ'י, שנקרא גם פארק סאוולו). הגן נמצא על גבעת אבנטינו והנוף שנשקף ממנו מרחיב את הנשימה ומזכיר לנו עד כמה החיים יכולים להיות יפים. התחנה הבאה היא קמפו די פיורי, כיכר נעימה שפועל בה שוק ירקות ופירות שוקק חיים וסביבו רחובות מעניינים שנקראים על שם בעלי מקצוע (עושי הכובעים, עושי הקשתות ועוד). קמפו די פיורי הוא גם מקום מצוין לאכול בו את ארוחת הצהריים. את החצי השני של היום נקדיש לפיאצה נבונה, שם עם קצת מזל נזכה גם לראות הופעות רחוב מוצלחות, ולפנתיאון של רומא – מבנה שהוקם לפני כ-1,900 שנה ושגם היום מהווה פלא אדריכלי ייחודי ומקום ששוררת בו אווירה שלא תרגישו באף מקום אחר (בין השאר בזכות כיפת הענק, 43 מטר קוטרה, שבמרכזה חור בקוטר 9 מטר שדרכו חודרת השמש). הכניסה לפנתיאון חינמית, אבל התור עלול להיות ארוך. בסמטאות שבאזור מסתתרות כמה מהגלידריות הטובות ביותר של בירת איטליה, והן מספקות סיום מתוק במיוחד ליום מושלם.

יום 2

עוד יום מושלם ברומא מתחיל בארמון ברבריני ובכיכר בעלת שם זה שנמצאת בסמוך. התחנה הבאה גם היא כיכר: כיכר אספניה, שלמרגלות המדרגות הספרדיות – 136 מדרגות שאפשר לשמוע בהן עשרות שפות, ולראות עשרות חיוכים למצלמה. אחרי המדרגות והמפגש מעורר האופטימיות עם בני אדם מכל הגילאים ומכל העולם שלכולם חיוך רחב על הפנים, נמשיך לגני בורגזה. כדאי לבלות במקום כמה שעות נינוחות, ואפשר גם למצוא פינה מתאימה לטובת פיקניק טעים. מבורגזה נרד אל פיאצה דל פופולו – הכיכר של העם. בפיאצה דל פופולו אובליסק מצרי בגובה 36 מטר שנמצא בתוך מזרקה גדולה, כנסייה רנסנסית יפה בשם סנטה מריה דה פופולו (שיש בה, בין השאר, פסיפס של רפאל שמתאר את בריאת העולם), הופעות של אמני רחוב מוכשרים ולעתים גם הפגנות. מהכיכר יוצאות 3 דרכים מרכזיות ואנחנו נבחר בויה קורסו – רחוב שמוביל אל עוד כיכר רומאית יפה, כיכר ונציה, ומהווה בעצמו אטרקציה תיירותית אהובה בזכות החנויות הרבות שבו (רשתות אופנה גדולות, מותגים יוקרתיים וגם אופציות עממיות יותר שגם הן מביאות לידי ביטוי את האסתטיקה האיטלקית הכובשת). בכיכר ונציה נשא הרודן מוסוליני את נאומיו, ומעודד לגלות שכיום יש במקום בני אדם שפשוט נהנים מהחיים. בנוסף ניתן להיתקל לפעמים בכיכר בשוטר תנועה שמנסה לעשות סדר בכאוס התחבורתי (בכיכר אין רמזורים) כשהוא עוטה כפפות לבנות. התחנה האחרונה ליום המושלם היא מזרקת טרבי – כדי שנוכל להשליך אליה מטבע ולחזור גם בעתיד לרומא.

יום 3

טרסטוורה (Trastevere) היא שכונה טרנדית במיוחד, אם תרצו הנוטינג היל של רומא. כדאי להגיע אליה מוקדם כדי לראות אותה מתעוררת, לשתות קפה עם הרומאים הפטפטנים והקולניים ולאכול ארוחת בוקר איטלקית מצוינת. אפשר "סתם" לשוטט בשכונה ואפשר להיכנס לוילה פרנזינה (מוזיאון יפה שפתוח רק עד 13:00), לגנים הבוטניים שבגבעת ג'אניקולו (שמציעה גם תצפית מוצלחת על רומא כולה), ואם הגענו לטרסטוורה ביום ראשון כדאי להקדיש שעה-שעתיים גם לשוק הפשפשים הענקי פורטה פורטזה. אחרי ארוחת צהריים באחת המסעדות החביבות והמוצלחות של השכונה, נעבור לוותיקן. מבחינה פורמלית קרית הוותיקן היא מדינה עצמאית, אבל בפועל היא חלק בלתי נפרד מרומא – וכדאי להקדיש לה חצי יום. תחילה נבקר במוזיאון הוותיקן, מתחם שכולל מספר מוזיאונים ומציע 4 מסלולים שונים, כולם מעניינים וכולם מסתיימים בקפלה הסיסטינית – המבנה שמפורסם בזכות הציורים המתארים את חיי ישו וחיי משה ובעיקר הודות ליצירה המופלאה של מיכאלאנג'לו "יום הדין". עוד תחנת חובה בוותיקן היא כיכר פטרוס הקדוש והבזיליקה בעלת אותו שם. הכניסה לכנסייה, שהיא אחת הגדולות בעולם, חינם. בוותיקן ישנם גם גנים יפהפיים שבהם ביצורים מימי הביניים. ברוב ימות השבוע (חוץ מראשון ורביעי) אפשר להשתתף בסיור מודרך אולם קחו בחשבון שהוא יחסית יקר (32 יורו). את היום נסיים בטירת סנט אנג'לו ובגשר המלאכים שנמצאים במרחק הליכה קצרה מהוותיקן. מהקומה העליונה של הטירה נשקפת רומא במלוא הדרה, והסיור במקום – ששימש גם ככלא ובין השאר הוצא בו להורג ג'ורדנו ברונו, שהוכרז ככופר בדת כי התעקש שהיקום הוא אינסופי –  מעורר מחשבה. לאורך הגשר שצמוד למצודה פזורים פסלי מלאכים ענוגים שיצר ברניני. כדאי לתזמן את ההגעה לקראת שעת השקיעה, כשהמלאכים נעטפים בהילה, ולזכות במראה קסום שתזכרו גם הרבה אחרי שתחזרו לישראל.

