יום חמישי
25th אפריל 2024

פורטל עמק חפר » בנייה, עיצוב ושיפוצים » קבלן רשום "למכירה" – מה זה אומר? – כל מה שאתם צריכים לדעת

קבלן רשום "למכירה" – מה זה אומר? – כל מה שאתם צריכים לדעת

מהי בניה קלה

היתרונות המשמעותיים של הרישום בפנקס הקבלנים שמנהל משרד השיכון הובילו ליצירת ענף חדש: מסחר בחברות שנכללות בפנקס. ישנם גופים שונים שמציעים קבלן רשום למכירה – כך שהרוכש, מן הסתם איש מקצוע בענף הבנייה, יכול לממש גם הוא את כל האפשרויות שפתוחות רק בפני קבלנים רשומים. בעמוד זה תוכלו למצוא מידע אודות כדאיות המהלך, הדרך הישירה להפוך לקבלן רשום והתועלות הרבות של ההופעה בפנקס הנ"ל.

העלות של קבלן רשום למכירה

את התועלת של רישום בפנקס הקבלנים נפרט בהמשך העמוד, אבל עוד קודם לכן חשוב להבין שהעלות של קבלן רשום למכירה עשויה להיות גבוהה מאוד. המחיר משתנה בהתאם לענף הספציפי שבו נדרש הרישום (למשל שיפוצים, שלד, תשתיות ועפר, חשמלאות ותקשורת במבנים, בנייה באופן כללי ועוד), לפי סיווג של הקבלן הרשום (מ-1 שהוא הנמוך ביותר ועד 5 אשר מאפשר פעילות ללא מגבלה כספית) וכמובן על סמך יכולות ניהול המשא ומתן הספציפיות של הצדדים.

בכל מקרה מדובר בעלות גבוהה – ולכן כדאי לכל איש מקצוע בתחום לשקול במקביל גם אפשרויות אחרות, ובפרט להגיש בעצמו בקשה לרישום בפנקס הקבלנים.

התועלת הגבוהה של רישום בפנקס הקבלנים

לא בכדי מוצמד תג מחיר גבוה לכל קבלן רשום למכירה – מי שנכלל בפנקס הקבלנים נהנה מתועלות כבדות משקל ובעלות ערך גבוה.

התועלת הראשונה היא האפשרות לבצע פרויקטים בקנה מידה כספי משמעותי. קבלן לא רשום מורשה עפ"י חוק לבצע עבודות שהתמורה עבורן היא עד 90,471 ש"ח (כשמדובר בענף שמשרד השיכון מגדיר כ"ראשי") ואפילו פחות מכך, רק 47,255 ש"ח, כשמדובר על ענף משני. קבלנים רשומים לעומת זאת מורשים לחתום על חוזים גבוהים הרבה יותר, של מיליוני שקלים, בהתאם לענף ולסיווג.

התועלת השנייה היא האפשרות להשתתף במכרזים ממשלתיים. מאז הרפורמה המקיפה בתחום רישוי הקבלנים בשנת 2018, קבלן לא רשום מנוע מלהגיש הצעות למכרזים אלה – גם אם בעבר השתתף בהם ואף ביצע עבודות לשביעות רצונם המלאה של הגופים הממשלתיים. כל מכרז כזה עשוי לספק הכנסה יציבה לטווח ארוך, כך שלא פלא שיש גם מי שמחפש לקנות חברה שהיא קבלן רשום.

עוד תועלת בלתי מבוטלת היא האפשרות להעסיק עובדים זרים באופן ישיר וללא צורך בעמלות תיווך למיניהן. בנוסף הסיכוי שחברת ביטוח תתנער מפוליסה רלוונטית אם חלילה מתרחשת תאונת עבודה פוחת במידה משמעותית אחרי הרישום בפנקס של משרד השיכון, וכמו כן יש לכך תרומה למיתוג נכון של אנשי מקצוע וחברות בענפי הבנייה השונים.

איך להירשם בפנקס הקבלנים?

במקום לחפש קבלן רשום למכירה אפשר כאמור לעבור את הליך הרישום ולהופיע ישירות בפנקס הקבלנים. התנאים הבסיסיים הם שילוב של הכשרה וניסיון מעשי. הקריטריונים הספציפיים משתנים מענף לענף, כשלמשל בענף הבנייה בוגרי בתי ספר להנדסאים נדרשים ל-4 שנות ניסיון ואילו בענף השיפוצים קבלנים מתבקשים להציג הוכחות ל-5 שנות ניסיון וכן לעבור מבחן בקיאות (גם בתחומי השיפוצים וגם בבטיחות וגיהות). תנאי נוסף לרישום המתגמל מאוד הוא היעדר הרשעות בעבירות הקשורות לעיסוק המקצועי, אלא אם כן חלפו 3 שנים או יותר ממועד ריצוי העונש.