יום שישי
10th מאי 2024

פורטל עמק חפר » טיסות » הכנה לקורס טיס – מיום המיונים והמבחן הפסיכוטכני ועד לגיבוש

הכנה לקורס טיס – מיום המיונים והמבחן הפסיכוטכני ועד לגיבוש

מטוס

קורס טיס הוא חוויה מעצימה מאוד שבסופה הזדמנות להפוך לטייסים בחיל האוויר הטוב ביותר בעולם, או לשרת בו בתפקידים משמעותיים אחרים. בהתאם צעירים רבים מנסים מדי שנה להתקבל לקורס – וכדי לעבור את כל השלבים התובעניים חשוב לדעת מה מצפה לכם. בעמוד זה תמצאו הסברים לגבי הדרך אל הקורס היוקרתי וטיפים שיעזרו לכם להתכונן אליו באופן אופטימלי.

האם אתם באמת רוצים להיות בקורס?

חלק מהמגיעים למבדקים לקורס הטייס, ואפילו לקורס עצמו, עושים זאת מהסיבות הלא נכונות: רצון לזכות ביוקרה, לחצים משפחתיים וכו'. לפני שיוצאים לדרך כדאי לזכור שמדובר בשירות של 10 שנים, כך שרק לקראת גיל 30 תוכלו לחזור להיות אזרחים. בנוסף קחו בחשבון שבמקביל לאימונים הצבאיים והטיסות שמספקות כמובן חוויות מופלאות נדרשים פרחי הטייס לצלוח לימודים אקדמיים מתישים לתואר ראשון, ורק אם אתם באמת חושבים שתוכלו להגשים את עצמכם דרך הקורס – הגישו מועמדות אליו.

מבחן פסיכוטכני

עוד לפני הליך המיון של חיל האוויר תגיעו ללשכת הגיוס לצו הראשון. במסגרת היום החשוב הזה תעברו מבחן פסיכוטכני, שכולל שאלות מילוליות, צורניות וכמותיות. באינטרנט תוכלו למצוא בקלות שלל דוגמאות וכדאי לעבור עליהן כדי לדעת מה מצפה לכם ולתרגל את היכולות השונות הרלוונטיות. שימו לב – לתוצאות המבחן השפעה רבה על הקב"א והדפ"ר שלכם, ומאחר שרק בעלי קב"א 54 ומעלה ודפ"ר 60 או יותר מקבלים זימונים למיונים לקורס טיס, חשוב לעבור את המבחן בהצלחה.

חלק נוסף בצו הראשון הוא ועדה רפואית – הדרישות מפרחי הטיס הן פרופיל 82 ומעלה בלי סעיפים פוסלים (אסתמה, לקויות שמיעה, מיגרנות, משקפיים עם מספר גדול או בעיות אורתופדיות רציניות).

יום המיונים הראשון – סימולטור הטיסה

המרכיב החשוב ביותר ביום המיונים הראשון הוא תפעול סימולטור טיסה.

במהלך היום תקבלו הזדמנות לתרגל את הסימולטור ולהגיע לשליטה טובה ב"מטוס" מבחינת המהירות, הגובה (כולל עליות וירידות), מרחק מ"מטוס אויב" וירי עליו. חשוב להבין שהביצועים שלכם נבחנים בשלל אספקטים, ולכן חשוב לשמור על מוטיבציה גבוהה וריכוז גם אם לכאורה אתם לא "מצליחים" – יש לא מעט אנשים שיצאו מהסימולטור הראשון משוכנעים שהם לא עברו את המבחן, ובסופו של דבר הפכו לטייסים בכירים בחיל האוויר…

המלצה נוספת היא לתרגל את השליטה במטוס באמצעות הגעה לסימולטור הטיסה המשוכלל כאן ב"טייסת", וכך לצבור גם ביטחון עצמי.

יום המיונים הראשון – חלק שני

מי שמצליח לעבור את סימולטור הטיסה נשאר בחצרים לחלק השני של יום המיונים הראשון. חלק זה כולל 3 מבחנים:

א. חשיבה כמותית – מבחן אמריקאי עם 30 שאלות שצריך לענות עליהן בחצי שעה. בין הנושאים: שברים, אחוזים, בעיות תנועה, יחס, שטחי צורות גאומטריות, הסקה כמותית, חזקות ועוד. המבחן לא קל, ומומלץ לתרגל את הנושאים הנ"ל כדי לרענן את הידע שלכם במתמטיקה.

ב. מבדק דינור – מבחן מאתגר במיוחד שכולל גם הוא 30 שאלות וחצי שעה לענות עליהן. בכל שאלה מוצגת על מסך גדול קוביה (תלת ממדית) ועליה נקודות נעות. המשימה שלכם היא להחליט אילו נקודות נפגשות והיכן יתרחש המפגש. היכולת שנבחנת היא כמובן ראיה מרחבית – אם תרצו תוכלו לפנות למכונים שמכינים מועמדים לקראת המבחן הזה, או פשוט לסמוך על עצמכם ועל היכולות שלכם.

ג. מטוס במרחב – 30 שאלות אבל רק 25 דקות. כל שאלה היא תמונה מנקודת מבט של טייס כלפי חוץ, והמשימה שלכם היא לקבוע כיצד נראית אותה תמונה כשמסתכלים אל המטוס מהקרקע (על בסיס מיקום הים, האדמה והאוויר).

יום המיונים השני – עוד סימולטור טיסה

ביום המיונים השני שוב תיכנסו אל סימולטור טיסה והפעם המבדק ארוך יותר ותובעני יותר וכולל משימות כמו הישארות במרחק קבוע ממטוס אחר, התמודדות עם נורות אזהרה ושלל פקודות שמגיעות בקשר, שימוש באמצעי הגנה נגד נ"מ ועוד. בהתאם גם ההמלצה לתרגל שליטה בסימולטור מתחדדת.

לאחר מכן תעברו מבדקי אישיות שונים, שאליהם מן הסתם אין צורך להתכונן – רק להבין שהבחירה הנכונה היא תמיד כנות מלאה.

יום המיונים השלישי – ראיון עם פסיכולוג ובדיקות רפואיות

גם אל יום המיונים השלישי אין צורך להתכונן – רק להגיע עם מוכנות לחשיפה מלאה והקפדה על תשובות כנות.

גיבוש טייס

מי שעובר את כל ימי המיונים מוזמן לגולת הכותרת של תהליך המיון והסינון – שבוע הגיבוש, וליתר דיוק 5 ימים של משימות אינטנסיביות שבוחנות יכולות מנטליות, יכולות פיזיות, התמודדות נכונה עם קשיים רגשיים ועם מצבי לחץ שמן הסתם מעולם לא נתקלתם בהם וגם כושר מנהיגות, תושייה ועוד.

הצלחה בשבוע זה מובילה אתכם לקו הסיום, שהוא בעצם גם נקודת התחלה, קורס הטייס עצמו. בהצלחה!