יום שישי
19th אפריל 2024

פורטל עמק חפר » ספרות וכתיבה » איך להוציא לאור ספר ראשון?

איך להוציא לאור ספר ראשון?

איך להוציא לאור ספר ראשון

הוצאה לאור של ספר ביכורים היא תמיד הגשמת חלום שברירי מטבעו שיש להפוך אותו למציאות בעדינות ובאופן מושכל במיוחד. יש אפילו שיאמרו שספר ראשון משול לתינוק שמגיח לאוויר העולם וזקוק לטיפול רגיש וטיפוח במגוון רחב של היבטים.

ספרינט מתמחה בהפיכת כתב יד לספר מוקפד ובליווי אישי וצמוד של הסופר או הסופרת אל הרגע הנכסף שבו הם מחזיקים בידיהם את היצירה המוגמרת, ואפילו רואים אותה בחנויות הספרים כשהיא בידי אחרים, שמעלעלים בספר, מגיבים אליו – ורוכשים אותו.

השלבים העיקריים של הוצאת ספר ביכורים

השלב הראשון בדרך להפיכת כתב היד שלכם לספר הראשון ששמכם מתנוסס על כריכתו הוא עריכה ספרותית. סופרים מנוסים, ובעיקר המצליחים שבהם, יודעים היטב עד כמה משמעותי חלקם של עורכי כתבי היד שלהם בתוצר המוגמר, הספר, ועבור מי שעבורו זהו ספר ביכורים על אחת כמה וכמה חשובה עריכה זו. בין השאר מבטיחה עריכה ספרותית מקצועית מבנה מדויק יותר לספר, בהתאם לעלילה שרקחתם ולדמויות שיצרתם, ומסייעת להביא לידי ביטוי מיטבי את הסגנון הייחודי של כל סופר וסופרת – והכל תוך דיאלוג מתמיד ביניכם לבין העורכ/ת.

בנוסף לעריכה הספרותית, שמתמקדת בתוכן, כלומר בדמויות ובעלילה, וכן בסגנון הכתיבה, נדרשת עריכה לשונית. עריכה זו מתמקדת בפן הטכני יותר של הכתיבה, כלומר תחביר, דקדוק, פיסוק ושגיאות כתיב (שהן חלק בלתי נפרד מכל כתב יד, גם של סופרים ותיקים).

לאחר שתי העריכות יתבצע עימוד. שלב זה נועד להפוך את הספר לידידותי יותר לקוראים, באמצעות חלוקה אופטימלית לפרקים, עמודים ופסקאות.

השלב הבא הוא הגהה: גם לאחר שעברתם על כתב היד כמה וכמה פעמים, וגם אחרי עריכה ספרותית ועריכה לשונית, עדיין ייתכנו שגיאות: שגיאות כתיב, חוסר אחידות (למשל מופעים שונים של אותה מילה, לעתים בכתיב חסר ולעתים בכתיב מלא), היעלמות של שורות או פסקאות עקב טעות אנוש, שיבושים כתוצאה מהעימוד וכו'. הגהה מקצועית תבטיח ספר מושלם.

בנוסף, במידת הצורך, נעניק לכם גם שירותי ניקוד (שנדרשים במיוחד עבור ספרי ילדים וספרי שירה) ואיור (תוך דגש על הלימה מלאה למילים שלכם). כמו כן כוללת הדרך להוצאת הספר הראשון שלכם עיצוב של הכריכה – הוצאת ספרינט תכין עבורכם 5 סקיצות שמהן תוכלו לבחור את זו שמשקפת באופן הנכון ביותר את היצירה שלכם, ולאחר מכן יבוצעו תיקונים וליטושים עד שהתוצאה תהיה הטובה ביותר האפשרית.

בשלב זה, כבר אפשר לראות את סוף הדרך, וכל שנותר לנו ולכם הוא להוסיף ברקוד (בהתאם לתקנים העדכניים), להדפיס את הספר המוגמר (באחד מבתי הדפוס האיכותיים שהוצאת ספרינט עובדת איתם באופן שוטף) – ולהחזיק אותו בידיים רועדות מהתרגשות ועיניים נוצצות משמחה.