יום חמישי
25th אפריל 2024

פורטל עמק חפר » דת ורוחניות » שריפת גופות – עלויות כספיות

שריפת גופות – עלויות כספיות

שריפת גופות מחיר

כשאנחנו חושבים על המוות – ואנחנו לא אוהבים לחשוב על המוות, אולם מבינים שהוא בלתי נמנע – בדרך כלל האסוציאציה היא קבורה. כדאי לדעת שישנה עוד אופציה: שריפת גופות לאחר המוות היא מנהג מקובל מאוד במדינות רבות ברחבי העולם, וגם בארץ יותר ויותר בני אדם בוחרים בפתרון זה.

שריפת גופות לאחר המוות – רקע

שריפת גופה לאחר המוות הייתה מקובלת מאוד לאורך ההיסטוריה בתרבויות רבות ובפרט באזור הים התיכון. כיום זוהי האופציה הרווחת ביפן (כמעט ב-100% מהמקרים), באנגליה (כ-70%), בקנדה (גם כן כ-70%), בשווייץ (כ-80%) בעוד מדינות רבות ובהן דנמרק, צ'כיה, אוסטרליה ושוודיה.

חשוב להדגיש כי אפשרות זו הינה חוקית לחלוטין גם בישראל, וכי גם בתנ"ך מופיעים אזכורים לשריפת גופות לאחר המוות. היהדות האורתודוקסית אמנם לא נוהגת לבחור באפשרות זו, אולם יהודים רפורמיים זאת לעתים וכמובן שלחילונים שבינינו ישנו חופש בחירה מלא גם לגבי הדרך שבה ירצו להיפרד מן העולם.

שריפת גופה מתבצעת במתקן מיוחד שנקרא אוֹפְרָה. לאחר הפעולה עצמה, שנמשכת כ-90 דקות בדרך כלל, האפר מצונן ואז מועבר לכלי מיוחד שמגן עליו. מאז שהאופציה החלה להיות מוצעת בארץ, בתחילת המאה ה-21, ישנה מודעות הולכת וגדלה ליתרונותיה המשמעותיים. בהתאם כיום יותר ויותר ישראלים מתעניינים באפשרות זו, וכשמדברים על שריפת גופות בישראל כמה עולה השירות הוא כמובן שאלה מתבקשת.

עלות השירות

כשמתלבטים בין קבורה באדמה לבין שריפת גופות מחיר כל אופציה הוא כמובן פקטור. באופן כללי חשוב להבין כי האופציה החדשה יחסית של שריפת הגופה לאחר המוות אינה יקרה יותר בהשוואה לקבורתה באדמה, ולעתים אף זולה יותר. העלות נקבעת בהתאם לשירות הנדרש – האם הוא כולל את פיזור האפר במקום ייחודי או שמא האפשר נשמר בכלי מיוחד בבית המשפחה, האם המשפחה זקוקה לעזרה בארגון טקס הלוויה, ועוד.

ההיבט הסביבתי

כשמתלבטים בין קבורה לבין שריפת גופות מחיר משמעותי נוסף הוא זה שמשלמת את הסביבה. מבחינה זו שריפת גופות היא אופציה אקולוגית בהרבה בהשוואה לקבורה באדמה: ראשית, ישראל היא מדינה קטנה והשטחים ההולכים ומתרחבים של בתי הקברות, גם כשישנה קבורה בקומות, גוזלת קרקעות משימושים חשובים אחרים. שנית, מרכיבים מסוימים בגופות עלולים לחלחל אל מי התהום, דבר שכמובן אינו רצוי. עוד כדאי לדעת בהקשר זה כי שריפת הגופה מתבצעת ביעילות מרבית כך שכמות האנרגיה הנחוצה להפעלת אופרה מינימלית, ובנוסף האופרה בנויה כך שזיהום האוויר כתוצאה מפעילותה נמוך ביותר.