יום ראשון
5th מאי 2024

פורטל עמק חפר » תוכן שיווקי » מהו דימום השתרשות?

מהו דימום השתרשות?

דימום לפני קבלת המחזור החודשי או ממש ברגעים בהם את אמורה לקבל את הווסת, יכול להעיד על דימום השתרשות – אחד התסמינים המקדימים של הריון. אמנם לא כל התערבות מלווה בדימום, ולעיתים הוא כל כך חלש שכלל לא תבחיני בו ויחד עם זאת, גם כשהוא מופיע כל עוד מדובר בדימום השתרשות, זה לא אמור להדאיג אותך. מדובר בעדות שיכולה להיות מאוד מרגשת אם את אכן מצפה להיכנס להריון. הבנה של מקור הדימום, מהותו ובה הוא שונה מסוגים אחרים של דימום מהנרתיק חשובה, כדי להכיר את הסיטואציה, להבין את ההבדלים בין מצבים אחרים ובמקרה הצורך לפנות לרופא/ה.

מה זה אומר דימום השתרשות?

לאחר שהזרע מפרה את הביצית, היא אמורה להשתרש בדופן הרחם וכך מתחיל להתפתח ההריון. הליך זה יכול להיות מלווה בכתמים או דימום קל שאופייני לתחילת ההריון אצל 1 מתוך כל 3 נשים. זה קורה בעקבות פירוק של כלי דם קטנים הנמצאים ברירת הרחם, ומושפעים מתזוזת הביצית והתפתחות העובר. מכיוון שמדובר בתחילתו של ההריון, דימום השתרשות יכול להיות מלווה בתסמינים נוספים כדוגמת רגישות בשדיים, כאבי ראש וגב תחתון, בחילות, התכווצויות בבטן ושינויים במצב הרוח. דימום השתרשות מתרחש בדרך כלל בין הימים 10-14 למחזור, ממש בצמוד להופעת המחזור החודשי. לכן, חשוב שתדעי כי דימום קל או כבד אינו בהכרח מעיד על תחילתו של הריון. ייתכן כאמור כי מדובר בהופעת הווסת, בביוץ, בהריון מחוץ לרחם או בתופעות נוספות הדורשות התייחסות וטיפול.

ההבדלים בין דימום השתרשות לווסת – איך אפשר לדעת?

בין שני סוגי הדימום יש לא מעט הבדלים, עם דגש על  עוצמת הדימום, צבעו של הדם ומשך הדימום.  לעומת ההשתרשות המאופיינת בדימום קל, קצר ( 3-7 ימים) שצבעו בדרך כלל ורדרד או חום, המחזור החודשי מאופיין בדימום הרבה יותר כבד שאורך שבוע ימים, צבעו חום אדום כהה, והוא מכיל קרישי דם. הפלה או הריון חוץ רחמי לעומת זאת, מתרחשות בדרך כלל לאחר ארבעה שבועות ולעיתים מלווים בתסמינים נוספים כדוגמת התכווצויות וכאבי בטן, חום, וצמרמורות.

האם דימום השתרשות יכול להיות מסוכן להריון או לעובר?

בעקרון לא. יחד עם זאת, אם את חווה דימום ממושך או כבד, או שאת לא מזהה את סוג הדימום, חשוב שתפני בהקדם לרופא/ת הנשים או לכל גורם רפואי שיכול לתת לך מענה מיידי ודחוף.

את המאמר כתב ד"ר גיא גוטמן .