איך להגיע משדה התעופה לעיר ואיך כדאי להתנייד ברומא?

טיסות לרומא נוחתות במרבית המקרים בשדה התעופה הבינלאומי שנקרא על שמו של לאונרדו דה וינצ'י. שדה נוסף, שבו נוחתים צ'רטרים, נקרא צ'אמפינו. שדה התעופה לאונרדו ממוקם במרחק של כ-25 ק"מ מרומא, ליד עיר בשם פיומיצ'ינו, וב-2017 עברו בו כ-40 מיליון בני אדם. ניתן להגיע ממנו אל העיר עצמה ברכבת, באוטובוס או במונית, ועוד אופציות הן שירות העברות או השכרת רכב.

הרכבת המומלצת היא לאונרדו אקספרס של חברת Trenitalia. שעות הפעילות שלה הן 6:30-23:30, התדירות היא פעמיים בשעה, הנסיעה נמשכת כ-30 דקות והעלות היא 14 יורו. רכבת זו הינה רכבת ישירה לטרמיני, תחנה מרכזית ברומא שבה יש גם גישה למטרו. אופציה נוספת היא קו FL1 שיוצא מדי רבע שעה ומגיע למספר תחנות ברומא. הנסיעה נמשכת עד 55 דקות והמחיר הוא 8 יורו.

אוטובוסים מלאונרדו דה וינצ'י למרכז רומא מופעלים על-ידי שתי חברות: השאטל של Terravision נוסע בלי לעצור עד לתחנת טרמיני במחיר של 5 יורו. שימו לב שהתדירות היא אחת לשעה, ושעות הפעילות הן 5:35-23:00. השאטל של SIT Bus יוצא בתדירות של אחת ל-30 דקות ופועל בין 8:30 לחצות וחצי. המחיר – 8 יורו. משך הנסיעה באוטובוסים הוא כ-55 דקות. בשעות הלילה ישנם שאטלים של חברת Cotral שעוצרים גם לפני טרמיני ועל כן הנסיעה נמשכת זמן רב יותר.

האופציה הנוחה ביותר היא מונית. חשוב להקפיד לעלות רק על אלה המורשות (הן לבנות והמספר שלהן רשום על הצד). התשלום קבוע – כ-50 יורו (המחיר משתנה בהתאם ליעד בעיר וכולל מזוודות לעד 4 נוסעים). אם תרצו שירות העברות או לשכור רכב נשמח לעזור לכם. בכל מקרה בעיר עצמה אין צורך ברכב שכור – התחבורה הציבורית של רומא יעילה למדי וכוללת 2 קווי מטרו (A ו-B, שמצטלבים בתחנת טרמיני והתדירות שלהם היא כל 5-7 דקות) ועשרות קווי אוטובוס (כולל מיניבוסים חשמליים) שקל מאוד להתמצא בהם ובתחנות שלהם, והם מגיעים לכל היעדים התיירותיים הפופולריים.

כדי לנצל באופן משתלם את כל האופציות, ניתן לרכוש כרטיס יומי בעלות 4 יורו, כרטיס ל-3 ימים בעלות 11 יורו וכרטיס לשבוע שלם במחיר 16 יורו. הכרטיסים תקפים הן למטרו והן לכל קווי האוטובוס.

מתי כדאי להגיע לרומא?

הסתיו והאביב נחשבות לתקופות שבהן הכי כדאי לטייל ברומא, אם כי גם בקיץ ואפילו בחורף מזג האוויר סביר. בין דצמבר לפברואר הטמפרטורה הממוצעת בשעות היום 9 מעלות (קר אבל לא קפוא) וישנם כ-10 ימי גשם בחודש. בקיץ רומא חמה ולחה, בדומה למישור החוף שלנו, ואין בה גשם. ביולי ובאוגוסט מגיעים לבירת איטליה תיירים רבים, והעיר עלולה להיות צפופה וגם יקרה יחסית. בספטמבר-אוקטובר ובאפריל-מאי יש מעט גשם, הטמפרטורה הממוצעת ביום היא 17 מעלות וכל מי שמגיע לרומא נהנה מתנאים אידיאליים לחופשה מושלמת.