יום חמישי
28th מרץ 2024

פורטל עמק חפר » עסקים » עבודה בחלל פתוח אופן ספייס (Open Space) – יתרונות וחסרונות

עבודה בחלל פתוח אופן ספייס (Open Space) – יתרונות וחסרונות

עבודה בחלל פתוח

בתחילת הדרך המושג אופן ספייס עורר התלהבות וסקרנות רבה. הקונספט נתפש כחדשני ומקורי, המומחים דיברו על שיתוף במקום הפרדה, חיבורים במקום מחיצות, ודוגמא מעולה לכך הינה שעוד ועוד משרדים זכו לעיצוב שמתייחס אל החלל כולו כאל יחידה אחת.

עם השנים, וככל שהאופן ספייס הפך נפוץ יותר, התחילו להתגלות גם חסרונות לצד היתרונות – בעמוד זה תמצאו פירוט לגבי כל המאפיינים החשובים, כך שתוכלו לבחור באופן מושכל איך לתכנן את המשרד, ובנוסף למצות את היתרונות ולהתמודד עם החסרונות של החלל הפתוח.

יתרונות

היתרון הניכר לעין של אופן ספייס הוא תקשורת טובה יותר בין העובדים בחלל. כשאין מחיצות ישנו קשר עין ובאופן כללי קל יותר להעביר מידע, להחליף מסרים ובאופן כללי לתקשר זה עם זה.

יתרון שני שהופך את האופן ספייס לאופציה פופולרית הוא מזעור ההיררכיות בתוך הארגון או העסק. כשכולם נמצאים באותו חלל, מצטמצמים הפערים ובהתאם עובדים בכל הדרגים יכולים להביא לידי ביטוי את יכולותיהם באופן מיטבי.

היתרון השלישי הוא צריכת חשמל נמוכה יותר בזכות העובדה שקל יותר גם לחמם חלל פתוח וגם לצנן חלל שכזה. הרווח הוא גם בחשבון החשמל וגם בהיבט האקולוגי שכדאי לייחס לו משקל בכל החלטה בימינו.

יתרון רביעי, חשוב במיוחד בעידן של שינויים משמעותיים בקצב מהיר, הוא הגמישות הרבה שמספקים חללים פתוחים כך שהעסק או הארגון יכולים להתאים את עצמם לכל מצב חדש שנוצר.

עוד כדאי לדעת שאם יש לכם חלל ריק ואתם נדרשים להחליט האם לעצב אותו כאופן ספייס, עלויות ההקמה והריהוט תהיינה נמוכות יותר, ואפילו במידה ניכרת, כשהתשובה היא חיובית.

היתרון האחרון הוא גם חיסרון: למנהלים קל יותר לפקח על עובדים שנמצאים בחלל פתוח – אבל מצד שני עובדים רבים חווים לחץ משמעותי, דבר שדווקא פוגם בפרודוקטיביות שלהם.

חסרונות

החיסרון הראשון של האופן ספייס הוא כאמור התחושה של העובדים שהם חשופים לגמרי, ועל כן גם הפגיעה בתפוקה. בהקשר זה כדאי לדעת שמחקר מקיף שנערך מטעם הפקולטה לאדריכלות של אוניברסיטת סידני גילה חוסר שביעות רצון של ממש בהשוואה למשרדים עם חדרים סגורים. גם במקרים שבהם בחלל המשותף היו מחיצות, ואפילו גבוהות, עדיין דיווחו העובדים על קושי משמעותי להסתגל לחוסר הפרטיות וגם לרמת הרעש.

בנוסף גילו במספר מחקרים שבלא מעט מקרים האופן ספייס דווקא מצמצם את האינטראקציות בין העובדים – בין השאר עקב תגובת נגד לחוסר הפרטיות.

אך החיסרון הכי קשה, הוא שרמת רעש הגבוהה אשר מאפיינת את החללים הפתוחים (אלא אם כן מושקעת תשומת לב רבה לנושא האקוסטיקה) גורמת לחוסר ריכוז בקרב העובדים וכמו כן אי אפשר שלא להתייחס גם לעניין הטמפרטורה בחלל המשותף , אשר היא מקור ללא מעט קונפליקטים ועוגמות נפש עקב חוסר היכולת להגיע לקונצנזוס שהרי לכל אדם רגישויות אחרות לחום ולקור.

איך להבטיח ניצול מיטבי של אופן ספייס?

גם כשישנם חסרונות רבים, עדיין הכף נוטה באופן מובהק לטובת האופן ספייס ובמרבית החברות הגדולות תמצאו חללים פתוחים. גם מרבית המומחים בתחום עיצוב המשרדים מעריכים שהאופן ספייס לא ייעלם – ולכן כדאי כמובן להתמקד במציאת פתרונות לחסרונות השונים.

דוגמה לדרך אפקטיבית אחת לשדרג את סביבת העבודה עבור העובדים היא ליצור בנוסף לאופן ספייס גם חללים אינטימיים יותר שיאפשרו פרטיות. מערכת בקרת אקלים חכמה תפחית את חוסר שביעות הרצון עקב טמפרטורה נמוכה/גבוהה מדי, וסדנאות שיקנו לעובדים כלים להתמודדות עם חוסר הפרטיות (שרובנו עדיין זקוקים לה גם בעידן שבו אנחנו חושפים כמעט הכל ברשתות החברתיות) יצמצמו את הקושי הזה.