יום רביעי
1st מאי 2024

פורטל עמק חפר » עסקים » אופן ספייס (Open Space) – מה זה, ואיך זה משפיע על חיי העבודה?

אופן ספייס (Open Space) – מה זה, ואיך זה משפיע על חיי העבודה?

משרדים להשכרה ברוטשילד תל אביב

במציאות שבה הגבולות נעשים יותר מטושטשים ויותר חדירים להשפעות שונות, גם מקומות העבודה עברו שינוי ניכר. ולא מדובר רק בקונספט שעיקרו פסיכולוגי אלא גם בקונספט עיצובי ואדריכלי. מתחם מייפל, אשר שותפים לבשורת חדרי הישיבות והשכרת המשרדים לפי שעה, מסבירים כל מה שחשוב לדעת אודות אופן ספייס. למה הכל התחיל, איך אפשר לשפר ומה הקשר ליצירתיות והפריה הדדית.

אופן ספייס, מהיכן הכל התחיל

המונח המודרני "חלל פתוח" או אופן ספייס נעשה רווח רק בעשרות השנים האחרונות. לפני כן, איש לא היה מעלה על דעתו כי אפשר לקיים מקום עבודה מאורגן ויציב ללא חדרים נפרדים, ללא מחיצות ברורות שמפרידות בין "המקום שלי" לבין "המקום שלו". המהפכה התחילה כאשר חברות החלו לבצע שינויי חשיבה ותפיסה אודות הקשר בין העובד למקום העבודה, בין העובד לבין צוות העבודה, בין העובד לארגון.

רעיון החלל הפתוח ינק לא מעט גם מגישות חדישות בארכיטקטורה, אשר ביקשו לשבור מסגרות. קרוב לוודאי שגם אתם מכירים את המטבח הפתוח, שכיום הוא כמעט הסטנדרט. ובכן, בעבר איש לא היה מעלה זאת על דעתו. הסרת מחיצות החלה לשנות את הגישה שבה כולנו מתייחסים לסביבתנו. זהו כר פורה לתחושות וחוויות כגון שותפות אמיתית, גישה ישירה, ופתיחות גם בהוויה. זו סביבה יצירתית, חברותית ומגבשת.

עולם גמיש ומבוזר

אופן ספייס, ללא ספק, מייצר יותר חיבור לארגון, יותר חיבור בין האנשים ובמידה רבה, גם יותר יצירתיות. לא לחינם, אפילו הרבה עצמאיים במקצועות שונים מעדיפים כיום לשכור פינות עבודה או שטח משלהם בתוך מתחם משרדים בסגנון אופן ספייס. המרחב הציבורי שמתערבב עם המרחב הפרטי משתלב היטב עם עולם של תקשורת גלובלית, אינטרנט, סלולר. עולם שבו הכל מתקדם מהר יותר, גמיש יותר, מבוזר יותר. בחלל הפתוח משגשגות חברות טכנולוגיה אך גם עוד ועוד חברות בעסקים "מסורתיים". חברות ביטוח, מוקדי שירות, יחידות אדמיניסטרטיביות על סוגיהן השונים וכן הלאה.

משרדים מזדמנים, באווירה אחרת

אין ספק כי אופן ספייס זה לא דבר מושלם. לא לכל אחד מתאים לעבוד בסביבה כזאת, לא תמיד אפשר לתפקד ביעילות מקסימלית, כאשר ברקע נמצאים עמיתים אחרים. אין ספק שיש גם בעיה כאשר רוצים להיפגש בארבע עיניים עם עובד חדש או לקיים סיעור מוחות באווירה שונה. בדיוק מהטעמים הללו, מציעים מייפל שירות שזוכה להצלחה מרובה. שירות של השכרת מגוון חדרים לפגישות, להתייעצות, לסיעור מוחות, לתהליך מעצים של אופסייט. אם המשרדים שלכם והארגון שלכם בנוי בצורת אופן ספייס או מתכנן לעבוד לגישה זאת, זהו שירות מתאים, יעיל ואפשר לומר גם הכרחי. לא עוד פגישות בבתי קפה. לא עוד התכנסות בחדר ישיבות מאולתר.

קשה בחלל הפתוח? יש מה לעשות

לצד עובדים שמרוצים מאוד מעבודה בארגון שפועל בחללים פתוחים יש כאלה שלא כל כך שבעי רצון. בין התלונות, ניתן למצוא למשל את העדר הפרטיות ואת הקושי למצוא שקט הדרוש לחשיבה מעמיקה. עובדים מנוסים מספרים כי יש דרכים להתמודד. למשל, יש כאלה שעושים שימוש באוזניות או אפילו באטמי אוזנים לחסימת הרעש. יש שיודעים בדיוק מתי לפנות לפינת הקפה, למטבחון או למרפסת, בכדי לשנות אווירה. ותמיד יהיה זה רעיון טוב לקשט את עמדת העבודה האישית, עם תמונות וגדג'טים בנופך אישי.